The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

UV lamp

(@jurgen-m)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

Ik kocht een powerclear 7000 3 in 1 filter met UVC lamp. Mijn vijver heeft een inhoud van 1600 liter, en is bevolkt met een 16 tal vissen. Nu hoorde ik dat het niet gezond is om de UVC lamp 24uur op 24 uur ingeschakeld te laten. Klopt dit, of mag deze gerust ingeschakeld blijven?

Citeren
(@webmaster)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 25 jaar geleden

Ja hoor, mag gerust ingeschakeld blijven. Tijdens de winter kan de uv lamp uitgeschakeld worden.

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

jurgen M wrote: Ik kocht een powerclear 7000 3 in 1 filter met UVC lamp. Mijn vijver heeft een inhoud van 1600 liter, en is bevolkt met een 16 tal vissen. Nu hoorde ik dat het niet gezond is om de UVC lamp 24uur op 24 uur ingeschakeld te laten. Klopt dit, of mag deze gerust ingeschakeld blijven?

das toch ongeloofelijk wat mensen allemaal beweren, gelijk die vijverandelaar die zegt precentief malachietgroen in de vijver te kappen elke keer ge er nieuwe vis op zet man man

een UVC is er net voor gemaakt om 24/24 op te staan

BeantwoordenCiteren
(@jurgen-m)
New Member
Topic starter  

En hoeveel uur per dag mag de lamp dan wel branden, voor een vijverinhoud van 1500 liter?:(

BeantwoordenCiteren
(@ivesd)
Estimable Member
Deelgenomen: 21 jaar geleden

Het beste laat je de lamp 24 op 24 draaien.Eventueel als de vijver terug helder is kan je ze weer afzetten totdat deze terug wat groen wordt.

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member

jurgen M wrote: En hoeveel uur per dag mag de lamp dan wel branden, voor een vijverinhoud van 1500 liter?:(

wat versta jij niet onder "een UVC is er net voor gemaakt om 24/24 op te staan"

BeantwoordenCiteren
 josl
(@josl)
Honorable Member

ik heb een tijdklok op mijn uv lamp.
's nachts is deze uitgeschakeld,en mijn vijver is even helder als toen ze altijd aan stond.
groetjes

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member

josl wrote: ik heb een tijdklok op mijn uv lamp.
's nachts is deze uitgeschakeld,en mijn vijver is even helder als toen ze altijd aan stond.
groetjes

de lamp degelijks aan en uit zetten verkort de levensduur van de lamp drastisch

BeantwoordenCiteren
 josl
(@josl)
Honorable Member

ik plaats ieder jaar een nieuwe lamp,en heb nog nooit een kapotte gehad,
is het wel nodig deze jaarlijks te vervangen?
het is een tmc 55 w

groetjes

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member

ja das nodig, de werking van de lamp mindert

BeantwoordenCiteren
(@jurgen-m)
New Member
Topic starter  

Ok ik had 'niet' gelezen i.p.v. 'net'. :rolleyes: Dus bedankt.;)

BeantwoordenCiteren
(@optiplex)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

kan je de lamp niet beter aanzetten op nachttarief, en overdag af zetten ? Is net hetzelfde toch, maar goedkoper.

BeantwoordenCiteren
(@pasje)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

je zal de lamp het beste kunnen gebruiken wanneer de meeste algen aangemaakt worden en dat is toch overdag met de zon.

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.