begin juli 2009 nieuwe vijver gevuld met 6000 l leidingwater en 500 l regenwater. Eind juli 2009 pomp messner exo x-4500 geïnstalleerd.
3 dagen geleden pomp stilgevallen. Volgens dealer zit ik met teveel kalk. dealer heeft pomp gereinigd maar vandaag opnieuw stigevallen. Terwijl we met andere toestellen nooit problemen hebben gehad. In de vijver draait probleemloos een klein circulatiepompje. PH waarden zijn volgens dealer ok.
Is er een probleem met de pomp of wat hoe kan ik dit kalkprobleem oplossen ? de goudwindes hebben er blijkbaar geen problemen mee.
Te veel kalk waardoor je pomp sitl valt? beetje vreemd dat zouden ze juist wel aan moeten kunnen, of er moeten natuurlijk stenen door je pomp aangezogen worden dat is er minder goed voor. ik zou eens bellen met de fabriek van de pomp of zo en nog maals je pomp na laten kijken of om een nieuwe vragen 😀
dsan552;29045 wrote: begin juli 2009 nieuwe vijver gevuld met 6000 l leidingwater en 500 l regenwater. Eind juli 2009 pomp messner exo x-4500 geïnstalleerd.
3 dagen geleden pomp stilgevallen. Volgens dealer zit ik met teveel kalk. dealer heeft pomp gereinigd maar vandaag opnieuw stigevallen. Terwijl we met andere toestellen nooit problemen hebben gehad. In de vijver draait probleemloos een klein circulatiepompje. PH waarden zijn volgens dealer ok.
Is er een probleem met de pomp of wat hoe kan ik dit kalkprobleem oplossen ? de goudwindes hebben er blijkbaar geen problemen mee.
Volgens de dealer zijn uw waterwaarden goed,maar zit er te veel kalk in uw water.
Hij spreekt zichzelf tegen. Nog nooit gehoord dat een pomp stil valt na een paar dagen door teveel kalk. Waarschijnlijker een fout in de pomp.
Moi,
zoals mijn voorgangers zeggen. Pomp gewoon ruilen voor een andere. Daarvoor heb je toch garantie??
Nog nooit gehoord dat een vijverpomp stil komt te liggen door kalk. En je waterwaarden zouden goed zijn. Hmm, een vijverpomp draait 24/7 en aanslag kun je dus niet krijgen. Daarvoor zou je het water moeten koken(kijk maar naar een waterkoker, wasmachine, koffiezetapparaat), en de pomp stil moeten staan. En dan duurt het nog maanden. Dus kalkprobleem kun je uitsluiten. Gewoon een slechte pomp die geruild moet worden.
Veel vijvermensen hebben een q-bak met pomp erop. Die draait meestal nooit 24/7. Dan zouden er dus een heleboel mensen problemen moeten hebben, en ik heb er nog nooit iemand over gehoord. Gewoon weer naar de dealer en pomp omruilen.
Hokie
vandaag pomp heb ik de pomp zonder probleem omgeruild bij de dealer. Bij demontage was er aan de pomp niets te zien - ook geen kalk.
dank voor jullie reacties
Houd je ons op de hoogte?? Zijn erg benieuwd of deze het wel zal volhouden. Dan heeft het toch aan de pomp gelegen. Uiterlijk zegt niet altijd alles, kan ook binnen in de behuizing iets mis zijn.
Hokie
Kalk is volledig oplosbaar in water.
Pas na condensatie kan er kalk afzetting plaatsvinden.
Veel kalk opgelost in water kan wel erosief werken voor de pomp (slijtage)
Maar in je vijver zal nooit zoveel opgeloste kalk kunnen voorkomen.
Dus samengevat:
Lariekoek wat je dealer verkondigt!
Messner laat tegenwoordig de pompen en onderdelen onder "private" label vervaardigen in china .... wellicht dat het grote probleem daar ligt