Ik heb sedert 2 jaar een vijver van 5000 liter.
Wegens verhoogde visbezetting volstaat mijn klein moerasfiltertje niet meer en heb ik een UV-filter aangeschaft en ben ik van plan een 3 kamerfilter te bouwen in kunststof (PU-platen). Deze filter word een bak van 1000 x 500 x 500 (upflow)/
Graag had ik geweten welke filtermedia ik gebruik in de 2e en de 3e kamer. De eerste kamer zal voorzien worden van borstels.
Kies ik voor:
1) Japanse matten + lavastenen
2) Japanse matten + schuimmatten
3) Japanse matten + flocor
En tenslotte had ik graag het nut geweten van de beluchting in de filter. Momenteel belucht ik rechtstreeks in de vijver met een poreuse ring. Is de beluchting in de filter (eventueel in de tussenschotten) beter?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gert
Beluchting in de filter is zeker aan te bevelen zodat de bacteriën zich kunnen voorzien van extra zuurstof.
Keuze drie wordt veel gemaakt maar flocors zijn nu niet echt groot qua oppervlakte voor bacteriën. Ze slippen wel niet dicht.
De schuimmatten kunnen wel snel dichtslippen.
Ik zou gewoon keuze 1 en 2 samen combineren.
In kamer 2 japanse mat, in kamer 3 lavastenen met daarop een laag schuimmat om het kleinere vuil op te vangen. Nog een laatste mechanische fitering alvorens het water in de vijver gaat.
Als u gewoon op de lavastenen 1 laag schuimmat legt kunt u die ook beter onderhouden en moet u niet telkens de gehele kamer leegmaken.
Er zijn ook mensen die enkel japanse mat gebruiken zowel in kamer 2 als 3.
Ok, alvast bedankt voor uw hulp.
Ik plaats in de laatste kamer een verzameling plasticnetjes met daarin lavastenen en daarboven een laag schuimmatten.
Wat de beluchting betreft heb ik nog tween vragen:
1) In welke kamer belucht ik het beste? Ik veronderstel tussen de Japanse matten. Maar ik heb ook reeds gelezen dat er in de tussenschotten zou worden belucht.
2) Indien je belucht in de filter, is dan de beluchting in de vijver nog nodig?
Bedankt
Gert
Matala matten zijn inderdaad wat de opvolger van de Japanse mat en ze bestaan in 4 verschillende dichtheden met elk hun eigen kleur
In de filter moet je beluchten waar de bacteriën zich huisvesten dus in kamer 2 en 3.
Sommigen zeggen dat je best niet rechtstreeks belucht in het filtermedium zelf omdat in de directe omgeving van de luchtsteen geen bacteriën kunnen groeien. Daarom zijn er ook mensen die de tussenschotten gebruiken om te beluchten.