The Pond Library

Vraag en Antwoord

aantal vissen in vi...

aantal vissen in vijver

6 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
5,126 Bekeken
arnodekkers@tis
(@arnodekkerstis)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,
Ik heb een vijver van 2.00x2.00x1.10 mtr. Kan iemand mij vertellen hoeveel vissen hierin kunnen. Ik heb er wat grotere goudvissen en 3 koi van ong. 15 cm. inzitten. Kan die dan ook even vertellen, hoeveel water hierin zit en hoe je dit berekent. Alvast bedankt.
Groetjes,
Arno

Citeren
Stefan R
(@stefan-r)
Lid

het volume van je vijver is 4400l (2x2x1,1x1000) indien je de wanden loodrecht hebt gemaakt, als de wanden schuin lopen is het minder.

Ik dacht dat men voor 1 koi ongeveer 1000l voorzag, vermits ze nog enorm kunnen groeien. goudvissen blijven iets kleiner daar mogen er dus wel meer van in de vijver per 1000l.
Veel hangt natuurlijk af van de filter die je gebruikt en van de hoeveelheid planten in je vijver.

BeantwoordenCiteren
Koidream
(@koidream)
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden

Stefan R wrote: Ik dacht dat men voor 1 koi ongeveer 1000l voorzag, ...

Dat is ook zo, wel moet er vanuit gegaan worden dat de vissen niet moeten voorsorteren om te kunnen draaien.
Een vijver van 2x2 is mijn inziens véél te klein om koi op een verantwoorde manier te houden.
Ze hebben echt wel een minimum aan zwemruimte nodig...

BeantwoordenCiteren
mic
 mic
(@mic)
Lid
Deelgenomen: 23 jaar geleden

Ik ben het volledig met Charles eens . Ik zou geen koi gaan houden in vijvers minder dan 10.000 liter . Deze winter zijn mijn koi binnen gebleven in de q-bak van 2 x 2 m wegens de verbouwingswerken aan m'n vijver en ik was wat blij dat ze eindelijk naar buiten konden . Ik was trouwens niet alleen die zo blij was . Je zag de vissen gewoon heropleven ...

BeantwoordenCiteren
etienne
(@etienne)
Lid

In principe kan een koi in ieder volume van water gehouden worden.
OP VOORWAARDE dat de kwaliteit van het water in orde is.
Hoe kleiner het volume hoe moeilijker het is om het water een stabiele kwaliteit te geven.
Dit zowel op gebied van:
nutrienten
temperatuur
toxische stoffen
Hoe kleiner de vijver hoe groter de filter in verhouding moet zijn!
Mijn ervaring is hoe groter het watervolume ,hoe gemakkelijker het wordt om een goed biotoop voor de vissen te creëren.
Daarom wordt ervan uitgegaan dat een koivijver een minimumvolume moet hebben om de vissen een redelijk bestaan te geven. De minimumgrootte verschilt nogal eens volgens de auteur!

BeantwoordenCiteren
13727anonymous
(@richard-jansen)
Deelgenomen: 20 jaar geleden

50 cm per 1000 liter

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.