Forum
beste vijvervrienden,
ik heb momenteel een beluchtingspomp van het merk Nitto welke werkt met het Piston principe. Helaas is deze geleidelijk aan zijn vermogen kwijt geraakt. Kon hij eerder twee luchtringen op beide bodemrains op een diepte van 1800 mm laten werken (en dan had je een behoorlijk bruisbad), nu kan hij nog geen twee bolletjes op geringe diepte "voeden". Heb een aantal weken terug (voor mijn vakantie van drie weken) de pomp uit elkaar gehaald (helaas geen garantie meer, daar de pomp al een aantal jaren oud is, echter is de pomp slechts een klein jaar pas in gebruik) en geconstateerd dat het "tankje" onder het motorhuis bij de montageschroef een scheurtje had. Ik heb dit scheurtje geseald met een sterke twee componenten lijm en toen werkte hij weer enigszins (alleen niet op de luchtringen van de bodemdrains), maar tijdens de vakantie is hij toch weer uitgevallen. Nu wil ik proberen hem wel weer proberen te maken (verder demonteren), maar dat zal enige tijd duren en nu wil ik eigenlijk een nieuwe aanschaffen. Hoewel ik enigszins huiverig ben, ben ik tot de conclusie gekomen (na veel op internet te zoeken) dat dit toch wel zo'n beetje het allerbeste is wat je op het gebied van vijverbeluchten kunt aanschaffen (en dat ik dus eigenlijk gewoon weer domme pech heb). Wie kan mij voorzien van tips, uit eigen ervaring, voor het beluchten van mijn vijver (12 m3 / tweede, hogere vijver in aanbouw)
alvast bedankt voor alle reacties
hallo,
ik heb ooit ook een probleem gehad met een originele hi-blow, toch een dure en goede luchtpomp.
mijn pomp was ook al een half jaar uit garantie, de dealer heeft ze opgestuurd met een nota erbij,blijkbaar was een armpje dat beweegt in de pomp afgebroken.
dit is toch nog gratis gerepareerd.
kan je misschien proberen.
groetjes
bedankt voor je reactie,
ik heb de importeur van de pomp gevonden en ga komende week proberen iets te regelen met een vertegenwoordiger. Maar dat laat niet onverlet dat ik nu op korte termijn toch een nieuwe pomp aan wil schaffen, dan heb ik, als de defecte is gerepareerd, een reservepomp of een extra pomp die ik kan gebruiken in de in aanleg zijnde tweede vijver.
Graag zou ik wel willen weten of er iemand is die mij kan vertellen welke capaciteit pomp ik nodig zou hebben om de twee luchtringen op de bodemdrains (1800 mm diep) en mogelijk nog enkele luchtstenen elders aan te sturen.
Beste mensen,
ter afsluiting van deze topic nog even het eindrelaas:
ik heb inmiddels via (zonder de bedoeling reclame te maken voor dit bedrijf) de fa Methorst vijvertechniek in Andelst een oplossing gevonden. Na op het internet gezocht te hebben naar vertegenwoordigers in mijn buurt van de Nitto pompen ben ik hier terecht gekomen en op een maandagavond (Koi-avond) hier naartoe getogen.
Na een hele avond prima adviezen van Jan (de kale, hihi), een nieuwe Nitto gekocht en de oude achtergelaten. Jan kwam met het voorstel de pomp via een vertegenwoordiger van de importeur te proberen alsnog te repareren. Na enkele weken niets gehoord te hebben zelf eens gebeld hoe het ermee stond. Toen bleek hij net te zijn binnengekomen en te zijn gratis te zijn gerepareerd uit coulance. Het bleek dat de vertegenwoordiger in het verleden met dezelfde pomp gelijke problemen te hebben zonder ooit erachter te zijn gekomen of het een fabrieksfout betrof. Ondanks dat mijn pomp (gekocht bij Voorne Koi in Voorne/Zeeland, waar ik tot mijn spijt geen service kreeg, terwijl ik daar toch zo'n beetje alles voor mijn vijver gekocht had) al zo'n twee jaar oud was. Complimenten dus voor de importeur en voor de bemiddeling van Jan van Methorst in Andelst !
Zo zie je maar: een beetje internetten en het treffen van het juiste bedrijf en/of de juiste mensen en er is een hoop mogelijk (onder voorwaarde dat je zelf eerlijk blijft en voor kwaliteit kiest)
groet,, diki