Forum

planten filter

Lid
Antwoord: 2
Topic starter

hallo alle vijverliefhebbers

ik heb een vraag over planten filters
ik wil graag een planten filter bij mijn vijver makken
nu zou ik graag willen weten aan welke eisen een planten filter moet voeldoen
kwa groote en wat voor planet kan ik er het beste in zetten.
ik kan het filter aleen maar voeden met een pomp en wil de uitstroom maken via een water val terug mijn vijver in.

ik hoor graag van jullie hoe ik dat het beste kan doen

groetje peter van der waal

Lid Admin
Antwoord: 1307

Op deze site hebben we een dossier over plantenfilters met een reeks van artikels over dit onderwerp waaronder ook een artikel met een bespreking van een reeks planten die uiterst geschikt zijn.
Dossier moerasfilters

Lid
Antwoord: 2
Topic starter

bedankt voor de info

zo verhad ik nog niet gekeken

groetje peter

Lid
Antwoord: 122

Met welk materiaal hebben jullie nu eigenlijk jullie planten filters gevuld. Ik moet binnenkort ook mijn nieuwe filter gaan vullen maar substraat zoals de meesten zeggen is nog al duur. Hier kan toch zeker iets goedkopers in of niet???

Groeten,

BMWtje

Lid
Antwoord: 1160

neen substraat is duur maar moet nooit meer vervangen worden. Substraat slibt niet dicht en brokkelt niet af en biedt meer plaats voor de bacteriëen. Je kan lava nemen als vervanging maar dit brokkelt af en dient aangevuld te worden mettertijd

Lid

Ik had bij een dierenhandel bij ons in de buurt gezien dat ze hun plantenfilter gevuld hadden met een soort split of scherpe kiezel hoe je het noemen wilt. Het zijn steentjes van zo'n 1 cm.
Volgens hun werkt dit prima, hun filter loopt al een aantal jaren probleemloos.

Gr.

BMWtje

Lid
Antwoord: 119

Je kunt je plantenfilter het best vullen met water.... De planten zet je dan ik waterplanten bakjes met subraat bovenop een grof mazig rooster hierdoor kunnen je planten hun wortels mooi in het water onder de bakjes laten groeien.

Lid

Hoeven de planten dan niet dieper te kunnen wortelen in substraat of zo. Als de wortels vrij hangen in het water ondervinden ze dan geen hinder van de stroming van het water. Mijn filter wordt een upflow filter dat betekent dat de wortels dan door de stroming terug omhoog worden geduwd als ze vrijhangen.

Bovendien kiepen ze niet om met harde wind als ze maar in het vrije hangen want sommige planten kunnen toch behoorlijk groot worden is 't niet.???

Groeten,

BMWtje

Lid
Antwoord: 1160

het belangrijkste is dat het gesteente poreus is zodat er baccies kunnen in huisvesten

en wat froggie zegt is juist en zo spaar je heel wat substraat uit

Lid

Ja dat bespaard zeker een hele hoop substraat. Bedankt voor de tip zal dus een vlonder moeten gaan plaatsen waarop ik dan die bakken kan zetten. uiteraard moet ik dan ook rond die bakken substraat gaan vullen anders loopt al het water langs die bakken.

Gr.

BMWtje

Lid

In dat geval hoef ik natuurlijk ook niet met een dreinage buis te werken is 't niet??
Ik kan toch gewoon het water vanaf mijn filter via een 110 mm buis onder het substraat laten lopen?? Of zou dit te veel waterstroming opleveren??

Gr.

BMWtje