Forum

aanleg zwemvijver

Lid
Antwoord: 1
Topic starter

Lieve mensen,

Mijn vrouwtje en ik zijn volop onze tuin aan het aanleggen.
in eerste instantie wilde mijn Marijke een zwembad, maar de mensen die de grondwerken kwamen doen konden haar overtuigen ( wat mij niet gelukt is) om over te schakelen naar zwemvijver. We hebben beslist om een rechthoekige vijver te voorzien van 4,5 x 7 en 1.20 diep. we hebben een moerasgebied van 1m x 7m en 1,20 diep (dus over de ganse lengte) dus blijft er 3,5 x 7 over als zwemgedeelte. ik he al twee dagen gezocht op het forum naar meer info ivm enkele vragen.

de scheidingswand tussen moeras en zwemgedeelte is een snelbouwsteen lager.
ik heb begrepen dat ik dus in dit moeras een koker met pomp zet en onderaan op de grond leg ik kokosdarmen die aangelsoten zijn op de koker. hierop komt dan die lava enz...

Ziehier nu mijn vragen
1. waar plaats ik mijn filter? midden van deze lange moerasstrook of een van de vier hoeken?
2. ik werk dus volgens het downstream principe denk ik, (water wordt onderaan opgezogen) hoe komt dat proper water terug in mijn zwemvijver. Waarschijnlijk via een darm? hoe en waar laat ik het water dan terug in mijn vijver stromen en krijg ik stroming?
3. moet ik in mjn muren buisjes of buizen voorzien? ik weet dat ik een overloop moet voorzien, maar verder nog iets?
4. ik wil niet werken met stapstenen maar volledig omboorden met blauwe steen. hoe doe ik dat op de scheiding tussen moeras en zwemgedeelte. (deze muur is iets lager)
5. Zo'n skimmer lijkt me wel interessant. hoe en waar plaats ik deze best? of is dat overbodig

Sorry voor de hoeveelheid aan vragen maar door de plotse beslissing van zwembad naar zwemvijver proberen we zo goed correct te werk te gaan en geen problemen te hebben nadien.

alvast bedankt voor jullie reactie

Peter en Marijke



Lid Admin
Antwoord: 1307

PeterenMarijke;25726 wrote:
Ziehier nu mijn vragen
1. waar plaats ik mijn filter? midden van deze lange moerasstrook of een van de vier hoeken?
2. ik werk dus volgens het downstream principe denk ik, (water wordt onderaan opgezogen) hoe komt dat proper water terug in mijn zwemvijver. Waarschijnlijk via een darm? hoe en waar laat ik het water dan terug in mijn vijver stromen en krijg ik stroming?
3. moet ik in mjn muren buisjes of buizen voorzien? ik weet dat ik een overloop moet voorzien, maar verder nog iets?
4. ik wil niet werken met stapstenen maar volledig omboorden met blauwe steen. hoe doe ik dat op de scheiding tussen moeras en zwemgedeelte. (deze muur is iets lager)
5. Zo'n skimmer lijkt me wel interessant. hoe en waar plaats ik deze best? of is dat overbodig

1. Normaal hoef je zelfs met geen aparte filter te werken in een zwemvijver als deze van een grote moeraszone is voorzien.
2+3. Je zult inderdaad buisjes in de muur moeten voorzien om je water dat uit de moeraszone komt terug in de vijver te brengen. Je doet dit het best in uw situatie 60 cm onder waterniveau, omdat je met een downstream principe zit moet je ervoor zorgen dat niet alleen het bovenste water steeds opnieuw naar de moeraszone stroomt.
4. Ik zou de scheidingswand ook voorzien van boorstenen. Je kunt er dan nog op staan om de moeraszone te onderhouden.
Je sprak dat je de scheidingswand een snelbouwsteen diep zou leggen. Hoeft niet hoor. een paar cm is voldoende zodat je water uit je vijver net over de boord steen kan vloeien, moeras binnen.
5. Een skimmer is zeker interessant. Alleen zul jij volgens mij al over een skimmer beschikken. De bovenste waterlaag van het zwemgedeelte zal naar het moerasgedeelte getrokken worden omdat daar een pomp zit die het water onderaan wegzuigt. Als je pomp voldoende sterk is zullen ook bladeren etc naar het moeras afdrijven waar je het daar kunt wegscheppen.
Je mag je lava dan wel niet hoger leggen dan de boordsteen van de scheidingswand. Enig nadeel is dan wel dat in je moerasgedeelte enkele centimeters water boven de lava zal staan waardoor algen hier makkelijker kunnen groeien. Persoonlijk ben ik voorstander om de lava wat hoger te leggen dan het waterniveau zodat je geen last hebt van algengroei. Je zou dit deels kunnen oplossen door slechts een deel van de moeraszone de lava lager te leggen en het overige deel hoger.