The Pond Library

Vraag en Antwoord

welke pomp

22 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
8,106 Bekeken
luke
 luke
(@luke)
Lid
Deelgenomen: 23 jaar geleden
Topic starter  

Ik ga een filter maken uit een regenton van 220l voor een siervijver met veel planten van 4500 liter. Het water zal langs onder ingepompt worden, door grove subtraat gaan en van boven "overlopen" via een slang en zo terug naar de vijver via een stenen kruik. Als ik nu een berekening maak welke pomp ik moet gebruiken moet ik dan als opvoerhoogte de hoogte van de ton nemen? Ik had bv gedacht aan de pomp messner mpf 4500. Is dit voldoende of gaat de druk van het water in het vat te groot zijn?

Citeren
Eddy Keuninckx
(@eddy-keuninckx)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden

Hallo Luke,

Heb je ook vissen op de vijver zitten?

BeantwoordenCiteren
pacha
(@pacha)
Lid

Voor de opvoerhoogte reken vanaf het wateroppervlak, tot de overloop in de ton.
Hou ook rekening met de lengte van slang.
Hoe langer hoe meer weerstand.
Ook de diameter van de slang is van belang.

Zelf zou ik het water langs boven inbrengen.
In een grote buis, en dan langs onder via geperforeerde gaten, in de ton laten opstijgen.

Zou ook onderaan in de ton, een ruimte laten om het vuil te laten bezinken, kan je regelmatig via spoelen af voeren.

pacha

BeantwoordenCiteren
Mini freak
(@mini-freak)
Lid
Deelgenomen: 20 jaar geleden

als de pomp 1 meter diep op de bodem staat dan moet die 1 meter ook meegerekend worden, en niet vanaf het wateroppervlak.

BeantwoordenCiteren
pacha
(@pacha)
Lid

Mini freak wrote: als de pomp 1 meter diep op de bodem staat dan moet die 1 meter ook meegerekend worden, en niet vanaf het wateroppervlak.

Mini freak,

Bij mijn weten, zijt gij de enige die dit beweerd.

Alle gerenommeerde auteurs zijn het er over eens.
De opvoerhoogte wordt pas gerekend vanaf het wateroppervlak.
Hoe diep de pomp in het water ligt speelt géén rol.
Voor een leek misschien raar, maar waar.
Voor mijn part moogt ge ze meerekenen, hoor.
Dan heb je alvast nog wat overschot.

mvg. pacha.

BeantwoordenCiteren
Mini freak
(@mini-freak)
Lid

Leg me dat dan ééns uit.

er is al een debiet verlies van 1% op een meter tussenpomp en uitloop.
Dan zijn er nog de bochten die een verlies maken, hoe meer bochten en scherp deze zijn hoe meer debiet verlies, en de aantal meters die afgelegd dienen te worden.

Een reken som zegt dan: dat debietwaarde gedeeld moet worden door de maximale opvoerhoogte..uitkomst 1, dan wordt van de maximale opvoerhoogte de werkelijke opvoerhoogte afgetrokken... uitkomst 2, deze uitkomst 2 vermenigvuldigen we met de uitkomst 1 wordt uitkomst 3. Volgt nog de aantal meters die een verlies betekenen en de hoogte.

Dus als ik het goed begrijp heb ik geen enkel verlies wanneer mijn pomp op een diepte staat van 1 meter, waar twee bochten op zitten van 90°. Als Ik dan bijvoorbeeld een pomp heb die een maximale opvoer hoogte heeft van twee meter , moet ik maar 1 meter tellen, ik zit wel met een verschil van twee meter 1 in de diepte en 1 in de hoogte.
Dan vind het toch raar dat de praktijk anders uitwijst, bij mijn oude vijver had ik een beekloop de pomp stond 1 meter diep, maar het water liep vrij langzaam, totdat ik deze omhoog had gebracht tot 10 cm onder de water spiegel, hierdoor kon ik 90 centimeter van de slang afhalen en het water liep veel sneller.

BeantwoordenCiteren
Wadu
 Wadu
(@wadu)
Lid

Er is een verschil tussen opvoerhoogte en leidingverliezen (ook weerstand genoemd).

Opvoerhoogte= hoe hoger men dient op te pompen, hoe minder water eenzelfde pomp gaat geven

Leidingverliezen= hoe verder de pomp het water moet duwen des te minder water er zal worden afgegeven. Let op: hierbij spelen 2 factoren een rol nl. darmdiameter en transportvolume.

Hoe dunner de waterdarm hoe meer weerstand des te minder water

Hoe groter het benodigde transportvolume (liters per uur) des te meer weerstand.

Opvoerhoogte wordt gerekend vanaf waterniveau. Door het principe van communicerende vaten vult de waterdarm zich onder water op tot op waterniveau. De pomp dient dus pas vanaf waterniveau het water op te pompen.

Lengtes onder waterniveau (zowel horizontaal als verticaal) kunnen wel leidingsverliezen veroorzaken bv. 15 m vijverdarm van 3/4 " leidt tot hoge leidingverliezen.

Een beknopte tabel van leidingverliezen heb ik teruggevonden in een handelaarskataloguus van OASE maar deze zijn waarschijnlijk ook op het internet te vinden.

DUS opvoerhoogte is vanaf waterniveau en voor diegenen die dit niet geloven die kopen dan maar een zwaardere en duurdere pomp die ook nog meer verbruikt. De winkeliers zullen jullie niet tegenhouden 😀

Wadu

BeantwoordenCiteren
luke
 luke
(@luke)
Lid
Topic starter  

Ben paar dagen niet on-line geweest vandaar mijn iets latere reaktie. Bedankt voor jullie goede uitleg. Ik denk dus wel dat ik een goede keus maak met de messner mpf 4500. Ik heb ook nog een aquamax 3500 staan, maar ik denk dat die net iets te licht gaat uitvallen, niet? Die gebruik ik nu maar ik moet nu geen 1m hoogteverschil overwinnen en dan krijg ik een aanvaardbaar watervalletje langs een stenen kruik. Als ik echter nog een meter omhoog moet zal dit niet lukken dus. Dan toch maar die messner mpf 4500 kopen?
thanx en greetz

BeantwoordenCiteren
pacha
(@pacha)
Lid

luke wrote: Ik denk dus wel dat ik een goede keus maak met de messner mpf 4500.

Met de messner mpf 45OO zit je goed.
Hier staat er één op de filterlijn van de plantenvijver.
Bedient tegelijkertijd ook nog de waterval.
Neemt moeiteloos een opvoerhoogte van 110, boven het wateroppervlak, wel te verstaan.

Heb nog een Messner mpf 6000 op de meerkamerfilter.
Werken allebei feilloos.

Succes met je project.

Mvg. pacha.

BeantwoordenCiteren
Mini freak
(@mini-freak)
Lid

Bedankt voor de uitleg Wadu

Lengtes onder waterniveau (zowel horizontaal als verticaal) kunnen wel leidingsverliezen veroorzaken bv. 15 m vijverdarm van 3/4 " leidt tot hoge leidingverliezen.

dat was wat ik wilde weten. toevallig handelaar?:D

BeantwoordenCiteren
Wadu
 Wadu
(@wadu)
Lid

Mini freak wrote: toevallig handelaar?:D

Neen,

Maar wel van sommige zaken goed op de hoogte.

BeantwoordenCiteren
luke
 luke
(@luke)
Lid
Topic starter  

nog even een aanvullend vraagje. Zou ik de ingang langs onder in de ton maken en langs boven laten aflopen of andersom? Mijn voorlopig plan is om de invoer langs onder te maken zodoende staat het filermateriaal constant onder water.
groetjes

BeantwoordenCiteren
pacha
(@pacha)
Lid

luke wrote: nog even een aanvullend vraagje. Zou ik de ingang langs onder in de ton maken en langs boven laten aflopen of andersom? Mijn voorlopig plan is om de invoer langs onder te maken zodoende staat het filermateriaal constant onder water.
groetjes

Je moet doen wat je zelf het beste vind.
Elke vijver- en filter situatie is anders.
We kennen jou situatie niet.

Zelf zou ik de invoer langs boven houden.
Hou er wel rekening mee, dat het filtermateriaal, vlug verstopt kan raken.
Zeker als je géén vortex of zeef gebruikt, als voorfilter, om het grofste vuil af te vangen.

succes met de bouw.

mvg. pacha.

BeantwoordenCiteren
luke
 luke
(@luke)
Lid
Topic starter  

ik vind het probleem van bovenaan of onderaan de invoer maken toch nog interessant genoeg om er even over verder te gaan.
Nog even de gegevens van mijn vijver: 4500l- veel zuurstofplanten - ca 300cm vis. (zie bijlage foto)
Persoonlijk vind ik het beter om de invoer langs onder te maken. De substraat staat dan steeds onder water en ik vermoed dat dat beter is (maar ik kan mis zijn). Als je de invoer langs boven maakt gaat volgens mij het vat nooit helemaal vol staan volgens het principe vd gelijke vaten. Ik vraag me ook af het water wel goed verspreid wordt over het filtermateriaal als het er langs boven inloopt. Bij onderinvoer lijkt me dat iets voor de hand liggender.
Dit is natuurlijk mijn bescheiden mening, wat denken jullie ervan?

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren
pacha
(@pacha)
Lid

Mooi vijvertje,

Indien je alléén mechanisch wil filteren, is het niet nodig dat het filtermedium 'onder' water staat.
Wil je ook nog biologisch filteren.
Dan ga je bacterien inschakelen.
Dat is dan toch een ander verhaal.
Ik vermoed dat je de twee wil combineren, in één ton.

Meestal worden meerdere kamers gebruikt, de eerste is dan de mechanische filtering, vortex, zeef of borstels.
En dan pas komt de biologische filtering.
Wanneer het grofste vuil is verwijderd.

In jou geval kan je gerust de invoer onderin maken.
Het zal wel lukken.

succes, pacha.

BeantwoordenCiteren
Mini freak
(@mini-freak)
Lid

als je de invoer van onder maakt heb je het up flow systeem, een lid hier op het forum heeft op deze wijze via dit systeem een planten filter gemaakt met een kelder ruimte.

Pietje is dat als je zoekt op plantenfilter kom je het wel tegen.

BeantwoordenCiteren
henry
(@henry)
Lid

""DUS opvoerhoogte is vanaf waterniveau en voor diegenen die dit niet geloven die kopen dan maar een zwaardere en duurdere pomp die ook nog meer verbruikt. De winkeliers zullen jullie niet tegenhouden ""

Dar geloof ik dus niets van volgens jou kun je hem in principe zo diep zetten als je wilt en vervolgens gewoon vanaf het wateroppervlakte gaan rekenen
Sterker nog ik heb dit getest met een 3500 l/p pomp maar deze brengt zeker 1000 l/p minder op op een diepte van 1,5 meter dus helaas gaat dat niet op wel jammer hoor scheelt in de portomonee

BeantwoordenCiteren
Wadu
 Wadu
(@wadu)
Lid

henry wrote: ""DUS opvoerhoogte is vanaf waterniveau en voor diegenen die dit niet geloven die kopen dan maar een zwaardere en duurdere pomp die ook nog meer verbruikt. De winkeliers zullen jullie niet tegenhouden ""

Dar geloof ik dus niets van volgens jou kun je hem in principe zo diep zetten als je wilt en vervolgens gewoon vanaf het wateroppervlakte gaan rekenen
Sterker nog ik heb dit getest met een 3500 l/p pomp maar deze brengt zeker 1000 l/p minder op op een diepte van 1,5 meter dus helaas gaat dat niet op wel jammer hoor scheelt in de portomonee

Zucht.

Kijk, we kunnen je niet verplichten om alles te geloven wat mede vijverbezitters gebruiken. Doe dan even de moeite om alle pompenleveranciers (Messner, Ubbink, Oase) en of vijverwinkels te contacteren.

Wist je dat op elke pomp een omgekeerde driehoek met een streepje onder staat met een getal onder? Weet je wat dat betekent?

Wel vraag het even na en kijk even op jouw pomp en post het even. Hoe kleiner dit getal des te meer invloed dit kan hebben op de prestaties van de pomp.

Wadu

BeantwoordenCiteren
Mini freak
(@mini-freak)
Lid

Ik begrijp henry wel en is hetzelfde als wat ik vroeg/of vermelde.

Een omgekeerde driehoek staat voor een omgekeerd kwadratisch centrale krachtveld.
Praktisch gezien hebben twee dezelfde pompen genoeg capacitiet, maar deze veranderd als de 1 op 2 meter en de ander op 1 meter diepte staat.

BeantwoordenCiteren
Wadu
 Wadu
(@wadu)
Lid

Mini freak wrote:
Een omgekeerde driehoek staat voor een omgekeerd kwadratisch centrale krachtveld.
.

Ik had het over een omgekeerde driehoek met daar een streep onder en daaronder nog eens een getal.

Bij mijn Aquamax 6000 en Nautilus 3000 staat 4m onder die streep.

Dus fout antwoord.

Volgende?

Wadu

BeantwoordenCiteren
henry
(@henry)
Lid

Wadu wrote: Ik had het over een omgekeerde driehoek met daar een streep onder en daaronder nog eens een getal.

Bij mijn Aquamax 6000 en Nautilus 3000 staat 4m onder die streep.

Dus fout antwoord.

Volgende?

Wadu

Mijn pomp ligt op de bodem van de vijver ga hem er nie uithalen voor een driehoekje die erop zou moeten staan ik geloof dat verhaal gewoon niet

BeantwoordenCiteren
luke
 luke
(@luke)
Lid
Topic starter  

ondertussen is mijn nieuwe filter volledig af en hij werkt prima. Heb de invoer langs onder gedaan en onder in de ton een ruimte gelaten dmv een rooster en ook nog een afvoer om zo af en toe het vuil eruit te laten. Bovenaan heb ik een afvoer gemaakt van 5cm en de pomp die ik gebruik is de messner waarvan ik al eerder sprak. In bijlage zie je 2 foto's van mijn opstelling nu!

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.