The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

vijveraanleg

(@martin)
Active Member
Deelgenomen: 21 jaar geleden
Topic starter  

Ik ben van plan om in het voorjaar een grote vijver aan te leggen (+/- 45 m³).
Als filtersysteem zou ik graag opteren voor een gravity daar ik nogal veel last heb van bladerval.
Tevens denk ik dat dit een optimaal filtersysteem is.
Ik heb keuze gemaakt voor een natuurlijke vijver met veel planten, dus geen kois e.d.
Na enige lektuur doorgenomen te hebben blijkt het dat een natuurlijke vijver niet samengaat met een gravity-filter.
Heeft iemand hier toch een oplossing voor zodat gravity-filter en natuurlijke vijver kunnen samengaan ?
In afwachting, verblijf ik

Citeren
(@pietje)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

martin wrote: Ik ben van plan om in het voorjaar een grote vijver aan te leggen (+/- 45 m³).
Als filtersysteem zou ik graag opteren voor een gravity daar ik nogal veel last heb van bladerval.
Tevens denk ik dat dit een optimaal filtersysteem is.
Ik heb keuze gemaakt voor een natuurlijke vijver met veel planten, dus geen kois e.d.
Na enige lektuur doorgenomen te hebben blijkt het dat een natuurlijke vijver niet samengaat met een gravity-filter.
Heeft iemand hier toch een oplossing voor zodat gravity-filter en natuurlijke vijver kunnen samengaan ?
In afwachting, verblijf ik

het hangt er natuurlijk van af wat u begrijpt onder een "natuurlijke vijver"
Waarom zou dan in uw opzicht, of die van de lectuur, een natuurlijke vijver niet samengaan met een gravity filtersysteem???

groetjes pieter

BeantwoordenCiteren
(@berts)
Estimable Member

In natuurlijke vijvers word vaak substraat o.i.d op de bodem gedaan.......dit kan volgens mij niet in combinatie met bodemdrains......
Doe je niets op de bodem dan kan je volgens mij gewoon bodemdrains gebruiken.

groetjes bert

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member

Bert.s wrote: In natuurlijke vijvers word vaak substraat o.i.d op de bodem gedaan.......dit kan volgens mij niet in combinatie met bodemdrains......
Doe je niets op de bodem dan kan je volgens mij gewoon bodemdrains gebruiken.

groetjes bert

het kan wel met bodemdrains en substraat, dan moet je alleen je bodemdrains hoger zetten. Maar normaal gezien doet men de combo substraat en doemdrain niet natuurlijk.

BeantwoordenCiteren
 mic
(@mic)
Estimable Member

als je de bodemdrainage hoger gaat plaatsen , gaat de werking ervan volledig verloren . De drainages dienen namelijk om de bodem proper te houden . Ook substraat op de bodem werkt de reiniging tegen .
Als je evenwel toch substraat op je bodem wil en je wil persé gravity werken kun je natuurlijk ook het water via een zijuitgang naar je filter sturen . Een gewone doorvoer in de wand , enkele cm boven de bodem .

Als je veel last hebt van bladerafval kun je dan beter een skimmer plaatsen . De bladeren worden meteen van je wateroppervlak weggehaald en krijgen niet de kans om naar de bodem te zakken en daar te gaan rotten , wat ook je filter een hoop energie bespaart .

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member

mic wrote: als je de bodemdrainage hoger gaat plaatsen , gaat de werking ervan volledig verloren . De drainages dienen namelijk om de bodem proper te houden

uiteraard, maar het neemt niet weg dat het nog steeds mogelijk is natuurlijk om met substraat en bodemdrainage tewerken. Al is het maar om geen pomp in de vijver te zien liggen.

BeantwoordenCiteren
 mic
(@mic)
Estimable Member

Ik ben het volledig met je eens . Met bodemdrainages heb je natuurlijk wel kans dat er toch substraat in terecht komt door wroetende vissen wat met tijd voor verstoppingen kan zorgen in het buizensysteem .
Komt daar nog bij dat een gewone doorvoer wel goedkoper zal zijn dan een bodemdrainage

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member

mic wrote: Ik ben het volledig met je eens . Met bodemdrainages heb je natuurlijk wel kans dat er toch substraat in terecht komt door wroetende vissen wat met tijd voor verstoppingen kan zorgen in het buizensysteem .
Komt daar nog bij dat een gewone doorvoer wel goedkoper zal zijn dan een bodemdrainage

can't argue with that 😀

maar mss kan je dat oplossen door een mazennet of tralies rond de bodemdrainage te zetten? Tis maar een idee.

BeantwoordenCiteren
(@joopfen)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

Je kan idd een mazen netje monteren in de bodem drain heb het wel eens gezien bij iemand, maar hou wel rekening met de grote van je mazen en de grote van je substraat. Zelf zou ik kiezen voor zijdrains. maar geen gewone doorvoeren wel drains als hij er nog vis in doet kunnen die er ook niet in gaan zitten. en je ben er zeker van dat je buizen niet vol met substaat komen te zitten. Veel blad in de vijver zeker skimmers gebruiken!

En net als Pietje vraagt aan jou Martin, ik zou ook wel eens willen weten waarom volgens de lectuur een natuurlijke vijver niet samen gaat met een gravity filtersysteem? gaat dat alleen om de substaat die je dan zou gebruiken of vertellen ze meerdere dingen erover?

BeantwoordenCiteren
(@martin)
Active Member
Topic starter  

graag wil ik even terugkomen op de keuze van filtering : gravity filter of pompgevoede filtering.
Voor de nadelen van gravity filter verwijs ik vb. tevens naar artikel "bodemdrainage" bij pond library (kale vijverbodem, geen zuurstofplanten, geen substraat)
Een aantal vragen die bij me opkomen :
wat betreft zijwaardse bodemdrain : dit is toch het probleem verschuiven t.o.v. gewone bodemdrain ?
De bodem dient toch ook hellend naar de zijdelingse drain uitgevoerd ?
Is de zuigkracht van een bodemdrain zo sterk dat het de substraat meezuigt ?
Bestaan deze zijwaardse bodemdrains in de handel ?
Begripsomschrijving "natuurlijke vijver" : vijver met moerasplanten, lelies, substraat, drijfplanten, waterval ..., geen koivijver
Ik ben uiteraard er nog niet uit welke filtering het best is in mijn geval. Kostprijs is van minder belang.
Ik opteer ook voor het plaatsen van skimmer(s) (veel bladerval)

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member

Voor de nadelen van gravity filter verwijs ik vb. tevens naar artikel "bodemdrainage" bij pond library (kale vijverbodem, geen zuurstofplanten, geen substraat)
nou ik noem dat geen nadelen, juist voordelen, maar nogmaals het gebruiken van een bodemdrainage neemt niet weg dat er niet kan gewerkt worden met zuurstofplanten of substraat. Het is WEL mogelijk een kale bodem is dus geen noodzakelijk gevolg van het gebruiken van een bodemdrain.

Een aantal vragen die bij me opkomen :
wat betreft zijwaardse bodemdrain : dit is toch het probleem verschuiven t.o.v. gewone bodemdrain ?

een zijwaartste bodendrain dat is een verkeerdelijke contaminatie denk ik, het gaat in dit geval om een gewone doorvoer die ik de zijmuur wordt aangebracht. Probleem verschuiven; welk probleem??

De bodem dient toch ook hellend naar de zijdelingse drain uitgevoerd ?
Ook hellend waarom ook?? De bodem hoeft niet hellend afgewerkt te worden naar de bottomdrain toe, in tegendeel als je zorgt voor een goede watercirculatie in de vijver (maak van je vijver een grote vortex) zal al het vuil naar de bodemdrain gaan. Daarentegen als er geen goede watercirculatie is mag je de bodem 50 graden afhellen, dan nog zal het vuil blijven liggen. Kleine tip een beluchte bodemdrain bevordert een goede watercirculatie.

Is de zuigkracht van een bodemdrain zo sterk dat het de substraat meezuigt ?
ja, maar daarvoor hebben we hier de oplossing al gegeven; de bodemdrain iets hoger zetten en hem omringen met een net/tralies waarvan de mazen kleiner zijn dan de diameter van het substraat (uiteraard).

Bestaan deze zijwaardse bodemdrains in de handel ?
Uiteraard bestaan er doorvoeren van allerhande diameter in de handel. Wat bestaat er dezer dagen niet in de handel feitenlijk 😀

Begripsomschrijving "natuurlijke vijver" : vijver met moerasplanten, lelies, substraat, drijfplanten, waterval ..., geen koivijver
nou dat versta ik in alle geval niet onder natuurlijke vijver, dit is voor mij een vijver die ontstaan is door de werking van de natuur, niet aangelegd door mensen. En verder meer; waarom zou een vijver met moerasplanten, lelies, substraat, drijfplanten, waterval ..., geen koivijver kunnen zijn???

Ik ben uiteraard er nog niet uit welke filtering het best is in mijn geval. Kostprijs is van minder belang.
In jouw geval is de keuze nochtans snel gemaakt vind ik persoonlijk. Je bent niet van plan koi te gaan houden + een vijver van die grootte --> Werk met een grote plantenfilter voorafgegaan door een voorfilter vb zeef of votex. Klaar is kees, tis effectief, mooi en natuurlijk.

Ik opteer ook voor het plaatsen van skimmer(s) (veel bladerval)
In je eerste bericht zeg je natuurlijke vijver nou, plastic is geen natuurlijke grondstof dacht ik. Maar dat even ter zijde. Ga er voor zou ik zeggen voor de skimmer.

ziezo 😀

groetjes pieter

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.