Hallo,
Ik heb mijn vijver veranderd, is nu 2.00 mtr bij 2.60 mtr en het diepste punt is 1 mtr.
Ik zit met de vraag welk filter ik nu moet gaan gebruiken, er zitten ongeveer 6 koikarpers in van 35/40 cm. Ik kreeg van winkel het advies om dit filter, http://www.marktplaza.nl/Bio-Connect-Clear-Super-150-Liter-3924567.php
Aan te schaffen. Maar ik kan nergens vinden of het een goed filter is.
Mijn opstelling is; vijverwater gaat via filter naar plantenfilter(1mtr bij 1.50mtr) weer terug de vijver in.
Gr. Rinus.
beste,
hetgeen je toont op de foto is een filterkamer. dit is een bak die met meerdere aan elkaar gesloten kan worden om zo een meerkamerfilter te verkrijgen.
denk dat deze nog dient gevuld te worden met een filtermedium.
hoe filter je op dit moment?
groeten
klompken
klompken;25297 wrote: beste,
hetgeen je toont op de foto is een filterkamer. dit is een bak die met meerdere aan elkaar gesloten kan worden om zo een meerkamerfilter te verkrijgen.
denk dat deze nog dient gevuld te worden met een filtermedium.hoe filter je op dit moment?
groeten
klompken
Momenteel ben ik de vijver aan het veranderen, maar daarvoor werd het vijverwater naar een klein zelfgebouwd filter( met 3 matten-van grof naar fijn- )gepompt, van daaruit in mijn plantenfilter(van 150 bij 130cm en 40/50cm diep) en dan terug in de vijver. Altijd helder water gehad en nooit problemen gehad. Maar omdat de inhoud nu ongeveer 2 maal zo groot gaat worden wilde ik een "echt" filter hebben. En inderdaad er moeten nog borstels en matten in het filter op de foto.
Gr Rinus
beste Rinus,
als ik het goed begrijp zal je nieuwe vijver ongeveer 5000L water bevatten.
het grote pluspunt is dat je een redelijke plantenbak hebt. die zou ik zeker bewaren.
het is misschien nuttig om eens te kijken naar een voorfilter. Ook bestaan er op de markt heel goede filterbakken met een voorfilter in. het is maar omdat een modulair systeem een pakket is dat je perfect op je wensen kan afstemmen wat natuurlijk een prijskaartje heeft.
een goed werkend filter is vooral eentje met verschillende filtermaterialen. Ook is het dat het water niet te snel door het filter mag lopen, de bacterien moeten tijd krijgen om hun werk te doen.
ikzelf heb een 5-kamerfilter met vortex. het was beterkoop dan een modulair systeem.
groeten
klompken