Forum
Beste forumleden,
Met het gevaar een open deur in te trappen, ik heb alle andere onderwerpen over schuim op het water alreeds doorgelezen, hier toch nog een korte vraag en situatieschets van mijn probleem.
Ik heb een vijver van +/- 3000-liter, met daarbij een 3-kamer filterbak van ruim 400-liter, waar ik met borstels, japanse mat en krulspelden en lava korrels filtreer. In iedere filterkamer ligt ook nog een bruissteen die is aangesloten op de luchtpomp. Verder gebruik ik nog een 22-watt UV-lamp en heeft de pomp een capaciteit van 6000-liter/uur.
Ondanks dat ik met bovenstaande filter volgens mij voldoende filtercapaciteit heb zie ik sinds de temperatuur is gaan dalen schuim op het water. Dit komt voornamelijk uit de uitvoer van het filter en ziet eruit als wit zeepsop.
Ik voer inmiddels om de dag een klein handjevol wintervoer, gebaseerd op tarwekiemen, en dat lijkt mij normaal gezien mijn visbestand van 8 stuks Koi, waarvan 5 stuks van +/- 40 cm en 3 van +/- 25 cm. Is dit misschien nog teveel en moet ik overgaan op eens per week? De temperatuur van het water komt nu net niet onder de 6 graden Celcius uit.
Wie heeft er een aantal suggesties?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen.
Hoi Sander,
Bij temperaturen onder de 8°c is het niet aan te raden om nog verder te voeren. Immers de vissen hebben een heel lage verterings activiteit omdat ze koudbloedig zijn. Hun metabolisme is daar ook op afgesteld. Het nare gevolg kan zijn dat niet verteerd voedsel gaat gisten in hun darmstelsel waardoor dit ontsteekt.
Je hebt 8 koi op 3000L dit is volgens mijn (bescheiden) mening ook iets te veel. In een normale koivijver (als hobbyist) raad men aan om je te beperken tot 1 per m³.
En als laatste je pomp "jaagt" 6000L door je filter terwijl de vijver maar 3000L bedraagt. Ook dit is volgens mij veel te hoog. Ik zou aanraden om dit te beperken tot een 1500L per uur, nog ruim voldoende.
Hou in ieder geval uw waterwaardes zeer sterk in het oog om problemen te vermijden. Mogelijk kan wekelijks 20% water wisselen al een deel helpen.
Dus suggesties:
minder vis
minder debiet voor de pomp
niet voeren bij deze temperatuur
20% water verversen per week
Gr Bouleke
Bedankt Bouleke,
De keuze voor de pomp hangt samen met de bezetting en inhoud van de vijver, om zodoende toch voldoende afvoer te hebben van ontlasting van de Koi's.
Ik ben maar gestopt met voeren en zal het deze week eens aankijken, als het schuim nu afneemt of geheel wegblijft weet ik in ieder geval dat het daaraan heeft gelegen.
Ik vroeg mij ook af of de UV-lamp ook nu nog ingeschakeld moet blijven of dat dit meer nodig is als de dagen straks weer langer worden en de temperatuur gaat stijgen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Sander Sassen wrote: Bedankt Bouleke,
De keuze voor de pomp hangt samen met de bezetting en inhoud van de vijver, om zodoende toch voldoende afvoer te hebben van ontlasting van de Koi's.
Ik ben maar gestopt met voeren en zal het deze week eens aankijken, als het schuim nu afneemt of geheel wegblijft weet ik in ieder geval dat het daaraan heeft gelegen.
Ik vroeg mij ook af of de UV-lamp ook nu nog ingeschakeld moet blijven of dat dit meer nodig is als de dagen straks weer langer worden en de temperatuur gaat stijgen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
de uv lamp inschakelen is niet nodig maar ik merk dat je nu al gestopt bent met voeren (wat zo moet) nu is het nog aan jou om de andere maatregelen te treffen die bouleke gegeven heeft. Drastisch minder koi steken (op een vijver van 300 liter koi steken van 40 cm vind ik echt dierenmishandeling, ze zien er mss gelukkig uit maar ze zijn het zeker niet). Je overbezetting vna vis is volgens mij de oorzaak van het schuim en natuurlijk ook het te grote debiet van je vijver. Maximaal een debiet van 300 liter voor jouw vijver !!!!
MVG
Pieter
Hoi Sander,
Graag gedaan hoor daar is immers dit forum voor.
Voor de UV
Een gewone UV heeft nu geen nut. Immers je zal nu geen hinder hebben van zweefalgen. Dus deze laten opstaan heeft dan ook geen zin.
Voor wat het debiet van de pomp aangaat. Dit is toch echt veel te hoog. Op deze manier jaag je het water door de filter. Met als gevolg dat het filter zijn werk niet of toch niet naar behoren kan doen. Bovendien zul je ook veel kans op zweefvuil hebben. Bij een aangepast debiet zal dit neerslaan waarna je het via spoelen kan verwijderen. Nu blijft het constant mee draaien met de stroming van uw water.
Nogmaals bij zulk een hoge vis bezetting moet je de waterwaardes zeer scherp opvolgen. En vooral veel water verversen 20% per week.
Gr Bouleke