Forum

Moerasfilter

Lid
Antwoord: 2
Topic starter

Ik ben van plan een moerasfilter te installeren die enkel gevuld is met lava en voldoende planten.het water komt er onderaan in en vloeit langs boven terug in de vijver.
Kan dit zonder enig probleem en wat in de winter als deze zal bevriezen.

Lid
Antwoord: 257

U moet zorgen dat er beluchting voorzien wordt onder de lava, dat zal zorgen voor luchtkanalen in de biomassa. Soms wordt ook riet aangeplant. Door het buigen van het riet in de wind wordt aan de stengels het filtermedium belucht. Meestal wordt hiervoor een Australische rietsoort gebruikt.

Groeten, Edwig

Lid
Antwoord: 136

dergelijke filters hebben de neiging om onderaan te verstoppen, waardoor je best een soort backwash ruimte inbouwt. Eenvoudiger is het om de oorzaak aan te pakken: laat het water van boven naar benedel stromen en zuig in de diepte af doorheen een kokoswikkeling. Mocht de zaak ooit toeslibben, dan is het aan de oppervlakte en daar kan je dan wat kiezel of lava wegscheppen. Een pak leuker dan een paar kuub stinkende rottende lava uit te graven na een jaar of 4.
Beplanten kan prima met gele lis.

Lid
Antwoord: 257

Een andere mogelijkheid is een conische bodem met een bodemdrainage. Boven het conisch gedeelte komt een roestvrij rooster waarop de lava rust. Juist onder het rooster (dus niet op de bodem) wordt beluchting voorzien.

Groeten, Ed.

Lid
Antwoord: 7

Hallo, ik stel ook voor om een bodemdrainage te voorzien. Zelf heb ik ook zo'n moerasfilter gehad deze werkte zeer goed "maar" verstopte steeds zeker als je de coco's rond de darm laat. Groeten Daniel