The Pond Library

Vraag en Antwoord

Aanleg nieuwe vijve...

Aanleg nieuwe vijver

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
3,658 Bekeken
Bjorn VC
(@bjorn-vc)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Beste vijverliefhebbers,

Ik zou graag een vijver van 9m x 3,2 x 1,5 diep aanleggen. Een filterkamer en plantenfilter moet ook in dit volume aanwezig zijn.

Nu dacht ik via 2 bodemdrainages het water via een zeeffilter naar de mechanische filter te brengen, daarna naar de UV lamp en onderaan de plantenfilter via upflow systeem terug in de vijver te brengen. Is dit een goed systeem, zijn er aandachtspunten???

Nu, hoe groot moet die plantenfilter zijn, en welke ruimte moet ik voorzien voor die filterkamer??

In eerste instantie zouden we deze vijver enkel gebruiken als zwemvijver, dus bodemdrainages al plaatsen en deze rechtstreeks aansluiten met een pomp en via pomp naar de plantenvijver. Later bij overschakeling naar koi ook zeeffilter en filtercompartimenten...

Is een skimmer noodzakelijk, alsook zandfilter en eiwitafschuimer??? Verwarming??? Graag advies.

Mvg
Bjorn

Citeren
Fons
 Fons
(@fons)
Lid
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Drie jaar heb ik reeds een zwemvijver. Als je meer info wil, kan ik die geven.

Groeten

Fons

BeantwoordenCiteren
pirana
(@pirana)
Lid
Deelgenomen: 18 jaar geleden

halla bjorn , op deze site vind je een artikel over de plantenfilter , ik denk dat het 10% van je vijver moet zijn (voor zwemvijver) maar als je er later vissen insteekt moet het 25 % zijn , je moet maar eens kijken bij artikels hier je vind er veel nuttige info over , en die uv lamp moet wel als eerste staan, voor je filter

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.