Forum
Hallo, ben momenteel ook aan een nieuwe plantenfilter bezig.heb de laatste weken de berichten over plantenfilters op deze site goed gevolgd. nu mijn vraag, ik zou een filter maken zoals daloudo heeft , dus met down-flow systeem. Met wat kun je best zulke filter vullen , heb al van alles gehoord; lava, gletser-rock,kwarts,kiezel??????? en hoeveel van elk product. wie helpt mij hier mee voort. dank bij voorbaat:
Hoi,
Wij hebben net ( ongeveer 3 maanden geleden) een plantenfilter aangelegd. Ik heb er weinig verstand van, maar het komt erop neer dat het water vanaf de vijverbodem in het moeras gepompt wordt.
Als "substraat" heb ik gewoon kiezel ( rolkiezel om precies te zijn) genomen. Ik geloof 60 euro voor een bigbag.
Daarin de Gele Lissen en wat andere plantjes.
De eerste 21/2 maand weinig resultaat. Nu zie ik onder de stenen en in de waterval de bacteriekolonien aangroeien. Je kan nu ook duidelijk de water helderheid zien verbetren.
Gtrz. Danny
Heb intussentijd mijn plantenfilter aangelegd, een kelderruimte gelaten en dan roosters .Daarop twee lagen lava groote en kleine en daarop nog vijversubstraat met gele lis. Werkt prima ,water word stilaan helder.