ik ben bezig een uv lamp te maken nou is mijn vraag is dit licht gevaarlijk voor mij ?
kan ik hier in kijken en zie ik wat of moet dit vermeden worden ?
groetjes Bas
Hallo Bas
Pas goed op dat je geen stroom krijgt om even te testen of de uv lamp het doet kan geen kwaad je moet er niet in blijven tuuren
nee stroom zal niet het probleem zijn ik doe een
electro oplijding 🙂
hoe ziet dat licht er dan uit
thanks
🙂
hello
ultraviolete stralen zijn bijna niet zichtbaar maar hebben zo een licht blauwe schijn nee
toch oppassen voor de ogen want is niet zo gezond en ook niet voor de huid wanneer u er lang wordt aan bloodgesteld
en wat bedoelt ge met zelf een aan het maken ?
groetjes
de lampen koop ik natuurlijk
maar een uv voor de vijver ben ik aan het maaken
met tl uv lampen
oppassen met wat ge dat maakt want niet alle materiaalen zijn UV bestendigt he
ja daar hou ik rekening mee 🙂 thanks
maar even contact met het uv licht maakt dus niet veel uit alleen langdurig in het licht kijken of jezelf aan bloot stellen kan schadelijk zijn oke dan weet ik genoeg bedankt 🙂
Hoi.Je kijkt best niet in een uv lamp daar dit niet goed is voor de ogen .De lamp geeft een hoeveelheid warmte af. Dit kan je voelen met je hand. indien alles koud blijft meet je best eens na.
zelf een UV-lamp maken,jongen toch...waar ben je mee bezig,
Je gaat mij toch niet vertellen dat je daar honderden euro's mee gaat verdienen,
Koop u een deftig apparaat in je vijverwinkel en zo zal je nooit een electrische panne of nog slechter brand veroorzaken in je tuin en bij de buren!!!!
Sorry hoor maar ik vind dit "onprofesioneel"
mvg Bdg
PS:opleiding is wel met EI ipv IJ!!!!!!
Originally posted by bdg
Je gaat mij toch niet vertellen dat je daar honderden euro's mee gaat verdienen,
Koop u een deftig apparaat in je vijverwinkel en zo zal je nooit een electrische panne of nog slechter brand veroorzaken in je tuin en bij de buren!!!!
mvg BdgPS:opleiding is wel met EI ipv IJ!!!!!!
bedankt dat je alles beter weet He !
ik vind dit kinderachtig gedoe als jij mensen moet afkraken om je beter te voel ?
ik weet het niet hoor ?
nog bedankt maar hier ga ik verder niet op in!
Wellicht niet erg vriendelijk van bdg maar ik ga wel mee in zijn betoog. Hoe kun je in godsnaam zelf een armatuur e.d. maken voor een uv lampo als je niets weet van de golflengte e.d. Weet je bijv. dat je kwarzglas moet gebruiken?
Niet zelf rommelen als je niet weet waar je mee bezig bent.
Joop
Het is niet om je af te breken dat ik dit schrijf!!!
Het is enkel om je eigen veiligheid en die van anderen,even goede vrienden,,,
mvg bdg
joop als hij het op die manier als jou had gezegd kan ik er nog in komen maar kijk hij begint gewoon mensen af te kraken
waarom zou dat nodig zijn ? zijn eigen ego of dunk ?
ok ik weet waar ik mee bezig ben
en als zo snel iets de lucht in ging als ik het heb gemaakt dan stond mijn huis en hele zooi er niet
dus dat vind ik gewoon onzin om dan zo te reageren
maar daar gaat het helemaal niet om kijk er staan hier op de page ook zelf bouw projecten waarom zouden die er dan staan ik ben van mening dat je best sommige dingen zelf kunt maken
en meestal ook een stuk goed koper kijk een uv lamp kant en klaar in de winkel kost al gouw 250 euro dan heb je hem toch al heel goed koop denk ik ?
de lamp zelf kan ik voor 26.50 krijgen dan de smoor spoel en starter heb ik nog wel
en pvc wat tegen uv kan zal bij elkaar iets van 20 euro kosten zeg eens dat ik op 50 euro uit kom scheelt dit dan niet ?
toch zoon 200 euro ? ik vind zo iets leuk om te doen?
maar is gewoon ieder zijn eigen denk ik
awel basman ik geef u geijk als ge zo kunt geld in u zakken steken zou ik het ook doen da kunt ge dan aan ne schone vis uitgeven kheb ook wel al zo besparingen gedaan za
alle zie gewoon da er niks in de lucht vliegt he
slu
bedankt :rolleyes:
Een paar raadgevingen.
*Eerst en vooral :NIET in het licht kijken! Het beschadigt je ogen!
*Je kunt de lamp dichten op het glas zelf zodat je geen kwartskoker nodig hebt. Dit is immers het duurste deel van de opstelling. Ik bedoel dat je de twee uiteinden van de lamp buiten het apparaat kunt houden zodat het electrisch gedeelte afgescheiden is van het watergedeelte. Hierop kun je proeven doen en zien of het ook effectief waterdicht is. Eenmaal dit voor elkaar kun je het electrisch gedeelte verder afwerken.
*Opletten dat alle electrische onderdelen spatwaterdicht zijn wnneer je het toestel buiten gebruikt!
Succes
kijk voor de mensen die denken dat ik niet weet wat ik doe dit is uv licht en wij maken gebruik van de c vorm 🙂
Ultraviolette Desinfectie
Ultra-violette straling (of UV) is een bewezen proces om water, lucht en vaste oppervlakten die besmet zijn met micro-organismen te desinfecteren.
De effecten van UV als een desinfectant zijn vanaf het begin gedocumenteerd in het biologie- en natuurkundeonderzoek.
UV is zeer effectief
Het Amerikaanse Environmental Protection Agency onderkent het gebruik van ultra-violette straling als een bewezen, levensvatbare technologie;
"Ultraviolette (UV) straling is een effectieve desinfectant…. Eenvoud van de installatie, gemak van werking en onderhoud, en in verhouding tot chemische desinfectie lage kosten, maken UV tot een bruikbare optie voor een klein desinfectie systeem."
UV is een superieure desinfectiemethode
Ultraviolette straling is superieur aan andere desinfecteermethoden;
• UV is heel veilig. Er worden geen gevaarlijke chemicaliën gebruikt om te reinigen of te monitoren. Er vindt direct desinfectie plaats.
• UV heeft lage systeem- en operationele kosten.
• UV is milieuvriendelijk. Er zijn geen bijproducten en er wordt niets in het milieu geloosd.
• UV voegt geen geur of smaak toe aan het besmette water en verandert deze ook niet. Het is onmogelijk om te veel UV aan het water toe te voegen.
• UV verwijdert geen mineralen, die tenslotte de gezondheid ten goede komen en het water zijn lekkere smaak geven.
• UV systemen zijn zeer gemakkelijk te installeren en te onderhouden.
• UV desinfectie verenigbaar met alle soorten waterbehandeling
Ultraviolette straling
Ultraviolet licht is electromagnetische straling in het spectrum met een golflengte tussen 100 en 400 nanometer (nm). Het ultraviolette spectrum kan opgesplitst worden in drie ringen;
UV-A 320 tot 400 nm
UV-B 280 tot 320 nm
UV-C 100 tot 280 nm
De UV-C ring bevat de golflengten (250-270nm) waarvan men bewezen heeft dat ze zeer effectief zijn in het doden van vele soorten microorganismen (optimale golflengte is 265nm).
Hoe wordt UV opgewekt?
Lage-druk kwik ontladingslampen (in constructie en werking gelijk aan fluorescerende lampen), stralen een golflengte uit van 253.7nm, die bewezen heeft een goede bron te zijn van UV straling voor het desinfectieproces. Een elektrische cirkelboog, over de lengte van de lamp, gaat door een inert gas dat kwik bevat. De hitte van de cirkelboog verdampt wat van het kwik, dat in de elektrische cirkelboog geioniseerd wordt en UV straling af geeft. De UV lamp wordt gemaakt met behulp van speciaal kwartsglas, waar de UV makkelijk door heen gaat. De UV lamp in een kwarts koker gestopt, die in de waterstroom wordt ondergedompeld. Wannneer het water langs de UV lamp stroomt, worden de microorganismen in het water blootgesteld aan de UV straling. De kwartskoker zorgt ervoor dat het water niet met de lamp in aanraking komt. Dit zou de temperatuur van het glas van de lamp veranderen. Dit heeft weer effect op de kwikdruk in de laqmp en uiteindelijk op het gehalte UV dat gevormd wordt.
Hoe desinfecteert UV ?
Ultraviolet licht dringt de celwand van een organisme binnen en reageert daar met het DNA van het organisme. De C=C koolstofverbindingen in de moleculen van het organisme worden afgebroken. Dit leidt tot sterfte van de cellen, waardoor het organisme niet meer kan groeien of zich vermenigvuldigen.
Door middel van onderzoek hebben biologen bepaald hoeveel UV er nodig is om verschillende soorten micro-organismen te doden. De benodigde hoeveelheid UV wordt de dosering genoemd. De dosering is een functie van een bepaalde intensiteit UV (uitgedrukt in kracht of microwatt) die over een bepaalde tijd (seconden) voor een bepaald oppervlak (cm2) wordt gegeven.
Kracht X Tijd X Oppervlak of microwatt-sec/cm2 (µW-s/cm2)
Een korte blootstellingstijd bij een hoge intensiteit kan even effectief zijn als een lange blootstellingstijd bij een lagere intensiteit, zolang het product van de kracht maal de tijd hetzelfde is.
Het ontwerp van de UV reactor is belangrijk om de juiste hoeveelheid UV aan het water te doseren. Het water dat de UVkamer binnenkomt, moet voldoende vrij zijn van gesuspendeerde vaste stoffen, zodat microorganismen (zoals virussen, die extreem klein zijn) zich niet kunnen verbergen achter of in de schaduw van deeltjes die in het water drijven. Daarnaast moet de stroomsnelheid van het water in overeenstemming zijn met de kracht van de lamp, zodat de microorganismen tijd hebben om de UVstraling te absorberen en vernietigd worden. Een goed ontwerp van de UVkamer zorgt voor een gelijkvormige watersnelheid in de hydrologische flow door de kamer, waardoor men verzekerd is van een maximale blootstelling aan UV.
:rolleyes:
bedankt etienne ik heb zelf een grafieken wat uv licht doet tegen over glas en kwarts glas bedankt
🙂
Tussen een theoretische uiteenzetting wat UV licht doet tov water en zijn zuivering en de practische uitvoering is er een groot verschil.Maar zelf een installatie maken is inderdaad niet zo moeilijk ,dat heb ik trouwens ook gedaan.
In je uitleg moet je wel een onderscheid maken tussen het vernietigen van (zweef)algen en het desinfecteren van het water.Een gewone UV- lamp die wij kennen in het gebruik voor de vijver is perfect voor het verwijderen van een gedeelte van de zweefalgen zodat ons water helderder wordt en het aangenamer is voor de liefhebber om zijn vissen te observeren.Indien wij echter spreken over desinfecteren van het water is de werking van dergelijke lamp te verwaarlozen.
Op dat moment moet je gaan naar de technologie die in zwembaden wordt gebruikt. Sedert een paar jaar is daarvan een afgeleide geintroduceerd onder de naam Bio-UV. Deze lamp is veel krachtiger en heeft effectief een invloed op pathogenen- en bacteriebelasting in vijverwater zoals dat ook het geval is bij toepassing van ozon.
Hier moet je ook rekening houden met een veel duurder apparaat en en stukken duurdere vervangingslamp.
zow en daar hebben we nog iemand die weet waar over we het hebben tanks voor je reactie 😀
weet ook iemand toevallig waar ik zoon gewonen glas buis kan krijgen ?
en eventueel een kwarts buis ?
:p
In elke koispeciaalzaak kan je die vinden.
ja oke kwarts buis maar als ik hem van glas zou maken dan ?
sorry dit bovenstaande bericht was van mij maar ik was niet ingelogd:D
Moest u nog niet weten gewoon glas laat geen uv stralen door dus zal dit niet helpen dan kunde er even goed geen in steken
groetjes
ja dat bovenste is ook van mij had het zelfde voor niet ingelogt
alle dus glas laat het niet door
Juist Tommeke,
Probeer maar eens bruin te worden bij het zonnen achter glas! Veel succes!
ja juist het word enkel warm achter het glas maar bruin nee zo goeiekoop komt ge er niet vanaf met gewoon glas slukkes
oke maar als je dicht op glas een uv lamp zet komt er wel degelijk uv door heen maar weet niet hoeveel procent dit glas tegen houd
maar zo als ik lees
adviseren jullie me dus echt kwarts glas te gebruiken oke bedankt
krijg je dit ook ergens anders dan een vijver speciaal zaak eigeluk ?
Originally posted by bdg
mvg BdgPS:opleiding is wel met EI ipv IJ!!!!!!
PS: Als je commentaar levert moet je ook naar eigen taal gebruik kijken.
professioneel is met 2x "s"!!
Ik gebruik al jaren lang een zelfgemaakte u-v lamp zonder kwartsbuis (het water loopt rechtstreeks op de lamp)en de lamp is waterdicht afgesloten met twee o - ringen.De lanp sluit ik aan via twee waterdichte kappen (speciaal voor lampen in de lampkappen van de aquarium's )en de balast en starter zitten in een waterdichte aftakdoos.Ik heb het principe afgekeken van de u-v lampen die ze al jaren verkopen voor op de aquarium's toen er nog helemaal geen sprake was van u-v lampen voor op de visvijver.daar zit de u-v lamp zelfs in een gewone glazen buis die zelfs niet afgeschermd is en omdat gewoon glas u-v stralen niet doorlaat is dat zelfs niet nodig.
Originally posted by hubert
Ik gebruik al jaren lang een zelfgemaakte u-v lamp zonder kwartsbuis (het water loopt rechtstreeks op de lamp)en de lamp is waterdicht afgesloten met twee o - ringen.De lanp sluit ik aan via twee waterdichte kappen (speciaal voor lampen in de lampkappen van de aquarium's )en de balast en starter zitten in een waterdichte aftakdoos.Ik heb het principe afgekeken van de u-v lampen die ze al jaren verkopen voor op de aquarium's toen er nog helemaal geen sprake was van u-v lampen voor op de visvijver.daar zit de u-v lamp zelfs in een gewone glazen buis die zelfs niet afgeschermd is en omdat gewoon glas u-v stralen niet doorlaat is dat zelfs niet nodig.
Foto?