hallo iedereen,
In mijn koivijver zou ik graag een plantenfilter maken,enkel een grote bak 0.5mx0.5mx3m met substaat en waterplanten,maar niet met een pomp werken...enkel een soort plantenbak die wordt gevoed met het huidige vijverwater zonder circulatie. Werkt dit ook goed?Wie geeft ook zo'n constructie,graag een woordje uitleg en eventueel met fotos.
PS: de plantenbak(filter) is een bijkomende filtratie,ik heb nog een meerkamerfilter staan ook.
mvg,
Beno
:confused:HARTELIJK BEDANKT VOOR DE "VELE REACTIES":confused:
Tja,
zou wel willen, alleen heb geen pf en ik denk dat er niet veel zijn die zo'n constructie hebben(tenminste niet op dit forum) en daarom krijg je ook geen reactie's. Logisch of niet logisch,
Hokie
Dus "niemnd" geeft en moeras in z'n vijver zonder watercirculatie en met een pomp via de onderkant zodoende het water door de lava kan stromen!!!
🙁
ook ik heb geen enkel verstand van moerasfilters... anders had ik je graag geholpen... ik denk dat het beter is dat als we er geen verstand van hebben dat we ook geen reactie geven, dan dat we het verkeerde advies geven...
Ik heb een plantenfilter wel gevoed door een pomp upflow inh zal ongeveer 3 kuub zijn
Is niet zo moeilijk te maken, buizen met gaatjes ( bv hemelwaterafvoer wel zelf gaatjes boren ) op de bodem substraat of lava eroverheen planten erin en klaar, je pompt het water in de buizen, bij mij loopt het water via een waterval weer terug
Het enige wat ik nog kwijt wil, je wilt geen pomp gebruiken als ik het goed begrijp. Maar hoe moet het water dan weer terug de vijver in. Je pf staat meestal boven je vijver, waardoor het water automatisch terugloopt in de vijver.
Je zegt een pf te willen die alleen gevoed wordt door de vijver, moet ik hiervan denken dat je de planten "water wilt geven" met het water uit je vijver??
Misschien kun je eens een tekening maken, zodat dit verhaal ook beter te begrijpen is.
Hokie
Omdat er zonder pomp geen circulatie is zal het effect van het plantenfilter minimaal zijn.
Je hebt al een een meerkamerfilter met een pomp , kan je mischien een aftakking maken naar je plantenfiter.
Ik denk dat jullie mijn vraag niet goed begrijpen,;)of ik niet goed heb uitgelegd...
Als jullie op de homepage kijken en klikken op de link"zwemvijvers deel2" ziet u een foto van een zwemvijver met terras en een soort van plantenbak met stapstenen aan het uiteinde van de vijver. Dit wil ik ook maken in mijn koivijver,normaal komt het water via de onderkant van de plantenbak met en pomp terug in de vijver door een laag lava of substraat,ik zou juist hetzelfde maken maar zonder de pomp,enkel met luchtborreling onder de lava,mijn vraag is nu....zal ik hetzelfde effect creeren zonder pomp?Deze plantenbak zorgt normaal voor nitraat om te zetten naar stikstof en het water blijft kraakhelder.....
Als ik je goed begrijp wil je dus een communicerend moerasfilter aanleggen.
Laat ik je maar gelijk uit de brand helpen:
Zorg dat er altijd circulatie aanwezig is in een moerasfilter. Zonder circulatie heeft het moerasfilter geen enkel effect en kunnen er door het stilstaande water schadelijke bacterien vormen in het substraat!
Een moerasfilter kan hele goede resultaten opleveren mbt waterkwaliteit in een koivijver maar stilstaande zones in je vijver zijn killing!
Als je een moerasfilter wil maken zorg dan in ieder geval voor circulatie dmv drainagepijpen of roosters en een pomp (hoeft echt geen zware te zijn).
Mijn vijver bestaat uit het vijvergedeelte (16 m3) en een communicerend downflow moeras (4 m3 lava substraat met een oppervlakte van 6,5 m2)
Het water word dmv drainagepijpen naar een verzamelvat gevoerd vanwaar het met een 3000 liter pomp weer terug gevoerd word naar de vijver.
De vijver zelf wordt gefiltert door een oase drukfilter en een 8000 literpomp om het grove vuil uit de vijver te filteren. De rest van de filtering word gedaan door mijn plantjes.:)
Kijk anders eens op de homepage bij artikels, daar staat alles helder uitgelegd met foto's en tekeningen.
THX Hanzie, zou enkel luchtcirculatie ook helpen? Ik zou onder het substraat een geperforreerde darm leggen waar ik via mijn luchtpomp lucht door blaas?
gtz Beno
Dat gaat niet helpen Beno, zolang er geen aan en afvoer van water is er ook en circulatie.
Als je een makkelijk en redelijk onderhoudsvrij plantenfilter wil maken kan je het beste onderin een drainagepijp leggen en aanluiten op een verzamelvat. Het water wat door het substraat heen komt pomp je dan weer terug in de vijver.
Omgekeerd (via de dainagepijp) het filter inpompen kan ook maar dit veroorzaakt sneller verstopping en vuilophoping in het substraat.