Forum

uv lamp

Lid
Topic starter

ik wil mijn uv lamp installeren aan mijn vijver maar het water moet er via de flow zijde ingaan, welke kant is dat dan?

vriendelijke groeten
beginnend koiliefhebber

Lid

Flowzijde kan beide zijden betekenen ja.

Waar je de UVC lamp moet monteren hangt een beetje van je filterlijn af.
Heb je een gravity of een pompgevoed systeem?

Bij een pompgevoed filter kun je de lamp het beste voor het filter plaatsen zodat het water eerst door de lamp gaat en vervolgens door het filter.
Als je een gravity systeem hebt kun je hem beter monteren na het filter ivm de doorstroming.

Lid

vraagje...

Als bij een gravity filter de uv lamp aan het einde van de filterlijn zit, worden de verbrande / samengeklonterde algen dan niet gewoon terug afgevoerd naar de vijver? Ik dacht dat een uv lamp steeds voor de filter moest staan omdat die de samengeklonterde algen dan zoveel mogelijk uit het water haalt? Vandaar dat na de installatie van een uv lamp bij een "groene" vijver de filterwatten en andere materialen opeens vol groene smurrie zitten terwijl dat voordien niet het geval was...

Klopt dit ?

Lid Admin

Dat klopt inderdaad Werner. Eigenlijk zou de uv lamp altijd voor het filter moeten staan. Bij pompgevoede filters gaat dit perfect alleen bij gravity filters niet.

Bij gravity systemen wordt gebruik gemaakt van bodemdrains, hierop worden pvc buizen van 80mm iof 110mm aangesloten die naar het filter gaan. Een uv lamp heeft zo geen brede in en uitgang. (max 50mm) Om die reden kunnen we in een gravity filter de uv lamp niet tussen bodemdrain en filter plaatsen. We zouden de buis moeten reduceren van een 80 of 110mm naar een 50mm. In de praktijk kan dit maar via bodemdrains zal ook groter afval meekomen zoals bladeren, takjes etc. Afval dat de nauwe in en uitgang van een uv lamp niet aankan.

Lid

webmaster,

de logica waarom een uv lamp een gravity filter verstoord is duidelijk, maar heeft de lamp dan wel zin op het einde van de filterlijn? Ik veronderstel dat de verbrande algen als "voorgebakken toetje" terug naar de algen in de vijver gaan? Als ze verbrand zijn en naar de bodem zinken komen ze via de bodemdrain natuurlijk terug in de filter terecht...

Werner.

Lid Admin

De uv lamp heeft zeker nut of deze nu voor of achter het filter staat. Een uv lamp voorkomt het groene water. maar met als nadeel dat de verbrande, dode zweefalgen terug de vijver ingaan als de uv lamp achteraan het filter staat.