The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

UV lamp

13 Posts
7 Users
0 Likes
3,557 Views
jurgen M
(@jurgen-m)
New Member
Topic starter  

Ik kocht een powerclear 7000 3 in 1 filter met UVC lamp. Mijn vijver heeft een inhoud van 1600 liter, en is bevolkt met een 16 tal vissen. Nu hoorde ik dat het niet gezond is om de UVC lamp 24uur op 24 uur ingeschakeld te laten. Klopt dit, of mag deze gerust ingeschakeld blijven?

Webmaster
(@webmaster)
Noble Member Admin

Ja hoor, mag gerust ingeschakeld blijven. Tijdens de winter kan de uv lamp uitgeschakeld worden.

ReplyQuote
Pietje
(@pietje)
Noble Member

jurgen M wrote: Ik kocht een powerclear 7000 3 in 1 filter met UVC lamp. Mijn vijver heeft een inhoud van 1600 liter, en is bevolkt met een 16 tal vissen. Nu hoorde ik dat het niet gezond is om de UVC lamp 24uur op 24 uur ingeschakeld te laten. Klopt dit, of mag deze gerust ingeschakeld blijven?

das toch ongeloofelijk wat mensen allemaal beweren, gelijk die vijverandelaar die zegt precentief malachietgroen in de vijver te kappen elke keer ge er nieuwe vis op zet man man

een UVC is er net voor gemaakt om 24/24 op te staan

ReplyQuote
jurgen M
(@jurgen-m)
New Member
Topic starter  

En hoeveel uur per dag mag de lamp dan wel branden, voor een vijverinhoud van 1500 liter?:(

ReplyQuote
ivesd
(@ivesd)
Estimable Member

Het beste laat je de lamp 24 op 24 draaien.Eventueel als de vijver terug helder is kan je ze weer afzetten totdat deze terug wat groen wordt.

ReplyQuote
Pietje
(@pietje)
Noble Member

jurgen M wrote: En hoeveel uur per dag mag de lamp dan wel branden, voor een vijverinhoud van 1500 liter?:(

wat versta jij niet onder "een UVC is er net voor gemaakt om 24/24 op te staan"

ReplyQuote
josl
 josl
(@josl)
Honorable Member

ik heb een tijdklok op mijn uv lamp.
's nachts is deze uitgeschakeld,en mijn vijver is even helder als toen ze altijd aan stond.
groetjes

ReplyQuote
Pietje
(@pietje)
Noble Member

josl wrote: ik heb een tijdklok op mijn uv lamp.
's nachts is deze uitgeschakeld,en mijn vijver is even helder als toen ze altijd aan stond.
groetjes

de lamp degelijks aan en uit zetten verkort de levensduur van de lamp drastisch

ReplyQuote
josl
 josl
(@josl)
Honorable Member

ik plaats ieder jaar een nieuwe lamp,en heb nog nooit een kapotte gehad,
is het wel nodig deze jaarlijks te vervangen?
het is een tmc 55 w

groetjes

ReplyQuote
Pietje
(@pietje)
Noble Member

ja das nodig, de werking van de lamp mindert

ReplyQuote
jurgen M
(@jurgen-m)
New Member
Topic starter  

Ok ik had 'niet' gelezen i.p.v. 'net'. :rolleyes: Dus bedankt.;)

ReplyQuote
optiplex
(@optiplex)
Trusted Member

kan je de lamp niet beter aanzetten op nachttarief, en overdag af zetten ? Is net hetzelfde toch, maar goedkoper.

ReplyQuote
pasje
(@pasje)
Trusted Member

je zal de lamp het beste kunnen gebruiken wanneer de meeste algen aangemaakt worden en dat is toch overdag met de zon.

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.