Forum
Enkele vragen van een volslagen beginner.
Samen met mijn zoon heb ik het diee opgevat om een vijver te maken.
Enkele gegevens welke nu voorliggen.
Lengte 8 meter breed 1,8m diep 1,5m
Waarom zou ik voor koi kiezen die veel onderhoud en investering vragen Waarom niet b.v. de Goudwinde.
Ook willen we een ruit toepassen
Ik las de discussie hierover.
Is hier al een eensluidend advies welke type ruit geschikt is?
Welke literatuur moet ik zeker lezen voor ik ergens aan begin?
Ook wil ik een veilige vijer en denk er aan om een gegalvaniseerde bouwstaalmat net onder het wateroppervlakte te plaatsen.
Alvast bedankt voor elke reactie die welkom is.
Sommige mensen kiezen een jackrussel andere prefereren een rotweiler. Het is helemaal afhankelijk van je eigen wensen.
Vergelijk de voor en nadelen en maak een keuze. Wat vind je mooier? Hoeveel geld wil je besteden? Wil je wel een filterinstallatie?
Wat voor sommige mensen voordelen zijn zien andere als nadeel. Een mooie filterinstallatie vind ik technisch zeer interessant, andere mensen zien het als een noodzakelijk kwaad.
Een koi is imponerent, groot. Een goudvis is "gewoner" maar is eenvoudiger te houden, goedkoper en past beter in een natuurvijver. Ik heb gekozen voor goudvissen, shubinkin, goudwinde en elrits omdat ik grote groepen kleine vissen mooier vind dan een aantal reuzen en ze zijn makkelijker te houden in een natuurvijver.
Kies wat je zelf leuk vind.
Ik heb bijna al mijn kennis van internet. Er zijn heel veel sites met informatie. Niet alleen fora maar ook sites van handelaren met veel informatie en natuurlijk veel prive sites met verhalen over de aanleg en onderhoud van vijvers.
Je moet eerst de keuze maken of je een natuurlijke vijver of een koivijver wilt. In een natuurlijke vijver zijn windes goudvissen en dergelijke op hun plaats. Koi minder omdat het nu eenmaal slijkwroeters zijn en de ganse vijver zullen omkeren. Daarom ook dat koi in lege bekkens gehouden worden om te voorkomen dat het water constant vertroubeld wordt door de werking van de vissen.
Hoi Martien,
Kijk hier maar eens https://www.pondlibrary.com/ned/artikels/artikeltekst.htm?ArtikelId=100&AfdelingId=6 of hier http://www.vijversenkoi.be/artikel_cat.php
en ga naar artikels. Ik denk dat veel van uw vragen hier een antwoord krijgen.
Maar eerst moet je wel weten welk soort vissen je wil gaan houden.
Koi of laat ons zeggen andere ? Want er is een zeer groot verschil in vijveraanleg en filtering.