Hallo allemaal,
Ik ben voor het eerst op deze site/forum. Ik diverse vragen, berichten en antwoorden gelezen en zou graag over het een en ander willen weten.
Ik heb in het verleden een vijver in mijn tuin aangelegd omdat ik een vijver een mooie aanvulling vind op mijn tuin. Door de jaren heen tot heden heb ik een aantal koi aangeschaft nu 7 totaal. Het zijn g uteraard geen dure koi van honderden of duizenden euro's omdat ik eerst voor mezelf wilde weten of deze hobby voor mij zou zijn weggelegd. ik heb alle koi klein gekocht in de vijverspeciaalzaak in ons dorp. deze vijverzaak is overigens van prima kwaliteit. genoeg advies en als ik iets nodig heb kan ik altijd terecht.
Nu lees ik hier vanalles over water verversing en gravitifilters enz enz.
Mijn vijver is ruim 5 m3 en heb een drukfilter met UV met een capaciteit van 7000L, in mijn ogen voldoede. Om voldoende zuurstof in het water te krijgen heb een RVS waterval gebouwd van 4 etages. Mijn water is altijd helder, mijn vis is actief, groeit goed, eet voldoende en is niet ziek. Ik laat elke 2 weken mijn waterwaardes testen bij de vijverzaak en deze is eigenlijk altijd goed. ik maak elke 2 dagen mijn filterborstel schoon.
Zit er zoveel verschil in kwaliteit koi dat de "mindere" kwaliteit met minder verzorging genoegen neemt?
Nu wil ik me serieuzer met deze hobby gaan bezighouden......
Mijn vraag is nu: Doe ik iets niet goed of onvoldoende. Heel veel dingen die op de site staan enze heb ik niet of doe ik niet. voordat ik nu meer en serieuzer ga doen zoals dure koi enz wil ik graag weten of ik wel op het juiste pad ben. zijn er mensen die mij willen en of kunnen adviseren.
Groetjes, ik lees graag jullie reacties
Hoi,
Welkom op het forum en we zullen je zoveel als mogelijk met goeie raad bijstaan.
Vraag, hoe groot is jouw vijver en hoe diep?
Er zijn 3 soorten koi, japanse (koi a) israelishe en europese koi, hoewel ik ook al in een center koi a heb weten verkopen geimporteerd uit China. (Tuin en vijvercenter Pelckmans in turnhout en lommel, in rijkevorsel zijn geen vissen te krijgen)
Koi a zijn de duurste en de meest kwalitatieve hoewel je met Israelische koi het verschil bijna niet kan zien en deze zijn een stuk goedkoper. Europese koi zijn koi die hier bij ons gekweekt zijn en wat de tekening en de kleuren betreft deze niet altijd even mooi of vast zijn.
Wat je water betreft, alsde waarden goed zijn en je filter is aangepast aan het volume van je vijver en van het visbestand dan zie ik geen echte problemen.
Grtzs Patrick
Dank je voor je reactie. Ik wil me serieuzer gaan bezig houden met mijn koi hobby. Ik wil gaan kijken of er dingen zijn die ik aan mijn vijver zou moeten veranderen om misschien meer koi te houden. Maar ook zeker bekijken om mijn "goedkopere" exemplaren te vervangen door "duurdere" mooiere exemplaren. Zoals ik al zei ben ik eerst gaan kijken of deze hobby voor mij zou zijn weggelegd. Niet alleen qua financien maar ook voor het welzijn van de koi. Niemand en zeker de vissen hebben er niets aan als ik er niets mee doe. Kunnen er sowieso meer koi in, of word het dan te druk? Wat zijn de beste stappen om uit te breiden of te vervangen?
waarom zou je duurdere aanschaffen als je een goedkopere ook mooi vindt ?
Ik heb ze allemaal klein gekocht en ze zijn nu varierend van 25 tot 40 cm. Ik heb op veel plaatsen gelezen en inmiddels dus ook gezien dat de kleuren in de loop der tijd veel kunnen veranderen. Dit is bij mij dan ook gebeurt. Enkele van de vissen zijn naar mate de jaren verstreken niet mooier geworden, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik zou nu graag wat grotere aanschaffen waarvan ik dus nu al weet dat de kleuren inmiddels grotendeels blijvend zijn. Of is dat nooit? Zit er veel verschil in kwaliteit van de vissen? Zo ja, waar kan ik dat uit afleiden? Uiteraard hoeven het niet per definitie duurdere te zijn......
Hoi Casper
Allereerst Deurne in Brabant?zo ja ik ook.
Goede kwaliteit koi kun je herkennen aan de tekenen.Een HQ koi of een B kwaliteit is een groot verschil...Een druk filter kan bij jouw vijver maar een kamer filter hoef je niet zo vaak schoon te maken.Ik heb een vijver van ongeveer 4 m3 met een pomp gevoed voorfilter(ultrasieve) en een 3 kamer filter met borstels,japmatten en H2koi in de 3e kamer..en 8 koi in dematen van 18 tot 45 cm...
ik heb een Chagoi,sanke,showa.shiro utsuri,asagi, kohaku,ai goromo en een shisui.
Water wardes zijn belangrijk maar zeer zeker de bacterien.
Gr boud
Hoi Boud,
Inderdaad Deurne in Noord-Brabant.
De waterwaardes zijn allemaal goed. voor wat betreft de tekenen: waar moet ik in het bijzonder op letten? de helderheid van de kleur? de vorm van de kleur (vlekken) daar is ook nog een aparte naam voor geloof ik.?
Gr Casper
🙂 nog meer brabo's hier hahaha, ik ben een Boschenaar 🙂
het ligt er ook aan hoe oud / groot de koi is. Tosai kunnen nog wat doffer zijn dan een grotere
Hallo,
Ik heb zelf een 6 kuubs vijver met een 330 liter 3-kamer filter en een 18 Watt UV lamp, die ik vorig jaar maar weinig nodig heb gehad...
Het filter werkt perfect, is pas mijn 2e jaar met dit filter maar kan er nog steeds geen slechte dingen aan vinden...
Pas wel op met de hoeveelheid koi, officieel word aangehouden om max. 75cm. koi per 1000 liter te houden, maar een drukfilter zal natuurlijk nooit zoveel houden als een meerkamerfilter, dus ik zou in jouw geval voor minder gaan...
Succes met je vijver!
Grtz.
Varriërend van 25 tot 40 centimeter en ze doen het prima. Maar de mooiigheid mag beter. vandaar dat ik zoek naar de ideale mix en wellicht duurdere exemplaren.
misschien een idee, probeer eens een kleur-voer. dit kan de kleuren misschien helder maken ?