Forum

Reinigen filter

Lid
Antwoord: 17
Topic starter

Beste vrienden,

Ik heb voor mijn siervijver een filter 2de hands aangeschaft.
(1 kamer, 3 matten en een laag plastic pijpjes) Deze werkt nu 5 maand, dus ik dacht van deze eens te openen.
Toen ik het deksel opendeed, sprongen er een aantal kleine witte diertjes uit, die snel verdwenen waren. En toen ik de 1ste mat uitspoelde, kwam daar een enorme hoeveelheid kleine zwarte partikels uit, precies steengruis (ik heb absoluut geen stenen in mijn vijver enkel substraat). Kan iemand mij misschien zeggen wat die beestjes waren, wat dat gruis was en hoe dikwijls in deze matten moet reinigen.
Vijver is 10m³ - 20 visjes erin (goudwinde, Sarassa, Shubunkin) wat zuurstofplanten en 1 waterlelie.
Filter is geschikt Flotec type voor 5000lit/uur
Pomp (merk niet gekend) geschikt voor 3500 lit/uur
Deze pomp is wel al 10 jaar oud (net zoals de filter) en ik heb de indruk dat ze niet zo krachtig meer is. Misschien tijd om me een Biosys3 systeem aan te schaffen.

Groetjes
MarcDP

Antwoord: 1

Je moet 1 maal per week het water van de filter aflaten, zodat het slip op de bodem van de filter weg kan. Verder laat je de filter zo veel als mogelijk met rust en zijn werk doen. Als de filter dicht slipt, moet je deze natuurlijk spoelen, en dat doe je best met water van de vijver zelf. Je haalt de matten uit de filter en spoelt die uit in een kuip met vijverwater, zo blijven de bacteriën in de matten.

Lid
Antwoord: 17
Topic starter

Bedankt Eric !