The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

Plantenfilter

5 Posts
2 Users
0 Reactions
2,839 Views
Mini freak
(@mini-freak)
Reputable Member
Topic starter  

Ik ben me aan het bedenken om een planten filter te gaan maken! Waarom?
Het huidige systeem Biotec 10 is te klein en om er nog 1 op aan te sluiten nee dan verkies ik liever een plantenfilter ter uitbreiding op de huidige vijver.

Nu moet ik zeggen de now how is 0,0 omdat ik me daar nooit in verdiept hebt en het gemakkelijker zou zijn met een gewoon kant en klaar systeem.
Ik heb verschillende topics gelezen maar ben er nog niet uit hoe en wat welke mogelijkheden er zijn op mijn bestaande vijver.
Pietje heeft ook een planten filter met (kelderruimte) maar hoe het in princiepe werkt is me onduidellijk? Wat heeft de buis voor een funktie.
Hoe zit het met schoonmaken van grof vuil,slib of dergelijke.
Is het mogelijk om een planten filter te maken zonder bodem drains?

BMWtje
(@bmwtje)
Estimable Member

Veel vragen, en moeilijk te beantwoorden omdat we jou situatie niet kennen!!
Ik neem aan dat je al veel gelezen hebt hierover dus meer specifieke vragen zijn mischien op de plaats, want we kunnen moeilijk het hele principe gaan uitliggen in een tread.

Ik wil je uitleggen wat ik heb. Ik heb dus een pompgevoed upflow filter. Dit wil zeggen dat het water via een 110mm dikke buis vanaf mijn voorfilter naar de kelder ruimte onder het plantenfilter stroomt. Vandaar uit stroomt het water dan door het substraat naar boven en loopt dan over in de vijver.
Simpel maar effectief. Je hebt dus geen bodemdrains nodig. Schoon maken kan door het water in de kelder ruimte weg te pompen door een pomp in de ruimte te laten zaken door de buis. Je kunt het dan nog eens spoelen door de stromings richting even om te draaien. en wederom alle vuil weg te pompen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr.

BMWtje

ReplyQuote
Mini freak
(@mini-freak)
Reputable Member
Topic starter  

Okee bedankt voor het antwoord Bmwtje,
Ja ik heb al verschillende informatie gelezen hier en via internet.

Ik zal me even ernaar toe leggen om een sitiuatie schets te gaan maken ik heb verschillende ideeën maar of het mogelijk is?
Een plantenfilter gaat komen dat staat vast ook de manier van werken Upflow.
Alleen denk ik dat de manier waarop ik wou werken het met mijn pomp niet gaat werken, en had ik nog niet gedacht aan een voorfilter of dat dit werkelijk nodig is.
Zoals de situatie nu is ben ik van mening dat er met twee pompen gewerkt moet worden. Op de plaats waar nu de pomp staat heb ik een vrijwel schone bodem, aan de andere kant van de vijver ligt te veel slib op de bodem. Dit zou misschien gereduceerd kunnen worden door het planten filter straks?

Prima ik a mijn tijd verdoen met iets op papier te zetten.

ReplyQuote
BMWtje
(@bmwtje)
Estimable Member

Een voorfilter is niet echt nodig maar zeker aan te raden. Omdat dit al het ergste vuil tegen houdt waardoor je plantenfilter minder snel dicht slaat. En je dus minder vaak moet schoonmaken, wat trouwens een heel karwei kan zijn.
2 pompen? Kan je niet gewoon af en toe het vuil richting bestaande pomp werken met een bezem of visnet ofzo. Dan heb je geen 2 pompen nodig.

Gr.

BMWtje

PS. mocht je nog vragen aan mij hebben dan kan het 2 weken duren voor je antwoord krijgt. Ga op vakantie vanaf morgen.

ReplyQuote
Mini freak
(@mini-freak)
Reputable Member
Topic starter  

Nou ben bezig met het ontwerp ervan weldra of binnenkort te zien dit ter zijde.
Er komen steeds meer ideeén hoe en wat met de uitbreiding van het plantenfilter maar ook andere gedachten, dus heb ik het internet maar weer af gesurfd (mensen toch das toch een sjieke sport surfen) :p

Terugkomend op hetgeen ik vermelde dat ik met twee pompen moet gaan werken is volgens mij niet nodig???.
Wat als ik nu de wet van de comunicerende vaten toepas? maar dan geen Vortex of iets anders, maar gewoon deze wet toepas zonder pomp en het vijverwater direkt in de kelder ruimte laat stromen via het Upflow principe.

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.