Ook ik ben besmet met het KOI virus en wil dus een KOI vijver gaan maken.
Nu heb ik de verschillende treads gelezen maar ben er nog niet helemaal uit.
De vijver zal ongeveer 2,5x2,5x2 meter worden dus ca. 10.000 liter, de rand komt ca. 30 cm boven de grond. Ik heb wel al besloten dat de eindafwerking polyester zal zijn.
De vijver komt in de vrij stevige kleigrond, ik twijfel daarom nog of het nodig is om te metselen, of dat ik de vijver opbouw met betonplexplaten of misschien met sandwichpanelen (isolatieplaten welke aan de beide zijn voorzien van dunne staalplaat).
Daarom nog de volgende vragen.:
-Heeft iemand ervaring met Y-tong blokken?
-Hecht polyester gemakkelijk op betonplexplaten of moet dit ook worden voorbewerkt, dezelfde vraag heb ik eigenlijk ook voor de sandwichpanelen.
Wie o wie deelt zijn kennis met mij.
Zijn er nog andere suggesties?
Benjamin
Hallo benjamin,
Even wat misvattingen uit de wereld helpen: kleigrond kan je niet echt "een stevige grondsoort" noemen.
Zandgrond is daarvoor veel beter geschikt.
Bovendien kan je problemen hebben met onstabiele grondwaterstand, omdat klei weinig doorlatend is. Dus een degelijke fundering + degelijke muuropbouw zal zeker nodig zijn.
Ik denk ook dat Ytong blokken enkel geschikt zijn voor binnenmetselwerk, dus ik zou ze zeker niet toepassen voor uw ondergronds metselwerk.
Van dit laatste ben ik echter niet zeker, beter is het eens te vragen aan een vakman of hun site eens te bezoeken.
Ik zou je aanraden als je je koivijver wil polyesteren (wat een goede keus is), dat je de onderbouw volgens de regels van de kunst uitwerkt.
Dus een bodemplaat in beton + een betonnet, met daarin een bodemafvoer.
Muren in betonblokken. Vloeren conisch uitwerken naar bodemafvoer toe.
Alles bezetten, voldoende laten uitdrogen en dan polyesteren.
De filterlijn gravity naast de vijver. Voldoende grote voorfilter voorzien ofwel een zeef nemen. En uiteraard je biologisch medium niet vergeten.
mvg,
lieven
Misschien ook eens denken aan een dubbelwandige PP-vijver. Als je kosten en baten naast elkaar zet tov een gemetste en gepolyesterde vijver is dit zeker te overwegen!