Hey iedereen.
Graag had ik jullie mening gehad.
Ik wil graag een nieuwe(definitieve) filter voor mijn koivijver van 80000l.
Met lage bezetting twintigtal koi's gaande 20-50 cm.
1 aquamax 5500 & 1 ecomax 20000
1 UV pro 55W (110mm) & 1 UV pro 75W (110mm)
De huidige filter is er eentje die tijdelijk was met 6 van die blauwe olievaten van 200L.
Deze bewijst nog steeds zijn dienst maar oogt niet zo heel goed. voorts is er ook nog wat geknoei met leidingen waardoor een herstructurering zich opdringt.
Daarom zou ik graag gaan werken met de 440L filterunits. Ik had gedacht om er in eerste instantie zo een 8 of 10 stuks te plaatsen. Nu jullie mening, is dit genoeg?
Ik zou ze vullen met borstels, japanse matten, poraglass, flocor, ea.
ik circuleer zo een +-25000 liter per uur. En tot hiertoe geen echte problemen gehad buiten groen water, constructie probleem vaten UV lamp.
Wat is jullie opinie hierover.
Alvast bedankt.
Rocky
Moi,
alvast sorry voor de late reactie, maar een vijver van 80 kuub?? Mooi hoor, dat is pas een vijver, kun je met een roeiboot op.
Zou, en dat is persoonlijk, een vortex plaatsen, dan hoef je in ieder geval geen 10 stuks plaatsen. Dan zou je aan 7 a 8 genoeg hebben. De vortex kun je dan eventueel nog vullen met borstels. Voor alle zekerheid nog 1 unit met borstels, en dan gewoon vullen met andere filtermedia.
Lees trouwens niets over zuurstof en stroming, ik weet dat het belangrijk voor de gezondheid van de koi is. En ze houden ervan als er stroming staat.Bij zo'n grote vijver denk ik niet dat je het met de huidige pompen gaat redden. Tevens is zuurstof van belang voor de bacterien in het filtersysteem als wel in de vijver zelf. Indien je het filter zeer goed belucht en je hebt stroming is er niets aan de hand, maar heb je dit niet, en bv ook geen waterval, hoe zorg je hier dan voor???
Hokie