The Pond Library

Vraag en Antwoord

vijverstofzuiger

Lid
Topic starter

Met behulp van een aquamax van 15000ltr zou ik zelf een vijverstofzuiger willen fabriceren: een aanzuigslang+harde pvc buis om aan te zuigen, een flexibele slang om af te voeren.
1. is de kans op beschadiging van de pomp niet te groot bij het opzuigen van takjes, een klein keitje...?

2.Ik zou het opgezogen water willen herbruiken, hoe filter ik de slibafval eruit, een panty zal wel niet voldoende zijn, denk ik?

3. Kan ik de pomp droog opstellen? (kwestie van het electrocutiegevaar een beetje te beperken)

Alle andere ideeen op basis van de aquamax zijn welkom...

vr.gr.
filip

Lid

Ik gebruik mijn vijverstofzuiger van oase altijd in combinatie met een panty over de uitlaat, zo recupereer ik zo goed als alle water.
Dat werkt prima, geeft slechts heel kleine vervuiling daar waar je water terug in de vijver laat maar dat weegt van geen kanten op tegen het vuil dat je ermee filtert.
Je gaat de panty zeker vaak (en dus snel) moeten spoelen, gebruik ook zo'n dikke zwarte panty want dat bruine nylon-gedoe scheurt direct.

Ik heb trouwens in een van mijn vijvers continue een messner-pomp draaien die niets anders doet dan het vijver door een panty jagen. Elke dag een handvol vuil .En ja, elke dag werk dus, maar dit is een tijdelijke oplossing tot ik een zeef gekocht heb.

Alain

Lid

zo werkt de vijverstofzuiger van gardena heb deze al gehuurd het is simpel en werkt pefekt

groeten rené

Bijgevoegde bestanden

Lid

Ik heb het ook geprobeer met een aquamax en een paar stukken slang, de aquamax is alleen niet zelf aanzuigend en het werkte dus ook niet. Heb toen maar een oase podovac 2 gekocht, dat werkt perfect.

Michel

Lid
Topic starter

Ik heb het ondertussen zelf ook geprobeerd, je moet eerst inderdaad de slang ontluchten, maar nadien werkte het wel perfekt.
Ik zit nog wel met het probleem van het filteren, want door de panty stroomt het water, door de grote druk, gewoon door .
En ik ben nog altijd een beetje ongerust voor mogelijke schade tgv kleine steentjes aan het schoep.
vr.gr.
filip

Lid

Filip,
Gebruik zo'n zwarte dikke panty, al het vuil blijft zo goed als allemaal hangen.
Ik gebruik een pomp (messner MPF - 10000 liter), heel korte darm engeen hoogteverschil (darm + panty ligt gewoon in het water) dus quasi geen debietverlies. Bij mij werkt het prima, alleen gebruik ik zo'n dikke panty, scheurt niet en ik gebruik hem al bijna twee maand. Gewoon elke dag proper maken en spoelen.

Alain

Lid
Topic starter

oke, vanaf nu schuim ik de lingeriezaken af op zoek naar dikke zwarte panty's 🙂 Bedankt

DNNS
Lid

Een gemiddelde zeef kan nog altijd niet tippen aan de efficiëntie van schoonmoeders oude panty's...

Gr, Dennis.

Lid

dieter;13344 wrote: zo werkt de vijverstofzuiger van gardena heb deze al gehuurd het is simpel en werkt pefekt

groeten rené

Hoy René
Kunt u mij even laten weten hoe deze pomp van Gardena werkt.Want ik zou ook een vijverstofzuiger willen maken.Gaat dit met de beregeningspomp van Gardena 3000l/u 4 bar.Ik zelf zou dit zo willen aansluiten;aan de ingang van de pomp,een slang van plus minus 2 m daaraan een buis van 3 m op het einde van deze buis de zuigmond van een stofzuiger.Aan de uitgang een slang die lijd naar een filter ton en vandaar het zuivere water terug de vijver in
Zou dit kunnen lukken met mijn systeem en deze pomp.Of hoe zou jij het doen

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.