Geachte collega's vijverliefhebbers,
sinds twee weken heb ik mijn nieuwe vijver met biologische filter opgestart en dat spel werkt zeer goed, maar nu heb ik nog een vraag.
Mijn filter wordt gevoed door een aquamax 6000 van oase die eerst het water in een compactsieve pompt alvorens in mijn biologische filter te belanden. Mijn vraag is nu kan ik op de tweede aansluiting van mijn pomp de skimmer van oase aansluiten of raden jullie dit af ?
Mijn volgorde is dus : vijver(8mx3m)-skimmer-aquamax6000-compactsieve-biologische filter)
Hoi Brabander,
het zou volgens mij gewoon moeten kunnen, als je maar rekening houdt met de capaciteit van je skimmer. Een 6000 Liter pomp wordt vaak aangesloten op een skimmer, maar als je skimmer hier niet op berekend is, dan kan je pomp de skimmer leegtrekken wat niet optimaal is voor de mechaniek in de pomp. Kwestie van uitproberen dus 😀
Dennis
Een muurskimmer. Skimmer die je in de wand van de vijver bouwt kun je nooit leegtrekken met een pomp. De opening bij een goed geplaatste skimmer zit immers voor een groot deel (best de helft) in het water. Tenzij in uitzonderlijke gevallen. Bvb als het waterpeil van de vijver zodanig gedaald is dat het met moeite over de skimmerklep kan vloeien. Of het vuilmandje dat verzadigd is waardoor er niet genoeg water doorheen kan kan de pomp drooglopen.
Sorry Brabander... er zijn idd meer dan alleen drijfskimmers :rolleyes: die ik in mn hoofd had..