is er iemand die mij kan vertellen welke vijverpomp ik best kan plaatsen in een vijver van 90000 liter . De vijver is 1,8 meter diep. En wat is de meest geschikte diameter van aanvoerslang of buis ? ik heb gehoord dat je de inhoud van de vijver 1 maal per etmaal zou moeten verpompen ,iets dat mij vrij weinig lijkt toch ?
Hangt van een aantal dingen af....
wat voor filter gebruik je?
wat voor vissen en hoeveel heb je in de vijver?
bij een koivijver is het gebruikelijk dat ongeveer elke 2 uur de gehele vijverinhoud door het filter moet gaan.
Bij een natuurvijver met 10 goudvissen is dit natuurlijk niet nodig.
groetjes bert
Hoe kleiner de vijver, des te vaker de totale inhoud door het filter moet.
Een vijver van 5000 liter zal best 1 maal per uur erdoor moeten, een vijver van bv 30000 liter stuurt men best alle 2 uur door de filter, in jou geval (90000 liter) is dit met 1x alle 4 uur ook nog te doen.
Dit komt dus uit op een pomp met een effektieve waterverplaatsing van 22500 liter.
Ik wil hier nog bij vermelden dat men zeer goed moet rekenen wanneer men een pomp koopt, niet alleen op het gebied van leiding verliezen maar ook op de verhouding prijs/verbruik.
Om maar een voorbeeld te geven, ik moest een pomp hebben van 12500 liter per uur met een opvoerhoogte van 4 meter en had hiervoor twee modellen op het oog, eentje van 350 euro en 175w en een andere van 620 euro en 115w.
Wanneer men de prijs ziet zal men denken dat de keuze snel gemaakt is maar wanneer men rekening houdt met het verbruik, (24/7) blijkt dat men 90 euro per jaar uitspaart met de duurdere pomp en men na drie jaar al pure winst maakt.
bedankt voor de reacties op mijn vraag ik ben hier al een heel stuk verder mee. k had gedacht aan een vijverpomp van 40000 liter of is het beter van 2 kleinere pompen te plaatsen ? heb geinformeerd voor oase en mesner toch goeie merken denk ik of betaat er nog iets beter ?
Je hebt het alleen maar over pompen....wat voor filter heb je eigenlijk of ben je van plan aan te schaffen....want een pomp alleen heb je niet genoeg aan.
het is in eerste instantie de bedoeling om er een zwemvijver van te maken de filter zou bestaan uit een plantenfilter van ongeveer 60 vierkante meter met het upflow systeem ik ben ben ook nog in de mogenlijkheid om een voorfilter te plaatsen maar ben er nog niet overtuigd van