Dag iedereen,
Wij gaan binnenkort verhuizen naar een ander huis met een vrij grote tuin. Ik wil daar graag een vijver in bouwen. Nu dacht ik zelf aan 5,5 x 2 x 0.75 m. Dit komt dan dus op 8250 liter. Is 75 centimeter diep genoeg om ervoor te zorgen dat mijn vissen niet doodvriezen in de winter en dat ze het niet te warm krijgen in de zomer?
Als jullie nog andere tips hebben hoor ik het erg graag!
Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
Groet,
Koos
hallo,
welkom op het forum.
75 cm is niet diep genoeg,ik zou toch minimum voor 130 cm gaan,zo krijg je een stabiel watermilieu.
als je denkt aan koi te houden,dan moet je naar de twee meter gaan.
welke vissen wil je gaan plaatsen in de vijver?
voorzie ook een voldoende grote moeraszone vol waterplanten die mee je water gaan zuiveren.
als je meedeelt welke vissen je wil gaan houden en hoeveel kan ik je advies geven over diepte,inhoud,filtering,..
groetjes en tot wederhoren.
Is het voor koi of voor andere siervijvervissen?
Voor koi is het zeker niet diep genoeg maar voor de andere siervijvervissen wordt een minimum diepte van 80 cm vooropgsteld.
ik heb zelf een pe-koivijver.
deze is 3m lang x 2m breed x 1.5m diep.
de temperatuur word continu gemeten met een ph computer.
deze meetpunt "hangt" ongeveer op een diepte van 1.2 m
het zicht op 1 meter 50 is erg goed, je kunt de koi's goed volgen.
bij navraag bij verschillende goede koidealers is een koi vijver van 2 meter diep niet echt nodig. omdat de winter in nederland daarvoor nooit erg koud is.
het mag natuurlijk wel , ik ken mensen die hebben een koivijver van drie meter diep maar de koi's kun je haast niet zien op de bodem.
maar hou in gedachten hoe dieper de vijver des te moeilijker je de koi ziet.
ik zeg wel, heb je weinig plek en wil je toch je aantal liters komen,
kun je hem gerust 2 meter diep maken, ik zelf doe dat niet omdat ik een acht kuub vijver heb en 10 kleine koi's inzitten op een filter van ruim 500 liter inhoud met 4 filtermediums en het werkt perfect. heel stabiele waardes van het water en van dag 1 helder water. de aantal koí's vind ik niet belangrijk of de prijs ervan,
ik vind de 10 koi's erg mooi en het zal er 10 blijven.
ik heb ook een siervijver van 3meter x 2 meter x 80cm diep. deze ligt nu bijna 7 jaar en het dikste ijs wat er ooit op lag was 20 cm. deze moet wel 80 cm diep zijn of dieper het liefst. als er maar voldoende ruimte is op de bodem waar je vissen kunnen overwinteren want dat vergeten veel mensen bij het aanleggen van een vijver. die is wel 80cm diep maar de bv. veertig siervissen zitten bijelkaar op nog geen meter bodem. dan is het ook niet goed. veel geluk ermee.
momenteel nu in de winter zwemmen ze nog steeds vrolijk rond. en dat met deze temperaturen.
Heel hartelijk bedankt voor de reacties!
Ik wil wel graag Koi's in mijn vijver hebben, plus een paar goudwindes.
Dus, als ik het goed begrijp moet de vijver circa anderhalve meter diep zijn om er Koi's in te houden?
Groet,
Koos
een vijver voor koi's heeft een minimale diepte nodig van anderhalve meter.
maar moeten is een groot woord,
weet waar je aan begint. een koi vijver is erg mooi maar de kosten zijn erg hoog.
ik wil daarmee zeggen dat een koi vijver specifieke eisen vragen dan een gewone vijver. wil je tenminste lang van je koi's genieten.
een goede raad, windes en koi's gaan NIET samen. waarom niet? (zelf ondervonden ook)
windes zijn erg actieve vissen, de koi's zijn daartegen rustiger en kunnen erg in de stress raken van windes. als eenmaal veel koi's zijn met stress gaat de gezondheid van de koi's heel snel berg afwaarts.. en dat is zonde van het geld en tijd die je koivijver en vissen steekt. dit is het meest belangrijke punt.
daarom heb ik ook twee vijvers.
wees slim maak twee vijvers of maak een keus of windes en andere vissen of koi.
veel geluk.
groet, patrick
hier wil ik toch even op reageren, een kennis van mij heeft een folievijver , die helemaal opzich zelf is zonder filter of pompen, hij staat langs de randen vol met planten en als zuurstofplant staat er veel cabomba in , zij heeft deze vijver al zo'n 25 jaar , vanaf het begin zitten er allerlei vissen in , zolas windes, shubunkins, rozettes en een aantal koi , dit gaat prima , haar vijver en vissen doen het prima zo, zowel de windes als de koi zijn al zo'n 25 jaar oud en tegen de 50 cm. lang, lijkt me niks mis mee toch?
natuurlijk is daar niks mee. ik bedoel het ook niks negatief.
het gaat hierom in mijn reactie met mijn eigen ervaring met windes en koi.
ikzelf had ook grote windes en koi's samen in 1 vijver, de windes zijn weg en de koi's zitten apart nu in een koi vijver.
nogmaals het is mijn eigen mening en ervaring.
japanse koi zijn veel minder sterk als andere vijvervissen.
dat kon ik wel merken toen er ziektes uitbraken in de vijver.
ik had ook een wilde karper in de vijver zwemmen. alles gaat goed als het maar goed blijft maar zodra een ziekte zijn kop op steek ben je verloren. als je het niet in de gaten hebt.
ik zelf heb toen de kieuwworm plaag in de vijver gehad, de wilde karper en de windes hebben dit wel met moeite en schade overleeft maar mijn japanse koi de meeste niet en dat in een paar dagen tijd. 2 jaar later een bacterieinfectie in de vijver oftwel de gatenziekte. dat heeft op twee na die nu nog aan het herstellen zijn van grote gaten alle koi's gekost. in een tijdbestek van drie maanden en dat waren er rond de twintig koi's
nu de twee in de andere vijver zwemmen gaat het genezen veel beter, ze zijn rustiger.
mede doordat de "hyper"vissen er niet bij zwemmen.
ik vind het fantastisch dat iemand een vijver heeft die 25 jaar goed gaat. ja toch!
daar gaat het juist toch om. maar het is en blijft altijd de vraag. wat heb je er voor over om vissen te houden in de optimale leefomgeving.
ik wil de beste omgeving geven voor mijn koi's, ik heb er veel geld in gestoken om dit te kunnen bereiken thuis. niet dat de koi's showkwaliteit moeten zijn, maar wel dat hun leefomgeving van optimale kwaliteit is. ik doe alles zelf van onderzoeken van water en afstrijken maken van vissen om wat ik mee heb gemaakt niet meer te laten voorkomen of beter gezegt sneller te kunnen ontdekken.
ik zelf ga ook niet naar een vijverwinkel, hele slechte ervaringen mee, qua onderzoeken en medicijnen die je voor (censuur) in je vijver gooit. ik neem gelijk contact op met de koidokter en overleg ermee. nu ik ziektes heb gehad in de vijver snap ik waarom.
als je zelf een levensbedriegende ziekte heb ga je ook niet naar de apotheek voor iets maar ook naar een dokter.
ik zal je sterker vertellen, ik ken iemand die een vijver heeft van folie, die is maar 4000 liter en heeft meer als 40 koi's inzwemmen van tussen de 5 en 50 cm. daar gaat ook alles goed, heeft wel een filter maar doet er weinig aan. meet de waardes van water nooit.
doet de vijver een beetje schoonmaken als die erg vuil is. maar alles gaat goed toch?, er gaan om de paar jaar een aantal vissen dood, maar ach het zal hem een zorg zijn, dan kom ik toch weer een paar nieuwe bij zeg hij dan.
mijn slagzin zal en blijft, het is maar wat je er voor over hebt voor je huisdieren.
mijn koi's zijn mijn huisdieren en geen viskes in een vijver.
😀
ja van jouw kant uit bekeken snap ik dat ook wel , het klinkt ook goed , mijn vijver bevaty zo'n 40000 liter water en ook allerlei soorten vissen , waaronder sinds kort een aantal jonge koi, mijn vijver werd tot nu toe niet gefilterd dat ging altijd goed , nu de koi erin zit , ga ik een groot plantenfilter aanleggen, alles op de natuurlijke manier , koi vinden het trouwens ook heerlijk om in de modder te prutsen, en er is een groot zwemoppervlak, gaat echt mooi worden , en ja , de vissen zijnn allemaal huisdieren , óók de windes en shubunkins, ze zijn me allemaal even lief en mooi
ik ben blij dat er nog mensen zijn die hun vissen zeker zien als huisdieren en er erg goed voor zorgen. een plantenfilter is ook erg goed, ik zelf kan er geen bij maken ivm dat de vijver 80 cm boven de grond staat. misschie hebben er mensen een idee?. ik zat al zo iets aan te denken om een drijvende bak te maken waar planten in staan. maar voor nu gaat alles goed.
manatoet,
ik heb jullie site bekeken. erg mooie vijver met mooie koi erin.
ik ben blij dat jullie wel goede ervaringen hebben met brouwers, ik niet.
de koi's van mij zijn nu nog steeds aan het genezen van de gatenziekte.
je hebt geluk dat je de vissen apart kan zetten, bij mij is dat onmogelijk vanwege geen plaats. de medicijnen die op je website staat van colombo heb ik allemaal geprobeerd.
er gingen bij mij zelfs koi's dood omdat ze een vergiftiging hadden opgelopen vanwege te veel medicijnen te gebruiken. op advies van brouwers... mmm..
ieder voor zich waar je naar toe gaat natuurlijk.
ik heb daarom een microscoop aangeschaft, de koidokter (maarten lammens) is langsgeweest, en met hem heb ik overlegt en veel vragen gesteld, hoe de microscoop te gebruiken en waar je op moet letten en watertest gedaan.
ik onderzoek mijn koi nu zelf en ik heb meer bereikt dan het advies van van brouwers.
ik heb nu een vuistregel, gaat het niet goed met je koi, laat de koidokter langskomen.
patrick
Ow dat is niet zo mooi dan, de vorige eigenaren van onze Koi's gingen ook altijd naar Brouwers en hebben daar goed contact mee, wij daardoor dus ook.. Onze Koi's komen echter niet van Brouwers, maar de meeste uit België met name Merksplas, maar schijnt tegenwoordig ook niet zo goed meer te zijn.
Maar Wim en Karin zijn wel behulpzaam en doen ook erg veel voor ons, we hoeven maar te bellen en hij staat voor de deur.. Ieder zijn ervaring natuurlijk..
Verder zijn de medicijnen van Colombo inderdaad schadelijk bij te veel gebruik, wij hebben er gelukkig nog geen slechte ervaring mee..
Maar binnenkort ga ik ook cursussen volgen bij de Koi 2000 en wil ik ook alles zelf leren doen. Lijkt me geweldig! Nu komt de vorige eigenaar steeds langs als er wat is (hij vind dit zelf helemaal niet erg natuurlijk) maar ik vind het toch fijn als je er zelf wat van weet!
Naja succes met je Koi's en de ziektes hoop dat ze het allemaal overleven want het zijn geweldig leuke dieren!!
Groetjes Romana