The Pond Library

Vraag en Antwoord

Moerasfilter

8 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
2,800 Bekeken
BMWtje
(@bmwtje)
Lid
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Hoi mede vijveraars,

Ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen. Ik ben Franco woon in Heerlen, Nederland. 43 jaar. Heb al 11 jaren een kleine vijver gehad maar ben sinds december verhuisd naar een nieuwe woning. Ik ben nu bezig met de aanleg van een nieuwe vijver. de vijver zelf is 6 mtr, bij 4 mtr. 1.10 mtr diep. 8 m3 inhoud en is reeds gevuld afgelopen week. Daarnaast bouw ik nog aan een filter deze is nu klaar en bestaat uit een zeef, dan een bak met borstels daarna een bak met filtermatten, daarna een bak met filtersubstraat allen zijn zo'n 200 ltr inhoud als gevuld.

En nu de vraag ik wil vanaf dit filter (uitloop is 110mm pvc en staat zo,n 70 cm boven wateroppervlak van plantenfilter) naar een plantenfilter die ik nog moet vullen heb tot nu toe alleen het gat en de rubberfolie. Kan ik vanuit die uitloop naar de drainagebuis op de bodem van het plantenfilter dus zonder extra pomp en dan dus op deze wijze een upflow filter creeeren of zou dit dicht slaan en heb ik gewoon het drukkende geweld van een pomp nodig?

Planten filter is ongeveer 90cm diep en ongeveer 1,5 x 2 mtr omvang.

Alvast bedankt,

Groeten,

Franco

Citeren
Pietje
(@pietje)
Lid
Deelgenomen: 21 jaar geleden

BMWtje wrote: Hoi mede vijveraars,

Ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen. Ik ben Franco woon in Heerlen, Nederland. 43 jaar. Heb al 11 jaren een kleine vijver gehad maar ben sinds december verhuisd naar een nieuwe woning. Ik ben nu bezig met de aanleg van een nieuwe vijver. de vijver zelf is 6 mtr, bij 4 mtr. 1.10 mtr diep. 8 m3 inhoud en is reeds gevuld afgelopen week. Daarnaast bouw ik nog aan een filter deze is nu klaar en bestaat uit een zeef, dan een bak met borstels daarna een bak met filtermatten, daarna een bak met filtersubstraat allen zijn zo'n 200 ltr inhoud als gevuld.

En nu de vraag ik wil vanaf dit filter (uitloop is 110mm pvc en staat zo,n 70 cm boven wateroppervlak van plantenfilter) naar een plantenfilter die ik nog moet vullen heb tot nu toe alleen het gat en de rubberfolie. Kan ik vanuit die uitloop naar de drainagebuis op de bodem van het plantenfilter dus zonder extra pomp en dan dus op deze wijze een upflow filter creeeren of zou dit dicht slaan en heb ik gewoon het drukkende geweld van een pomp nodig?

Planten filter is ongeveer 90cm diep en ongeveer 1,5 x 2 mtr omvang.

Alvast bedankt,

Groeten,

Franco

eerst en vooral hoe kom je aan 8m3 want 6*4*1,1*1000=26400l of 26,6m3

en dan heb ik de vraag is je filter gravity of pompgevoed? ik neem aan pompgevoed aangezien de filter 70 cm hoger staat dan den toekomstige plantenfilter? Hoe hoog staat dan de plantenfilter en filter tov de vijver zelf?

BeantwoordenCiteren
BMWtje
(@bmwtje)
Lid
Topic starter  

Pietje wrote: eerst en vooral hoe kom je aan 8m3 want 6*4*1,1*1000=26400l of 26,6m3

en dan heb ik de vraag is je filter gravity of pompgevoed? ik neem aan pompgevoed aangezien de filter 70 cm hoger staat dan den toekomstige plantenfilter? Hoe hoog staat dan de plantenfilter en filter tov de vijver zelf?

Nou, de vijver heeft geen rechte wanden maar zeer schuine (er moeten naderhand nog stenen op blijven liggen) daarom mag je niet zomaar lxbxh berekenen. Ik heb bij het vullen de watermeter in de gaten gehouden en het bleek inderdaad maar 8m3 water te zijn ik had ook gedacht dat er meer in zou gaan maar helaas.

Mijn filter is pomp gevoed met een 14000 ltr pomp met dimmer. het planten filter staat naast de vijver het niveau verschil van de oppervlakte is slechts 15 cm.
Zou trouwens 14000 ltr per uur niet te veel zijn voor zo een plantenfilter??

Groeten en alvast bedankt voor je reaktie.

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid

dat is wel enorm veel 14000 liter het is te hopen dat je filter dat aankan maar je hebt een 110mm uitlaat dus dat zal wel lukken denk ik, ik zou je pomp zelfs nog dimmen naar 8000 liter per uur en zelfs dat vinden mensen hier op het forum veel te veel anderen zouden hier voor jouw vijverinhoud een cirucaltie van 4000 liter per uur (de helft van je vijverhinhoud aanraden). Maar natuurlijk moet jij zien hoeveel debietverlies je hebt door de niveauverschillen. Tast het zelf een beetje af he als je een dimmer hebt moet dat lukken.

BeantwoordenCiteren
BMWtje
(@bmwtje)
Lid
Topic starter  

bedankt voor je reaktie Pietje,

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag!! 🙁

Om mijn filter hoeven we ons geen zorgen te maken deze kan deze hoeveelheid water makkelijk aan.
Wat is eigenlijk het probleem als je meer filtert dan de helft van je waterinhoud per uur.
Het lijkt mij toch juist gunstig omdat je dan veel meer vuil uit je water filtert.

Groeten,

Franco

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid

het antwoord op je oorspronkelijke vraag is: dat lukt zeker als de filter hoger staat dan de plantenfilter zal deze overstromen door de werking vna communicerende vaten dus geen extra pomp is nodig

er is volgens mij geen probleem dat je meer dan de helft van je vijverinhoud filtert per uur. Het probleem bestaat er enkel in dat je filter zulk hoog debiet niet aankan en het vuil geen tijd krijgt om te bezinken en de bacterien geen tijd hebbebn om hun werk te doen, maar als jouw filter 14000 liter aankan is er geen probleem.

waarom heb je eigenlijk zulke zware pomp gekocht? een pomp met minder debiet zou aardig wat minder gekost hebben ook

BeantwoordenCiteren
BMWtje
(@bmwtje)
Lid
Topic starter  

Ik heb zo'n zware pomp omdat ik 2 foutjes heb begaan. Ten eerste dacht ik net als jou dat er veel meer water in m'n vijver zou passen. Ten 2e zat ik met de hoogte opvoer van de pomp ik heb deze berekend vanaf de bodem tot het filter hierbij zou een kleinere pomp niet genoeg hebben overgehouden, echter zo blijkt achteraf is de opvoer berekend vanaf het wateroppervlak. Maarja, het eigenlijke prijs verschil was 10 euro dus dat is ook niet zo,n probleem.

Ik ga het eens proberen met het filter, mocht het niet lukken dan kan ik het nog altijd omdraaien en er met een pomp een downflow filter van maken. Ik zal het in ieder geval al voorzien van een buis voor het geval.

Het kan nog even duren voor ik helemaal klaar ben maar ik hou je op de hoogte.

Alvast bedankt,

Franco

BeantwoordenCiteren
Pietje
(@pietje)
Lid

ok das goed

BeantwoordenCiteren

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.