ik heb een koi vijver met 17000 l water die is aangesloten op een 3 kamer gravitty filter gevuld met borstels en j.koimatten en met vortex ,een pomp van 13000 l die gelijk geplaatst is met de waterlijn zodat die geen kracht verliest en een jumbo koi uv lamp. Mijn water heb ik laten testen en alle waarden zijn OK.Nu zit ik met het probleem dat mijn water helder is tot op een diepte van 50 a 60 cm en alles daaronder een troebele schijn heeft,weet er iemand een oplossing ?
Ik ben pasgeleden tot mijn grote opluchting verlost van troebel water. Ik had geen zweefalg, maar wel bruin troebel water...
Na aanraden was ik toch overgestapt op een uvc filter. Tot mijn grote verbazing werd mijn water al na een paar dagen helderder en helderder.
Ik weet niet of u een uv filter gebruikt, zo nee dan zou ik het u zeker aanraden. Zo'n apparaat haalt tevens vele ziektekiemen uit het water.
Succes met de zuivering van je water :rolleyes:
heb een jumbo koi uvc 70000 l
hoeveel watt is de lamp van de uvc want men heeft 3 watt per 1000 liter water nodig dus in u geval een lamp van minstens 51 watt en ik zou dan nog gaan voor een grotere .
groetjes
75 watt
zouden het dan wel algen zijn en geen klein zweef vuil mischien dat de filter niet dun genoeg filtert ?
mischien eens proberen met een nylon kous aan de uitlaat ik heb dit ook voor gehad en het water werd wel veel properder
succes
groetjes
Wat voor kleur heeft het water? (groen of bruin) en hoel lang geleden is de UVC lamp voor het laatst vervangen?
Dennis
licht groene kleur en met een nieuwe uv lamp van 75 watt
groeten H.V.
is het glas rond de lamp nog mooi proper want heb dit ook voor gehad bij een nieuwe lamp
groetjes
Heinzie, aan je apparatuur zal het dus niet liggen. Dat is allemaal prima in orde.
Ik heb je eerste post nog eens gelezen en ik denk dat ik het mogelijke probleem heb gevonden. De pomp staat op gelijke hoogte met de waterlijn, zodat met name oppervlaktewater naar het filter en duhet UVC apparaat wordt geleidt. Nu kan ik niet afleiden hoe het zit met de uitstroom van de filter, maar ik vermoedt dat deze ook aan het oppervlak is. Nu krijg je dus een gebrekkige circulatie van het water. De onderste waterlagen worden minder vaak door de filter geleid, waardoor deze wellicht meer zweefalgen bevat.
Ik zou de pomp dus dieper in het water plaatsen of er iig voor zorgen dat ook onderste waterlagen meegaan door de filter. Voor de capaciteit maakt dit vrijwel niets uit (correct me if I'm wrong) aangezien de afstand onder water niets uitmaakt door de ongeveer gelijke druk binnen en buiten de slang.
Dennis
dat is volgens mij de goeie oplossing
m vr groet
loubol
is de pomp van 13000 liter/uur niet te groot voor jouw filter?
kijk eens na op de gegevens van het filter wat de maximale pomp capaciteit is!!!!!
als de pompcapaciteit namelijk te groot is, kan je vortex bijna geen vuil opnemen, en misschien de rest van je filter ook wel niet , eventueel een nylon kous plaatsen kan ook veel helpen.
mijn filter kan 20000 l aan en het water in mijn vortex draait matig rond zodat het vuil de tijd heeft om te zinken , nu heb ik al enkele dagen een nylonkous aan de uitgang gespannen en nu begind mijn water stillaan helder te komen,dus dat word nog even afwachten.Alvast bedankt om al de reactie's.
Pomp moet op het diepste punt van je vijver staan, dan heb je de beste circulatie. 's winter beter wat hoger zetten.
Bij een gravity opgesteld filter staat de pomp na het filter en niet in de vijver; Dus pomp dieper plaatsen gaat hier niet op.
Mijn pomp staat opgesteld een 20 cm onder de waterlijn en na mijn filter zodat ze geen druk verliest bij het terugsteken naar de vijver.
...Toch niet goed genoeg gelezen 😮 😀
Maakt u gebruik van drains?
Er zijn 2 bodemdrains op aangesloten .
Ligt het dus niet aan de circualtie, neem dan aan dat die goed is. Maar lag het blijkbaar aan klein zweefvuil dat niet geheel werd/wordt gefilterd door de filter.
Dennis