Vraag of ik op de goede weg zit:
Na plantenfilter-artikel gelezen te hebben vraag ik me enkele dingen af. Ik ben zelf bezig een KOI-vijver te bouwen van ongeveer 15m3. De filtering voor de vijver gebeurt door twee andere 'vijvers'. Het water uit de KOI-vijver wordt opgepompt, gaat door een UV-filter en stroomt in een moeras/plantenvijver van 10m3(10x2.5). Vanuit de moeras/plantenvijver stroomt het water in een beekloop van 1m breed en 14m lang. De beekloop is/wordt gevuld met stenen/lidsteng..etc puur voor de filtering. Vanuit de beekloop stroomt het water weer de KOI-vijver in.
Mijns inziens moet het mogelijk zijn om op deze manier een 15 KOI's te kunnen houden.
Voor de zekerheid is er in het tuinhuisje een ruimte gereserveerd voor de plaatsing van een drie/vier-kamer filter.
Ik hoor graag reactie's over bovengenoemde opzet.
J.Troost troost@deopera.com http://www.deopera.com
Een prima opbouw.
Een voldoende grote planten en moeraszone ene ventueel kan bijgesprongen wordne met een extra filtersysteem. (voor de bacteriën aanmaak)
TIP: plant veel verschillende planten in het moeras en dun ze regelmatig uit of snoei ze regelmatig in. Ze blijven dan goed in de groei en wanneer ze groeien hebben ze ook voedingsstoffen nodig die ze dan weer uit het water gaan halen.
Vooral planten met hun wortels in het water en met hun bladgewas boven het wateroppervlak zijn heel belangrijk.
Ze kunnen voor 100% van het zonlicht genieten en aan fotosynthese doen. Hiervoor hebben ze voedsel nodig wat ze in het water vinden.
Ik wens niet negatief te zijn, maar toch enkele opmerkingen die ik zelf aan den lijve mocht ondervinden...
*Plantenfilters en moerassen kunnen dan wel zuiverend werken, maar ze zijn zeer arbeidsintensief omdat ze vlug blokeren.
*Planten zijn broedplaatsen voor parasieten (die hun met de stroom laten meedrijven naar de koivijver).
*Het reinigend effect van een planten- of moerasfilter wordt teniet gedaan door de vervuiling die optreed bij de multichamber of prefilters (voor het ogenblik gebruikt voor het filteren van koivijvers).
*Groot voordeel van een planten- of moerasfilter is de lage investering in het filtersysteem. Maar!- Als u toch kiest voor een complete installatie (vortex met multichamber of vortex met prefilters) gebruik dan geen planten- og moerasfilters. Het ene vervuilt het andere. Of u wil weinig geld uitgeven: moeras- of plantenfilters. Of u kiest voor een systeem met arbeidsvriendelijk onderhoud: vortex met multichamber of prefilters.
Met vriendelijke groeten,
Edwig
Dank voor de snelle reactie op mijn vraag.
In reactie op dhr. Boeykens:
In mijn gedachtengang fungeert de beekloop als een soort pre-filter voor het 'grove' vuil. Dat de plantenvijver juist vuil introduceerd is volgens mij deels waar. De uitloop van de plantenvijver(naar de beekloop) wordt echter een strook van 2m breed en 2m lang, gevuld met 'steentjes'. Misschien dat dit deels het syndroom van vervuiling door de plantenvijver teniet doet?
Ik ben geen expert in deze materie, dus dit blijven vragen.
Bij voorbaat hartelijke dank.
Jacco Troost
U wil de beekloop van veertien meter lang vullen met kiezel en planten?
De kiezel zal na een tijd dichtslibben en dan moet u de hele boel verwijderen. Het beste voorbeeld daarvoor is de Japanse tuin in Hasselt. Daar moesten ze alle kiezel uit de beeklopen verwijderen na amper drie jaar!
Een ander probleem dat boven u hoofd hangt zijn de algen. Die houden van ondiep en stromend water. Kan u zich een beekloop van veertien meter lang voorstellen vol met deze groene brij?
Geef de moed niet op!
Edwig
Nee, daar wil ik liever niet aan denken.
Maar..., als nu het water uit de koi-vijver door een 4/5-kamer filter gaat, dan door de UV en doorgepompt naar de beekloop. Is dan het algensyndroom voorbij of begint dat pas in de beekloop?
Ik wordt wel moedeloos van m'n hobby. Wil je en KOI houden en je tuin verfraaien met een beekloop, blijkt het niet te kunnen.
Met vriendelijke groet.
Mijn systeem is ongeveer hetzelfde, doch is mijn beek iets langer(25m), en smaller. Het water stroomt eerst in een grote kom, dan verder in een andere kom, en dan 'n dunne ondiepe beek. Dit alles volgeplant, en gevuld met lava en vijversubstraat. Dit functionneerde prachtig, doch verleden jaar, heb ik 'n bijkomend filter gemaakt van 2kuub, gevuld met lava. En, mijn water is "glashelder".. Moet er wel bijzeggen dat ik gebruik maak van de "Penac"-produkten
Groetjes, michel
Het probleem met algen is dat het pioniersplanten zijn. Bij ongunstige omstandigheden kunnen ze sporen vormen die door de wind worden meegevoerd tot ze een gunstige levensbiotoop hebben gevonden. Ook vogels kunnen algensporen in de vijver enten wanneer ze zich komen baden in de vijver.
Er zijn duizenden soorten wieren en algen en ze hebben allemaal hun favoriete waterkwaliteit. Zo kan het gebeuren dat u met een grote algenplaag heeft af te rekenen en de vijver van de buur er niet de minste last van heeft.
Algen kunnen ook in de winter groeien omdat ze geen warm water nodig hebben. Daarom raden we u aan om geen waterplanten te kopen voor 1 mei. Doordat de waterplantjes warmer water nodig hebben voor hun groeicyclus en de algen niet gaan deze laatste de plantjes verslijmen, waardoor een tweede aankoop noodzakelijk is.
Algen gedijen vooral in ondiep en zuurstofrijk water. Ook een teveel aan afvalstoffen zal algenbloei bevorderen.
Als u toch een beek in de tuin wilt, maak deze dan niet breed en bouw deze langst de schaduwzijde van de tuin. Leg ze ook nooit aan onder bomen, want dan moet u in de herfstperiode de beek volledig afspannen met netten. Anders komen alle bladeren in uw vijver terecht.
Een alternatief voor een beekloop is een waterval. Meestal wordt het water van de skimmer naar deze waterval gestuurd. Voorzie een bypass met een driewegenkraan, zodat u bij kouder weer de waterval kan droog leggen en het water langs de bypass in de vijver onder waterniveau kan terugsturen. Als u een waterval bouwt moet er na elk verval een kuip gebouwd worden. Dat zal er voor zorgen dat, wanneer we de waterval stilleggen de kuipen vol blijven staan zodat het geheel natuurlijk blijft overkomen. De kuipen dienen ook nog als kleine bezinkingsplaatsen die u dan regelmatig kunt reinigen.
Bij uw beekloop zou u zeker dit bypass- systeem moeten installeren. Zo kan u deze stilleggen bij kouder weer (teveel afkoeling van het water door contact met de buitenlucht)of bij algenbloei (de beek droogt uit en de algen sterven).
Geef de moed niet op, en nog veel succes!
Edwig
Beeklopen hebben in mijn ogen een groot nadeel, met name wanneer je steuren houdt, het water wordt gewoon te warm. Vooral als zo'n beekloop ook nog eens vol in de zon ligt. Nog eens wat, er wordt gepraat over filtering door een moeras/plantenvijver met de nodige voor- en nadelen. Je zou ook na kunnen denken over een helofytenfilter. Schijnt prima te werken.
Excuses voor de late reactie op de goede adviezen.
Ik zal de vijver veranderen en de volgende opzet proberen te realiseren:
Bodemdrains(2x110mm) komen uit in twee vortexen en vier tonnen met borstels/plastic media. Daarna wordt het water naar drie trickle-filters van 1.8m hoog gepompt. De afvoer van deze trickle-filters mondt uit in de plantenvijver. Reeds gegraven. Deze plantenvijver is overwegend 30 a 40cm diep. Een diep deel van 100cm, 3m2 groot. Afmetingen plantenvijver 8x3m. Het water van de trickle-filters mondt uit in een afgesloten deel van de plantenvijver van 20cm diep, gevuld met grind en vijversubstraat. Dit deel is 50cm breed en in totaal 8m lang. Aan het einde van dit deel stroomt het water de diepere gedeeltes van de plantenvijver in. De overloop van de plantenvijver mondt uit in de KOI-vijver. Dit was deel 1.
Deel 2:
Skimmer(s'zomers) en wanddoorvoer(s'winters) verzorgen drie tonnen met borstels/plastic media/substraat. Vanuit deze drie tonnen wordt het water opgepompt naar een smalle beekloop met drie tredes(kuipen) met een verval van 10cm per kuip. Eindigend als een kleine waterval in de KOI-vijver.
Pompen worden twee keer 6000 liter/uur, moet nog blijken of dit voldoende/te weinig is.
Hopelijk is dit een goede opzet?
Mvgr en mijn dank,
Jacco Troost
troost@deopera.com
www.deopera.com