Forum
graag had ik geweten als er iemand is die al eens zelf een vortex gebouwd heeft van een rond vat en of die werkte en of u dat schema zou kunnen bezorgen.
Het voorontwerp of gietvorm van een vortex is het duurst van allen. Door vele exemplaren te verkopen kan de prijs van het eerste model gedrukt worden. Zelf een vortex bouwen eist niet alleen vakkennis, het kost ook meer dan er eentje kopen...
Met vriendelijke groeten,
Edwig
Originally posted by Unregistered
Het voorontwerp of gietvorm van een vortex is het duurst van allen. Door vele exemplaren te verkopen kan de prijs van het eerste model gedrukt worden. Zelf een vortex bouwen eist niet alleen vakkennis, het kost ook meer dan er eentje kopen...Met vriendelijke groeten,
Edwig
hubert,
Ik ben zelf een vortex aan het maken.
De mal heb ik gemaakt van triplex en MDF.
Deze dien je wel glad af te werken en te lakken met twee komponenten lak.
Daarna smeer je hem in met losmiddel waarna je kan gaan polyesteren.
Als je de buitenkant van de mal gaat polyesteren moet je wel zorgen dat je de mal voor een deel
kan demonteren de polyester krimt namelijk een beetje om je mal heen.
Veel succes.
john
Hoi Hubert,
Koi centrum Hamers in Susteren maak zelf de vortex uit een rond vat. Ik ben dit zelf ook aan het doen. Hou wel rekening met de vlakke bodem en dat je dit goed schoon kunt zuigen met de afvoerleiding. Naar mijn gevoel wordt de draaiende werking van een vortex wel overdreven. (Mijn mening, dus niet onderbouwd). De draaiing wordt verkregen door binnen een bocht te zetten.
Afvoerleiding 110 mm naar het midden dan 90 gr bocht naar beneden. Leiding naar filter 110mm maar het midden en dan 90 gr naar boven.
Als je in Limburg bent kan je bij mij of bij Hamers in Susteren gaan kijken.
Veel succes.
Ruud