Forum

UV filter

Lid
Antwoord: 9
Topic starter

De setup van mijn filter is als volgt:
bottom drain, vortex, biologisch gedeelte, pomp, UV -> waterval. In de winter stuur ik het water niet via de waterval maar via een bypass rechtstreek naar de vijver. De bypass schakelt ook mijn UV filter uit (in de winter heb je toch geen last van algen). De vraag is nu : vanaf wanneer kan ik de waterval en UV terug aanzetten?

Door de zachte winter hebben mijn koi geen winterslaap gehouden. In plaats van rustig op de bodem te liggen , hebben ze de hele winter rond gezwommen. De temperatuur van het water is momenteel 8 graden. Sinds enkele dagen zie je de koi duidelijk naar voedsel zoeken. Ze knabbelen aan de algen op de wand en bodem.
Ik weet dat je koi niet mag voeren bij watertemperatuur onder de 10 graden , maar aangezien ze de hele winter actief zijn geweest en energie verbruikt hebben vraag ik mij af of ik ze niet beter zou voederen. De algen op de wanden van de vijver verdwijnen ziender ogen.

Jim
Lid
Antwoord: 31

Hoi

Naar mijn bescheiden mening kan het geen kwaad om de vissen te voederen onder de 10 graden. Je moet er alleen op letten dat er geen parafine in het voedsel zit en dat deze vervangen is door een ander soort vet.
Ik voeder mijn vissen reeds een maand (1 keer per dag) met speciaal voedsel of brood.

Ik heb mijn filter gewoon gereinigd. Gewoon leeg gehaald en met grondwater gespoeld en gewoon de pompen terug opgezet.
Bacteriên sterven NIET af bij koude ze schuilen gewoon in een kiste en wannneer de omstandigheden goed zijn zal deze bacterie terug beginnen "werken".

De eerste 10 dagen zal er wel geen nitrificatieproces opstarten omdat deze bepaalde bacterie pas kan beginnen werken indien er voedsel (afvalstoffen) aanwezig zijn.
De UV-filter zou ik pas opzetten als je water iets wat groen begint te kleuren. Anders is het toch maar energieverspilling.

Lid
Antwoord: 257

Vooreerst wil ik wat commentaar kwijt op vorig antwoord...
Een filter die stil heeft gelegen in de winter is een dode filter.
Een U.V. straler pas aanzetten als het water groen kleurt is de reinste waanzin. Eenmaal de vijver groen, kunnen zelfs geen tien U.V. stalers de expansie van zweefalgen tegenhouden.

Om op uw vragen te antwoorden...
Wanneer het water boven de acht graden komt kan u gerust de waterval en de U.V. straler terug aanzetten. Als u de U.V. straler niet ontkoppelt heeft na het stilleggen, dan kan u in de problemen geraken. Stilstaand water in een U.V. kan grote schade aanrichten aan de kwartsbuis. Demonteer eerst de U.V. straler, vervang de lamp en reinig de kwartsbuis.
De opstelling van uw biologische lijn is uitstekend, uw filter moet nu regelmatig gedraineerd worden en dan kan u met het voederen starten. Begin met tweemaal per week en gebruik wheatgerm, een lichte basisvoeding. U bouwt de voedingscyclus langzaam op naar eenmaal per dag en bij temperaturen boven de vijftien graden stapt u over naar een rijkere gemengde voeding.
Het voederen van brood raad ik sterk af. Koi hebben geen maag en het brood gaat zwellen in de darmen waardoor er obstructies kunnen ontstaan.

Met vriendelijke groeten,
Edwig.

Jim
Lid
Antwoord: 31

Meneer Boeykens beweert dat je een groene vijver met 10 UV's nog niet zuiver krijgt. Ik krijg mijn vijver (70 m³) ZONDER UV al 10 jaar zuiver. Het enige probleem dat ik heb zijn draadalgen. Voor de winter doe ik alle water uit mijn filters, spoel de filtermaterialen, en in de lente laat ik alles vol lopen en start gewoon alles op. Geen probleem.
Bacteriën zijn steeds aanwezig in de vijver (wel in mindere mate) en indien je enkele dagen wacht met voederen en stilletjes aan begint met voederen is er geen probleem.
Ik wil nog even verduidelijken dat ik de werking van UV-stralers NIET aanvecht.
Ik wil alleen maar zeggen dat er meer mogelijkheden zijn.

Lid
Antwoord: 9
Topic starter

Edwig,

ik heb de UV filter in de herfst ontkoppeld , de kartsbuis ontkalkt en op een droge plaats weg geborgen zoals in Koi trilogie beschreven staat. Ik ga dit weeken een nieuwe UV lamp halen en de UV terug installeren.
Bedankt voor de info.