Ik heb misschien een vraag die al 100x is gesteld maar ik kom er gewoon niet uit
ik heb samen met mijn vader een vijver gegraven van +/- 9000 liter
hed diepe gedeelte is 90cm dan 60cm dan 40cm en gelijk verdeeeld in stukken van 1,5m
breed
we hebben er 2 koi's in zitten van 25 a 30 cm verder een 20 tal goudvissen
er staan 2 waterlelies in het gedeelte van 90 cm verder een zwanenhals in het gedeelte van 60 cm
we hebben een vijverpomp van 4500liter per uur die het water naar een vat pompt van 110 liter daarin zitten 4 matten in de volgoorde grof fijn grof fijn daaronder zit filter grind en stukjes geribbelde buis
we hebben tijdens het uitbrijden van de vijver 2 weken geleden al het water uit de vorige vijver kunnen bewaren en weer in de nu bestaande vijver kunnen doen met extra leidingwater toen hebben we ook bactirien in het filter toegevoegd die zaten in een potje en was in poeder vorm
het grote probleem is we hebben hem 1 week helder kunnen houden konden in het 90cm gedeelte de rimpels in het folie zien maar nu kunnen we net de bodem in het 40 cm gedeelte zien er zit geen alg in ofzo het is gewoon troebel
ik hoop dat iemand ons kan helpen met vriendelijke groetten Ronnie
Al vast bedankt
Het is best normaal dat een nieuwe vijver in het begin wat groen wordt. De meest toegepaste oplossing om groen water te voorkomen is het toepassen van een Ultra violet lamp
hallo,
heb je nieuw substraat toegevoegd.
de vissen veel gevoederd,toen de filter nog maar pas gestart is,de filter is pas rijp na een maand of twee.
je kan op de uitgang van de filter een nylonkous hangen om het vuil uit te filteren.
heb je de filter gespoeld voor je hem terug in gebruik nam.
een nieuwe uv -lamp kan ook helpen als het zweefalgen zijn(troebel water),na een week zie je het verschil.
groetjes
Bedankt voor de tip en antwoorden
het is dus vrij normaal dat je iets van een terugslag krijg voor de rest filter ik op de goede mannier
een weekje of twee afwachten.
spaarzaam voederen en alles komt wel goed.
groetjes
Ronnie;21087 wrote: Ik heb misschien een vraag die al 100x is gesteld maar ik kom er gewoon niet uit
ik heb samen met mijn vader een vijver gegraven van +/- 9000 liter
hed diepe gedeelte is 90cm dan 60cm dan 40cm en gelijk verdeeeld in stukken van 1,5m
breedwe hebben er 2 koi's in zitten van 25 a 30 cm verder een 20 tal goudvissen
er staan 2 waterlelies in het gedeelte van 90 cm verder een zwanenhals in het gedeelte van 60 cmwe hebben een vijverpomp van 4500liter per uur die het water naar een vat pompt van 110 liter daarin zitten 4 matten in de volgoorde grof fijn grof fijn daaronder zit filter grind en stukjes geribbelde buis
we hebben tijdens het uitbrijden van de vijver 2 weken geleden al het water uit de vorige vijver kunnen bewaren en weer in de nu bestaande vijver kunnen doen met extra leidingwater toen hebben we ook bactirien in het filter toegevoegd die zaten in een potje en was in poeder vorm
het grote probleem is we hebben hem 1 week helder kunnen houden konden in het 90cm gedeelte de rimpels in het folie zien maar nu kunnen we net de bodem in het 40 cm gedeelte zien er zit geen alg in ofzo het is gewoon troebel
ik hoop dat iemand ons kan helpen met vriendelijke groetten Ronnie
Al vast bedankt
Hallo,het probleem kan zijn dat je misschien een te lichte uv lamp er tussen hebt zitten
of dat je misschien te veel voert of slecht voer hebt
ik heb zelf een 17 m3 vijver met 13 kois van gemiddeld 35 cm een grote steur maar het water is KRAAK helder
filtratie en biobalance is het belangrijkste in een vijver
[email]r.banse@upcmail.nl[/email]
met vriendelijke groet Rocco Banse