The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

plantenfilter maken?????

(@andré-en-hella)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Topic starter  

Hallo allemaal.
Het is de eerste keer dat ik op dit forum kom en tot zover heb ik al veel informatie gekregen. Nu wil ik echter een plantenfilter, buiten de vijver, aanleggen.
Mijn vraag is echter deze: moet dit plantenfilter zijn water krijgn van het filter of mag dit ook met een onafhankelijke pomp. Ik heb al een pomp gekocht maar ik begin nu toch te twijfelen of dit wel wat gaat worden :D.
Tips en raadgevingen zijn erg welkom!

Met vriendelijke groet Hella

Citeren
 jeff
(@jeff)
Active Member

Hallo,
Ik laat de terugstroom van mijn filter door een drainagebuis van 15 m lengte stromen.
Boven deze buis ligt er 1200 kg lava.
Deze lava is gevuld in plastic aardappelzakken zodat ik deze indien nodig kan reinigen.
Op deze lava staan de moerasplanten.
De moerasbak loopt dan uiteindelijk over in de vijver.
Werkt prima.Glashelder water zonder UV lamp.
Zie ook foto's Vijver Jeff na één jaar.

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

andré en Hella wrote: Hallo allemaal.
Het is de eerste keer dat ik op dit forum kom en tot zover heb ik al veel informatie gekregen. Nu wil ik echter een plantenfilter, buiten de vijver, aanleggen.
Mijn vraag is echter deze: moet dit plantenfilter zijn water krijgn van het filter of mag dit ook met een onafhankelijke pomp. Ik heb al een pomp gekocht maar ik begin nu toch te twijfelen of dit wel wat gaat worden :D.
Tips en raadgevingen zijn erg welkom!

Met vriendelijke groet Hella

het antwoord op uw vraag de plantenfilter moet zijn water niet krijgen van het filter maar in de meeste gevallen wordt het wel gedaan.

tips:

dit is m'n plantenfilter via upflow:

andere plantenfilters:
http://www.koieagle.nl/content.php?article.819

http://www.koieagle.nl/content.php?article.869

nog een tip: gebruik gletsjersubstraat van perfect pond en geen lava

BeantwoordenCiteren
(@andré-en-hella)
Active Member
Topic starter  

Hoi Jeff en Pietje.
Bedankt voor jullie reactie, met mijn pomp gaat het dus wel lukken denk ik.
En apart pompje is voor mij makkelijker anders moet er namelijk weer gegraven worden 😀 . Ik maak binnenkort ff een schets hoe ik het dan wil gaan maken en hopelijk kunnen jullie me dan vertellen of het wat is.
Want uhhhhhh upflow downflow das mij allemaal hetzelfde 🙁
Ik heb al wel 2 voorfilters gekunsteld, althans mijn man, maar afijn dan beginnen jullie dus over up en downflow en ik wil gewoon recht vooruit hahahah dus dat ga je nog zien.
In ieder geval alvast bedankt en nog een vraagje kun je hier rechtstreeks met elkaar chatten en zo ja HOE????

doeiiiiii Hella

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member

neen dat gaat hier niet,

upflow wil gewoon zeggen dat het water van beneden naar boven in de filter gaat en downflow is dat het water van boven naar beneden de filter gaat

BeantwoordenCiteren
(@andré-en-hella)
Active Member
Topic starter  

Hoi Piet
Moet je perse een kelder onder je moeras hebben of kan het er ook voor staan
zeg maar

BeantwoordenCiteren
(@erik1978)
Estimable Member

Hallo,

mijn plantenfilter is ook bijna klaar. ik heb een down en upflow gemaakt. En dat 2x achter elkaar.

Hier is de schets die ik toen gemaakt heb.
De planten staan in kratten die ik gevuld heb met substraat (geen lava dus).

Kijk maar eens, en als je nog vragen hebt, gooi t maar op het forum he!

Ik snap niet wat je bedoelt met je "kelder ervoor staan".
De kelderruimte is de ruimte onder je kratten met substraat, dus waar alleen water zit.

Tevens; de meesten maken de plantenfilter achter de filter. Dit heeft een hele goede reden; als je ongefilterd water naar je plantenfilter doet sturen, is de kans groot dat deze dicht slibt. Vaak wordt ook bijvoorbeeld een skimmer aangesloten op een zeef, en dan de plantenfilter in. Dan zijn de vuildeeltjes al dusdanig klein dat deze ook beter af te breken zijn.

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren
(@andré-en-hella)
Active Member
Topic starter  

Hoi Erik
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat het water eerst door 2 bakken gaat waar filtermateriaal in zit en daarna pas in de eigenlijke plantenfilter komt.
Dit plantenfilter wou ik eigenlijk geheel opvullen met substraat.
Dit betekent dus dat het grof vuil eerst gefilterd wordt voor het het plantenfilter in gaat. Het lijkt me dan ook handiger schoon te maken.
Of denk je dat het substraat dan toch gaat dicht slibben?
Jouw schets ziet er trouwens ook goed uit!
Ik ga nog eens met mijn met man in conclaaf want hij moet het tenslotte maken :D.
Alvast bedankt voor je reactie en ik laat je weer wat weten.
Groeten van Hella

BeantwoordenCiteren
(@erik1978)
Estimable Member

Je kunt het best helemaal opvullen met substraat. volgens mij heeft Pietje dat ook gedaan.

De meesten maken een kelderruimte. de wortels hangen dan vrij in het water. Je kunt de zaak makkelijk beluchten als je graag nog biologische werking in je plantenfilter wilt (bacterien in het substraat).

Tevens als je de planten in kratten met substraat plaatst, hoef je deze maar eruit te tillen en je kunt je bak schoonmaken.

Let ook goed op de doorstroming. Water kiest de gemakkelijkste weg, en als die nu eenmaal niet langs je wortels is, dan zal je plantenfilter weinig toevoegen!

Hier heb je nog een foto van mijn 2 bakken gecombineerd met een waterloop. Op de foto zit er nog geen substraat in de kratten, en er staan nog geen planten in, maar je snapt t idee wel denk ik zo. (foto ziet er een beetje raar uit, maar dat komt door het verkleinen)

Bijgevoegde bestanden

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.