The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

zeoliet

8 Posts
5 Users
0 Reactions
2,880 Views
finder1962
(@finder1962)
New Member
Topic starter  

ik ga een koivijver aanleggen van ongeveer 25.000 liter
de filter bestaat uit 4 grote vortexen met 1 lege en de andere
gevuld met borstels, japanse matten en zeoliet
de vraag is : kan zeoliet het nitriet uit het water halen of is een moerasfilter noodzakelijk?

jurgen
(@jurgen)
Eminent Member

Ik dacht dat zeoliet nitraat absobeerde,juist hetzelfde met een moerasfilter.

ReplyQuote
Wahdagie
(@wahdagie)
Estimable Member

Originally posted by jurgen
Ik dacht dat zeoliet nitraat absobeerde,juist hetzelfde met een moerasfilter.

Hoi Jurgen,

Zeoliet adsorbeert GEEN nitriet en GEEN nitraat.
Zeoliet adsorbeert ammonium en andere positieve
ionen als zware metalen.

Het is geen goed idee om zeoliet permanent in je filter
te hebben. Het adsorbeert dus het ammonium en als je eens middels medicijnen of middels een KH-middel of door zouttoepassing een extra hoeveelheid natrium-ionen in je
water brengt, heb je een ammonium- c.q. ammoniak-piek.

Een ander split of gesteente is veiliger. Efficienter is
alle kamers vullen met jap.matten.

Groet, Arthur.

ReplyQuote
Spike
(@spike)
Trusted Member

Hoi Finder

even mijn gedacht,ik zou de borstels in de éérste vortex
hangen en in de tweede en derde japanse mat en in de
laatste alfagrog of flocor.

vrgr.

ReplyQuote
henri ringer
(@henri-ringer)
Reputable Member

Zeker geen zeoliet als permanent filtermedium.

Waarom geen filtermatten ook in de laatste kamer? Die zijn veel beter dan Alfagrog of Flocor. Gebruik eventueel lavasteen als je een goedkopere oplossing wil, maar vergeet Flocor.

ReplyQuote
finder1962
(@finder1962)
New Member
Topic starter  

Originally posted by henri ringer
Zeker geen zeoliet als permanent filtermedium.

Waarom geen filtermatten ook in de laatste kamer? Die zijn veel beter dan Alfagrog of Flocor. Gebruik eventueel lavasteen als je een goedkopere oplossing wil, maar vergeet Flocor.

ReplyQuote
finder1962
(@finder1962)
New Member
Topic starter  

bedankt alvast voor de reacties
maar, ik blijf met mijn vraag zitten.
hoe kan ik ammoniak, nitriet, nitraat uit mijn water krijgen zonder plantenfilter en zonder elke week massa's water te verversen(mijn vijveraanlegger zegt dat het gaat met zeoliet) maar zoals met jullie reacties, hoor ik heel andere versies, nu ik ga een koivijver van 11*2*1.4 met 3 bodemdrains aanleggen, hoe kan ik die het best filteren? ter info. aan plaats geen gebrek maar de vijver is al gebouwd.

ReplyQuote
henri ringer
(@henri-ringer)
Reputable Member

Met zeoliet kun je ammonium uit het water halen, maar zeoliet geraakt verzadigd en moet dan verwijderd worden en geregenereerd met zout. Eenmaal verzadigd, kan zeoliet gevaarlijk worden omdat je het risico loopt dat het opgenomen ammonium weer vrij komt.
In een goedwerkende biolofische filter wordt ammonium omgezet in nitiret, dat dan omgezet wordt in nitraat, dat uiteindelijk omgezet wordt in stikstof en water. Kijk eens rond in verschillende koi- en vijverzaken om een compleet beeld te krijgen van wat er op de markt te krijgen is. Of bezoek de komende Koi Dagen in Arcen.

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.