Forum
Ik was op zoek naar wat informatie over de zoetwatermossel als filter(medium). Blijkbaar zou deze toch redelijk wat water filter. Heeft iemand hier ervaring mee. Dit vond ik op een site:
Mosselen
We hebben weer een nieuwe voorraad
zoetwater mosselen.
Wist u dat:
1 mossel circa 24 liter water per uur zuivert
Slib en algen zijn voedsel zijn
Een mossel wel 80 jaar oud kan worden
Mosselen natuurlijke filters zijn
5 mosselen per 1000 liter water voldoende zijn
Klopt dit? In de winkel waar ik er zag liggen spraken ze over 1 mossel per 2000l. Waren wel vrij grote mossels.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Een mossel filtert idd. Probleem is dat als ze sterven ze zeer grote vervuilers zijn(en enorme stinkers.
Echter 1 mossel zal niet veel doen. zoals je zegt zullen 5 mosselen per 100 liter een goede vulling zijn.
Of ze daadwerkeijk 80 jaar kunnen worden en daadwerkelijk slib en algen eten weet ik niet.
Succes
Hoi
Ik heb er vorig jaar twee in de vijver mooi in het ondiepe gelegd op het substraat.
Ze groeven zich binnen een uur helemaal in.
In de winkel vertelden ze dat je ze mooi in het ondiepe kon zetten en ze zo mooi kon bekijken.
Daarna zag ik dat afgleden naar onderin de vijver en heb ze nooit weer gezien 🙁
En of het voordeel heeft gehad weet ik dus niet haha.:D
Sting wrote: Hoi
Ik heb er vorig jaar twee in de vijver mooi in het ondiepe gelegd op het substraat.
Ze groeven zich binnen een uur helemaal in.
Ik heb eigenlijk totaal niets op de bodem liggen. Kunnen ze dan ook overleven?
Ik zou denken van wel.
Ze leven toch door het water te filteren?
normaal leven ze in het bodemslib of substraat.
ze moeten schuil-en rustplaatsen hebben.
ze zouden enkel kunnen overleven in een oudere vijver met een laag op de bodem om zich in te graven.
ik zie er geen nut in,daar bij sterfte je het niet weet,en ze het water erg zullen bevuilen.
groetjes
Dus als ik het goed begrijp. Kan ik het beter niet doen, het zal nie echt zijn nut hebben.
Ze kunnen zich totaal nie wegsteken bij mij. Ze kunnen enkel in de bodemdrainsukkelen.
Of het zou moeten zijn da ge ze ook in de filter moogt steken. Daar heb ik wel substraat in zitten.
Iedereen toch bedankt voor de tips.
lijkt mij ook het beste,giet voor dat geld wat filterbacterieen in je filter,dit heeft meer nut
groetjes
beste ,
kan iemand mij hier helpen ik zoek een paar van deze zoetwatermosselen
maar vind ze niet dadelijk in de buurt van limburg, belgie
kan iemand mij een aders geven waar ik ze in limburg of in de buurt van limburg kan krijgen ?
mvgb bart