Hallo allemaal, Ik ga een vijver aanleggen met een inhoud van 5 m3. Ik lees van alles over grote filterbakken, vortex, japanse matten enz. enz. Maar is dit noodzakelijk voor elk type vijver??
Ik wil namelijk niet echt Koi's erin gaan doen. Een paar goudvissen en/of steurtjes. Ik heb me laten informeren over het Filtoclear systeem (drukfilter)met pomp van Oase. Is dit wat??
Weet iemand ook op welke hoogte ik de pijp naar het filter moet doorvoeren? De wanden worden namelijk van beton en deze rijsen boven het wateroppervlak uit.
Neen , natuurlijk heb je voor een goudvissenvijver niet zo'n grote filters nodig. Een goudvis is zo geen grote vervuiler als een koi.
In veel goudvissenvijvers komen ook dikwijls heel wat planten te staan die op hun beurt bijdragen aan de filtratie.
Over het filtroclear filter van oase heb ik al veel goeds gehoord.
Voor echt zeker te zijn dat hij de vijver aankan ,koop je hem liefst een maatje groter.( beter een grotereserve dan iets te klein ) Hou er ook rekening mee dat het een drukfilter is en je best een pomp aanschaft die enige druk kan opbouwen.
Ik heb gezien op internet dat die filtoclearfilters er in 3 maten zijn: voor 3000, 6000 en 11000 liter. Zou 6000 liter volstaan voor mijn vijver, denkt u?
Inclusief pomp kost dit systeem 500,00 €. Is dit redelijk?
Dennis
Hallo Dennis.
Ik heb begrepen dat steurtjes aardig groot worden en veel bewegingsruimte nodig hebben.
Kijk eens op deze link:
Steur info
Succes met je hobby.
Hoi Bas,
Ik heb het artikel gelezen op die site, bedankt. Leuke info.
Maar mijn vijver wordt 330x140 en 110 diep. Dus ik denk dat dat wel moet gaan.
Wat ik wel minder vind is dat ze in de bodem gaan wroeten en niet zo goed tegen grind (om dit juist te verhinderen) kunnen. Zoek ik nog een oplossing voor.
Dennis