The Pond Library

Vraag en Antwoord

vijversubstraat

Topic starter

Graag had ik eens de mening gehoord van derden over
het gebruik van vijversubstraat in een koivijver.Momenteel
ligt er een dun laagje maar ik begin er mijn bedenkingen
over te krijgen .Mijn vijverinhoud is 6000 l.Ik zie wel dat de
koi's er in spelen(wroeten).Kan het eigenlijk dat ze er
ernstige verwondingen aan oplopen.Het is wel fijn substraat.
Is het misschien ook een broedplaats voor schadelijke
stoffen?

Lid

Een dunne laag die volledig omgewoeld wordt door de vissen is geen broedplaats voor schadelijke stoffen. Een te dikke laag kan dat darentegen wel worden. Zorg steeds zoveel mogelijk voor vertikale circulatie van het water tussen oppervlakte en bodem (beluchting).
Hoe fijn is fijn? Stukken van 3 of 4 mm en meer zouden geen probleem mogen zijn op voorwaarde dat ze geen scherpe punten of kanten hebben, en daarin speelt de keuze van substraat een grote rol. Zelfst fijner materiaal (1 à 2 mm) kan weinig kwaad als het maar niet scherp is.

Lid

Als u spreekt over een koivijver, dan neem ik aan dat deze voorzien is van een bodemdrainage.
In een koivijver werkt u niet met substraat op de bodem, dat materiaal komt door de aanzuiging in de leidingen terecht, waardoor heel het systeem met de tijd onbruikbaar wordt.

Met vriendelijke groeten,
Edwig

Lid

Edwig,

Waarom heeft een siervijver zonder bodemdrainage waarin koi rondzwemmen geen recht op de benaming "koivijver?

Henri

Lid

We trachten voor alle duidelijkheid naar onze lezers het gespreksonderwerp een juiste benaming te geven.

Een plantenvijver is een waterbiotoop die niet noodzakelijk vissen moet bevatten. Het ontwerp kan evengoed bedoeld zijn om de plaatselijke fauna een onderdak te bieden (van watervlooien tot kikkers, salamanders en libellen).

Een natuurvijver is een waterbiotoop die zichzelf in stand houdt en waarbij menselijke ingrepen tot een minimum beperkt blijven.

Een siervijver kan zowel een waterwereld bieden aan planten, amfibieën als vissen (waaronder enkele koi). Hoe beter het ontwerp uitgebalanceerd is, hoe 'sierlijker' het geheel.

Een koivijver is ontworpen om meerdere koi te houden. Doordat deze reuzen in de natuur niet in zo'n dichtheidsgraad voorkomen en ze de waterkwaliteit zwaar kunnen belasten is de vijver voorzien van een bodemdrainage in combinatie met verschillende filtersystemen. Een koivijver is geen natuurlijke biotoop, maar een aangepaste verblijfplaats om zulke grote vissen in goede gezondheid te laten leven.

Het kind heeft dus nu een naam. Wij zijn er om iedereen te helpen die de verschillende leefwerelden door elkaar haalt of er niet het nodige begrip voor opbrengt.

Edwig

Beste Edwig
Soms heb ik het moeilijk met een bepaalde uitleg van u. Zoals nu. Bij u lijkt of dat een koivijver enkel de naam “Koivijver” mag noemen als hij werkt met bodem drainage. Wat is dan een vijver, dat met een pomp werk in de vijver, en met verschillende filtersystemen, waar van de filters boven de vijver staat, en dat enkel alleen koi’s heeft zwemmen?
Het komt er dus op neer dat, een vijver dat verder geen planten heeft en dat werkt met een filter zonder boden afvoer en dat toevallig substraat op de bodem liggen heeft, maar wel koi’s heeft zwemmen, geen koi vijver, of de naam koivijver niet zou mogen noemen. Kom zeg. Met alle respect voor uw persoon, en meen ik echt, maar dit kan toch niet.

bdg
Lid

Ik heb een (KOI) vijver géén planten,géén bodemdrainage, maar wél een goede filter en uv lamp,en véél koi met helder water,dus...heb ik misschien een "koivijver" of niet!!!
Sorry Edwig, maar voor mij is dit een "KOIVIJVER"

Groeten bdg en van al mijn koivissen.

Herm
Lid

Ook ik vind de vizie van Edwig, die vast een erg vriendelijk en behulpzaam man is, te eenzijdig. Idem in de boeken en het magazine: de liefhebber krijgt het beeld dat dergelijke dure gepolyesterde en gemetste bodemdrainvijver met een hele fabriek filters een must is. En ondanks de hoge electriciteitsrekening moet je er dan toch nog enorme hoeveelheden waterverversen bijnemen.
Ik vrees dat op deze manier veel vijverfanaten die zelf de alternatieven nog niet ontdekt hebben, voortijdig bedanken voor deze geldvretende manier van koi-houden en dat is toch wel spijtig.

Even goede vrienden, maar ik pleit voor een meer open kijk op onze mooie hobby.

Lid

Antwoord op Eric
Een koivijver waar het water gezuiverd wordt door een pomp die in de vijver staat, zal enkel plaatselijk de fecaliën verwijderen. Daarbij is het storend omdat de leiding en de pomp in het water zichtbaar zijn. Verder vraagt het meer onderhoud omdat de pomp regelmatig moet gereinigd worden.
Een koivijver waar de filter bovengronds gebouwd wordt is duurder in werkingskosten omdat het water moet opgepompt worden naar de filter (bij communicerende vaten gebruikt u de pomp enkel om het water te laten circuleren). Verder is de bovengrondse filter gevoeliger voor vorst, waardoor de kans van overlopen groter wordt. Een bovengrondse filter is een storend effect in de tuin. En tenslotte zal een vortex die op een bovengronds systeem wordt aangesloten nooit werken zoals hij het zou moeten doen.

Van het ogenblik dat er koi in zwemmen mag u voor mijn part elke vijver een 'koivijver' noemen. Het gaat hier niet om de naam. De bedoeling van dit gespreksplatform is de liefhebbers de vóór en nadelen van bepaalde zuiveringsinstallaties uit te leggen. Niets meer, niets minder...

Edwig

Lid

Antwoord voor junior

Als u morgen opnieuw een 'koivijver' zou bouwen, zou u dan een bodemdrainage voorzien of niet?

Edwig

Lid

Antwoord voor Herm

Toen ik 15 jaar geleden naar Engeland afreisde om een vijverbouwer te zoeken (in België was er niemand die toen wist wat een vortex was...) ontdekte ik dat een koivijver niet noodzakelijk enkel door rijke mensen kan gebouwd worden. Integendeel, de meeste hobbyisten die ik bezocht waren gewone werkmensen die, met veel geduld, zelf hun filtersysteem bouwden. Intussen ben ik bij ongeveer veertig koiliefhebbers in Engeland op bezoek geweest. Elke koivijver was voorzien van bodemdrainage (de kost om die te voorzien is bijna verwaarloosbaar).

Als u de zaak zo wilt laten uitschijnen dat ik door mijn standpunt de koihobby nodeloos duur maak en onbereikbaar voor sommigen, laat me u dan een voorbeeld geven.

Mijn eerste drie vijvers waren vervaardigd uit folie en bezaten geen bodemdrainage. Ik heb de moed gehad om negen maand van 's morgens tot 's avonds mee te werken met de vijverbouwers, zodat ik het systeem ook door en door kende.
De firma Maïs stuurde na de voltooiing vier vertegenwoordigers om het filtersysteem te bestuderen en enkele maanden later begonnen ze met hun eigen filterlijn.
Ik moest mijn filters uit Engeland importeren, omdat ze hier gewoonweg niet te koop waren. Nu kosten ze driemaal minder en worden ze door het grote aanbod elke dag goedkoper.

Ik ben uw vijand niet. Ik ben een onnozelaar die geen geld vraagt voor goede raad. Ik ben de onnozelaar die mensen gaat helpen met graven. Ik ben een onnozelaar die boeken schrijft en de plannen verbetert die mij worden opgestuurd. Ik ben de onnozelaar die geen geld aanneemt van handelaars en die geen gratis producten van hen wil ontvangen omdat het mijn integriteit zou aantasten. Ik ben de onnozelaar die gekozen heeft om hobbyisten te helpen waar ik kan.

Met minder vriendelijke groeten,
Edwig

Herm
Lid

Beste Edwig,

vooreerst stemt het me triest om je 'met minder vriendelijke groeten' te zien signeren, daar mijn reactie opbouwend bedoeld was en ik duidelijk vermeldde je behulpzaamheid ten zeerste op prijs te stellen. Misschien moeten we beter eens op een zonnig terrasje met een frisse pint discussieren, want textuele communicatie tussen vreemde andersgezinden is niet de meest ideale.
In afwachting van dat betere weer voer ik hier toch een voorbeeld aan van een mogelijke alternatieve koivijver. Wees gerust, het is zeker niet het enige.: in het bedrijf Aquacity bij Burcht (naast Pmais trouwens ook een sponsor van jullie vlaamse koimagazine) vind je in tegenstelling tot bij Pmais etc. totaal geen klassieke multichamberbakken, vortexen etc. te koop. Wel gigantische backwash moerassen. Reeds meerdere jaren ga ik daar af en toe eens kijken en zie steeds dezelfde koi lengtes trekken in hun kristalheldere demovijver(s). Deze filters slibben al jarenlang niet dicht (wat een klassieke reactie is van de conventionele vijvereigenaar), en de waterwaarden zijn zonder enige verversing even goed of beter dan in een klassiek gefilterde koivijver. Op de bodem ligt een laag substraat en bodemdrains zijn niet aanwezig.
Voor alle duidelijkheid: ik heb zo geen vijver, maar voer het aan als (positief bedoeld) alternatief.

Met Vriendelijke Groeten van Herm.

Lid

O.K. Herm, hou dat gesprek met jou tegoed.
Sorry voor het antwoord van gisteren, ik had mijn dagje niet.

Wat betreft uw voorbeeld...

Op lange termijn is zo'n opstelling tot mislukken gedoemd. Ik heb het zelf ondervonden.
In een vijver met bodemsubstraat zullen er (mogelijk voor een paar jaar) geen problemen opduiken, tot deze bodemlaag vervuild en verzadigd raakt door slib. Koi gaan hier in wroeten, op zoek naar voedsel. Het gevolg is een troebele vijver.
De enige oplossing blijkt dan om de vijver leeg te maken en het bodemsubstraat weer te verwijderen, wat een vuil en stinkend werkje is.
Ik heb ook drie vijvers gehad zonder bodemdrainage en met een bodemlaag van substraat. De gemiddelde tijd dat het goed ging lag tussen twee en vier jaar. Alle vijvers werden daarna voorzien van een bodemdrainage (met naakte bodemvloer). Ze zijn nu acht jaar oud en ik heb nooit meer moeten herbeginnen.

Een handelaar die bodemsubstraat verkoopt zal altijd zweren dat het 'de goede' methode is. Ik kan u echter 50 hobbyisten aanbrengen die van deze werkwijze zijn afgestapt en die gaan dit zeker niet vertellen om me te plezieren.

Sorry voor alle koiliefhebbers die nog geen bodemdrainage bezitten. Ik weet het, om die drainage aan te leggen is het een werk van compleet herbeginnen.
We mogen de nieuwelingen in de hobby nooit in dezelfde val laten trappen. Een koi groeit tot 10 cm per jaar en een volwassen dier van 40 à 50 cm produceert zo veel afvalstoffen als een kleine hond. Als er tien zo'n mastodonten in uw vijver rondzwemmen is de rekensom vlug gemaakt. Zonder drainage en waterverversingen zal de toekomst voor deze lieve dieren er somber uitzien.

Met mijn welgemeende, vriendelijke groeten,
Edwig

Halo Edwig
Toen jij je vijver had zonder boden drainage, waren er geen pompen zoals de aquamax die op een prachtige wijze slip op pompen met weinig elektriciteit verbruik, en geen natuurlijke producenten zoals Penac W en Eco traet en andere producten die op een natuurlijke wijze slip op lossen. De substraat is op in kwaliteit verbetert.
Ik heb niets tegen u persoonlijk, Edwig, en dat zal je wel weten, denk ik. Maar ik heb het wel moeilijk dat jij nog altijd oog kleppen aan houd, en niet open staat voor, ik zal ze zo maar noemen, alternatieve koivijvers. Een bodem drainage is nog altijd het beste, dat staat boven kijf. Maar de vijverwereld verbetert met de dag aan verbeterde producten en pompen.
Zoals Herm het zegt, dit is een materie die aan een grotere discussie toe is, en dat met een lekkere pint of meer.

Lid

Dag Eric,
Mooi weer vandaag...

U vertelt:
'Een bodemdrainage is nog altijd het beste, dat staat boven kijf.'

Toch kom ik tot de vaststelling dan sommige handelaars nog bodemsubstraat aanraden bij vijvers die een bodemdrainage bezitten. Vindt u dat een logische redenering, of riekt dit een beetje naar: de klant strikken door zijn goedgelovigheid.

Pas gebeurd:
Een jong koppel bouwt een nieuw huis en laat tegelijkertijd de fundamenten leggen voor hun eerste vijver. Na één jaar is de tuin aan de beurt en vragen ze aan de tuinarchitect om de vijver verder af te werken. De bedoeling is om koi te houden.
De tuinarchitect neemt contact op met twee koihandelaar omdat hijzelf van dit onderwerp geen kaas heeft gegeten.
Koihandelaar a spreekt van bodemsubstraat en een filter naast de vijver.
Koihandelaar b vertelt de tuinarchitect dat de vormgeving en de diepte van de vijver niet geschikt is voor koi, dat er geen bodemdrainage voorzien is, geen filterkamer en geen nutsleidingen. Hij stelt de tuinarchitect voor om met zijn opdrachtgevers eens te praten en het probleem uit te leggen.

De eigenaars beslisten om er een plantenvijver van te maken met als visbestand goudwinden. Het werk werd toevertrouwd aan koihandelaar b.

Een alternatief is een andere mogelijkheid als de geijkte en een alternatieveling is een idealist die zich zo nodig anders wil kleden en gedragen dan anderen. Begrijpt u dan dat de woorden 'alternatieve koivijver' me een beetje schrik aanjagen?

Laat ons heerlijk zijn, ofwel werken we in een koivijver met bodemsubstraat omdat we, toen we die bouwden, niet wisten dat het beter kon. Ofwel zien we tegen de kosten op en zouden we beter geen koi houden. Dat noem ik nou oogkleppen dragen.

Edwig

Herm
Lid

Hallo, we worden het alvast eens dat we allen een pint gaan drinken, dus deze thread gaat zeker de goede richting uit.

De oorspronkelijke vraag 'substraat of niet' is inherent verbonden aan de meer fundamentele vraag of er alternatieven voor de typische koivijver zijn. Ik noem het niet graag een alternatieve koivijver, want dat heeft voor sommigen meteen een atechnische bijklank die mijns inziens ongegrond is.
Nu bezit ik zeker niet de lange ervaring van Edwig, maar anderzijds ben ik ook niet over 1 nacht ijs gegaan en heb ellenlange discussies gehad met ervaren vijverliefhebbers die een 'niet gangbare' koivijver hebben. Ook voor mij was de hamvraag dezelfde als wat Edwig als tegenargument aanvoert: loopt het mis na 1, 2 maximaal 4 jaar? Klassieke substraatvijvers met klassieke moerasvelden gaan gegarandeerd uit de bocht. Het is onmogelijk om te verwachten dat je door een drainagebuis massaal koiuitwerpselen een moeras in kan pompen en te hopen dat deze alle op magische wijze verwerkt worden zonder opstoppingen na een relatief korte tijd. Een eerste verbetering hierop vormt het reeds vermelde backwash moeras: een gigantisch moeras (hoe groter, hoe meer afvastoffen kunnen worden verwerkt) kan een groot deel van de uitwerpselen verwerken, maar verzadigt toch gaandeweg. De oplossing is als volgt: onder het moeras is een ruimte die uitgerust is met meerdere erg hoge debiet pompen. Een paar maal per jaar wordt het moeras gebackwashed en alle onverwerkte afvalstoffen worden door de sterke omgekeerde stroming weggepompt naar het riool. Mits correcte visbezetting en voldoende groot moeras zijn de verwachtingen dat dit systeem goed potentieel heeft om de tand des tijds te weerstaan.

Een tweede systeem vormen de moerassen zoals gebruikt in de erg populair wordende zwemvijvers (Cools, Vaantjesboom, etc.). Een variant van deze moerasfilters kan duidelijk succesvol worden toegepast op bepaalde koivijvers, mits men zich aan de spelregels houdt. Ook hier zijn er zeker voor- en nadelen waar men zich bewust dient van te zijn. Zonder erg in detail te gaan, zou ik willen stellen dat dergelijk soort vijvers prima werkt als je bereid bent net als bij een klassiek filtersysteem geregeld onderhoud te doen, als je erg veel plaats hebt en als je (mijns inziens, hier lopen de meningen uiteen) voorstander bent van een minder hoge bezetting dan bij de klassieke vijvers: minder dan 1m vis per 3a4 kuub bijvoorbeeld. Als je naar hogere bezettingen wil gaan, is extra mechanische voorfiltratie noodzakelijk of het loopt inderdaad fout. Wel dient vermeld dat er ook hybride systemen bestaan die volgens mij een enorm potentieel hebben: 1 lijn al dan niet met bodemdrain (ik spreek me niet uit in het aspect bodemdrain aquamax wegens geen ervaring) doet mechanische filtratie, een tweede onafhankelijke lijn doet biologische filtratie. Lijn twee draait permanent, lijn 1 kan je qua werking aanpassen aan de belastingsgraad.

Je ziet Edwig: er broedt wat bij de 'alternatievelingen' en er wordt zeker niet ondoordacht te werk gegaan, want potentieel problematische omstandigheden scheppen voor eender welk dier vind ik niet kunnen.
Er zijn zeker lange termijn practijkbewijzen dat deze systemen goed functioneren en dit zonder toeslibben na meer dan 10 jaar. Voor een mooi voorbeeld van een hybridefilter kan je eens terecht bij 'het Lelieblad' in Kalmthout, dit bedrijf heeft een demovijver met meer dan de klassieke bezettingsgraad, uitgerust met dergelijk moeras + een extra bodemdrainlijn.

Speelt men niet volgens de regels, dan kan het moeras geheel of gedeeltelijk toeslibben, ook hier zijn adequate oplossingen voor gevonden die het scheppen in stinkende drab niet meer vereisen. Een moeras van 10ton wordt met 2 personen in 1,5 dagen 'gereset' zonder storen van de vissen of volledige waterverversing. Er zijn ook methodes om de evolutie van het moeras ik kaart te brengen door opnemen van de drukverschillen in de pompkolom, maar ik stop hier even met de uiteenzetting. We moeten nog iets kunnen bespreken op dat terrasje 😉

De hobbyist vergeet al te vaak dat hij met vissen te doen heeft in zijn vijver. Hij denkt te weinig aan het welzijn van zijn (dure) vissen. De zogenoemde experts zijn daarvoor verantwoordelijk.

Een koi is een levend wezen. Iedereen die een huisdier bezit zorgt ervoor dat zijn troeteldier gelukkig is. Hij gaat er mee wandelen en zorgt ervoor dat het dier kan spelen. Elke aquariumliefhebber richt zijn aquarium in met allerlei substraat, rotsen, hollen, dekoraties, planten, enz, waarmee de vissen de hele tijd bezig zijn. Maar die arme koi heeft daar geen recht op. Die wordt veroordeeld tot levenslang rondzwemmen in een kale vijver: geen planten want hij zou ze kunnen opvreten, geen substraat want het water zou troebel kunnen worden, geen schuilplaatsen want hij moet altijd zichtbaar blijven, enz. Het water wordt behandeld met steeds maar meer high tech middelen en chemicaliën. De filters worden alsmaar ingewikkelder en duurder, men gebruikt schadelijk ozon en vaak nutteloze UV lampen, en het water wordt geregeld behandel met zout en chemicaliën. Koi worden gestrest en gek in zo’n kale vijver. Daarom zijn ze zo gevoelig voor ziekte.
Het argument dat kapot gevreten planten de vijver vervuilen is onzin. Of een koi commercieel visvoer eet of natuurlijke planten maakt geen verschil in de vervuiling, zeker als het filter efficiënt werkt. Haal kapotte planten uit de vijver en vervang ze door nieuwe! Goed substraat verzamelt geen slib of afval. Laat de vissen erdoor wroeten en gij verhoogt op spectaculaire wijze de capaciteit voor waterzuivering in de vijver. Bacteriën zorgen daarvoor. Kies het juiste substraat en de resultaten zijn vlug merkbaar. Niet alle substraten zijn geschikt voor een koivijver.
Enkele draadalgen kunnen geen kwaad. Geef de koi enkele dagen geen eten en laat ze de algen opeten. Het is even gezond voer als speciaal koivoer. Men hoeft het water niet te vergiftigen met allerlei antialgen middelen tenzij het echt niet anders kan.
Moerasfilters, plantenfilters, natuurvijvers, gemengde vijvers, vijvers met substraat en zonder bodemdrainage worden in de koiwereld soms aanzien als ketterij. Waarom dan toch? Waarom mag men de naam “koivijver” enkel gebruiken voor zo’n steriele vijver waarin een koi alles behalve gelukkig is?

Ik ben op 29/3 en 1/4 de hele dag aanwezig bij Aqua Hobby tijdens hun opendeur dagen en ik sta open voor verdere discussie over algen, producten, substraten,waterkwaliteit, methodes, enz.

Henri

Lid

om een of andere reden is het berichr hierboven als "unregistered" verzonden. Ik eis de verantwoordelijk ervoor op.

Henri

Wat Herm nu hierboven omschrijft, kan ik mij volledig in vinden. Ik heb op dit antwoord nog weinig aan toe te voegen, zeker na wat Henri daar nog op antwoord. Nog enkel even dit. Als men het water altijd langs onder naar boven laat pompen, dat dus het water niet anders kan dan van onder naar boven moet lopen, slipt substraat niet dicht.

Lid

Beste eric,

Akkoord. Ooit heeft iemend een bericht geplaatst (trouwens een antwoord op een van mijn eigen berichten) dat een upflow filter wel dichtslibt en een downflow niet. Als je het geduld hebt om dat op te zoeken....

Henri

Lid Admin

Opzoeken in dit berichtenbord is heel simpel. Klik bovenaan op de knop zoek en tik het woord in waarnaar je wilt zoeken. In dit geval upflow. Klik op perform search en je krijgt het resultaat enkele secondjes later.

Lid

Hallo allemaal,

Ik citeer wat passages en heb zo wat kritische kanttekeningen :
>Die wordt veroordeeld tot levenslang rondzwemmen in een kale vijver

Ik ben tevens karpervisser en daar vallen mij bepaalde dingen op:

-Ik vind geen karpers op rotsgronden
-Ik vind ook geen karpers op rivieren (snelstromend water)
-Karpers spelen niet met korreltjes, zij zijn aan het zoeken naar voedsel !
-Ik vind ook geen vijvers met een HELDERE kleur bodem, ik denk zelfs dat een karper er minder blij mee zou zijn bij het verschuilen of terug trekken s'nachts.
-Karpers zwemmen heel de dag omdat ze bijna heel de dag op zoek zijn naar voedsel (als het heel mooi weer is gaan ze tussentijds aan de oppervlakte zonnen)

Waar vind ik ze (vaak) wel :
-Kale kanalen !!!!
-Vijvers waar 99% de grond uit zand bestaat en hier en daar wat waterlelies met af en toe wat riet
(ga eens snorkelen in een kanaal of natuur vijver, dat is pas kaal !)

>steriele vijver waarin een koi alles behalve gelukkig is?
Sterieele vijvers bestaan niet !!! ook zelfs niet met ozon.
Leg mij eens uit hoe dat een steriele vijver eruit ziet en wat jou graadmeter van een gelukkige koi is ?

Als je denkt dat je ze "verwent" met rotsen en substraat dan denk ik dat dit meer een gewetens susser is voor de desbetreffende, misschien omdat men bang is dat de karper zich verveeld ofdat men hetzelf mooier vindt !
Maar stel jezelf eens de vraag WAAR vindt ik in de natuur karpers op zo'n substraat bodem !!!!!

kiep er dan zand in...

>Laat de vissen erdoor wroeten en gij verhoogt op spectaculaire wijze de capaciteit voor waterzuivering in de vijver.

Stel dat ik een vijver van 5m bij 3m heb en hier ligt 3cm substraat op.
Dit is bijelkaar 0,450 m3 "filtermassa". Deze filtermassa is niet continu in beweging (mijn koi's zitten vooral aan de oppervlakte 80% van de tijd omdat ze van mij het eten verwachten!) en wordt ook niet continu voorzien van zuurstof (is toch een primaire levensbehoefte van een bacterie, niet?) Al met al denk ik dat niet dat dit ECHT spectaculair is wat van die 0,450m3 overblijft, vooral als hier ook nog rottend materiaal tussen zit wat JUIST weer zuurstof ontrekt om te verteren.

Mijn ervaring met substraat:
- Wanneer de karpers wat zwakker zijn en gaan "spelen" (gewoon gaan zoeken naar eten) er weleens beschadigingen aan de bek van de koi kunnen ontstaan met alle (bacterieele) gevolgen van dien. Als ze vervolgens zouden gaan schuren is het leed nog even iets erger.
- ondanks alle toevoegingen je vaak ophopingen van vuil krijgt in dooie hoeken en deze vervolgens niet worden verwijderd omdat je er niet bij kunt en er geen bacterieen en zuurstof bijkomt. Gevolg kan zijn dat parasieten meer kans krijgen doordat de waterkwaliteit achteruit gaat enz.
-Diverse diktes van substraat lagen geprobeerd maar alle proeven ten spijt, het substraat ligt nu bij de stort hoewel ik liever ook had gezien dat dit een succes zou zijn geworden omdat ik het ZELF mooier vind (ofdat de koi dit ook zou vinden is ten 2e)

Al met al ben ik niet onder de indruk van substraat in een vijver ben met een onnatuurlijke bezetting van (koi)karpers.

mvg Patrick Verhulst die liever mensen behoed voor dit soort investeringen.
maargoed, ierdeen moet doen wat hij niet laten kan !

hmmm...je hebt anders ook substraat speciaal voor in de koi-vijver. Van die wat dikkere rode stenen ZONDER scherpe kantjes ... kost wat meer..maar, daarmee kun je toch een koivijver maken lijkt me..haha

Lid

Blijkbaar durven die grapjassen zich nooit
kenbaar te maken.

Lid

Beste Patrick Verhulst,

Wij kunnen hier tot in de eeuwigheid discussiëren over jouw opmerking. Karpers leven inderdaad in natuurvijvers en kanalen. Maar die zijn helemaal niet kaal. Het krioelt er van de aquatische organismen waarmee de karper zich voedt. Er groeien ook planten en algen in kanalen en natuurvijvers. Het komt allemaal neer op voeding en overleving. De karper houdt zich met niets anders bezig, tenzij voortplanting. Andere vissen doen net hetzelfde. En om te overleven heeft een vis ook schuilplaatsen nodig. Planten, onder andere, bieden dat. Hetzelfde geldt eveneens voor koi.
Vissen spelen inderdaad niet. Kinderen doen dat. Maar wij zijn niet bezig op een juridisch forum. Er worden hier ook geen theses gepresenteerd of examens afgenomen en ik denk dat figuurlijke taal gebruikt mag worden.
Ik schreef over rotsen in aquaria die ik als voorbeeld aanhaalde. Substraat is wat anders. Een degelijk substraat heeft een nuttige oppervlakte van 1000 tot 2500 m2 per m3. Sommige meer, sommige minder.Vergelijk dat met de courante 300 à 400 m2 van een goed plastic filtermateriaal. (Om niet te praten over de 90 m2 van flocor.) Die 0,450 m3 die je berekende bieden zoveel oppervlakte voor bacteriën als 3 tot 8 m3 filtermateriaal (naargelang de materialen). Ik hou geen rekening met de porositeit van substraat. In die poriën gebeurt toch maar weinig waterzuivering omdat er maar zeer weinig water door stroomt. Het substraat is niet continu in beweging, maar het water (in principe) wel. Een dunne laag substraat waarover het water efficiënt circuleert krijgt meer dan voldoende zuurstof voor een goede werking van de bacteriën. Als vissen “ermee spelen” is er in de praktijk voldoende beweging in het substraat om rottend bezinksel te voorkomen.

Ik ben helemaal akkoord met jouw stelling dat men beter zand in een vijver kiept dan substraat. Dat is een natuurlijk milieu voor de karper. Ken jij veel hobbyisten die dat doen? Ik ken enkele vijvers met klei of zand bodems waarin koi rondzwemmen.
Steriel zijn vijvers inderdaad niet. Het was een slechte woordkeuze, maar iedereen zal wel begrijpen wat ik daarmee bedoelde.

Over de eventuele keuze van substraat valt veel te zeggen. Het klassieke gletsjer materiaal (of iets dergelijks) is scherp en vissen kwetsen zich ermee. Er zijn substraten op de markt waaraan vissen zich niet kwetsen. Vissen kwetsen zich trouwens ook aan kappen of roosters van bodemafvoeren en aan de zijwand van de vijver.

Parasieten, virussen en pathogene bacteriën maken nu eenmaal deel uit van het aquatisch milieu. Zij zijn in vijvers in mindere of meerdere mate aanwezig, of er substraat in ligt of niet. Maak uw vissen resistent tegen die organismen door te zorgen voor goede waterkwaliteit (verlaagde stress) en voorkom beschadiging van de slijmhuid. Goede waterkwaliteit betekent niet noodzakelijk kraak helder water. Een karper voelt zich beter in troebel of groen water (maar in zo’n water zul jij niet gaan duiken en dus geen karpers zien).
Een koi- of siervijver is per definitie geen natuurlijk milieu.

Henri

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.