Forum
Ik heb een paar vragen over moerasfilters:
1. Is dit werkelijk zo effectief?
2. Kan hij geplaatst worden na mijn bio-filter? (huidige volgorde is: pomp-filter-waterval)
3. Kan er een doorvoer van 1400 ltr per uur doorheen?
4. Hoe maak ik zo'n ding?
5. Wat voor een substraat moet erin?
6. Welke planten kunnen erin?
7. Hoe onderhoud ik het?
Hi Gerrit
De koivijver zoals hij bij mij werkt is als volgd.Langszij +- 8meter wordt oppervlakte water in een 70cm breed en 40 diep moeras gedeelte geloods en onttrek daar ongeveer 9000 liter per uur na de pomp volgd terug een moeras gedeelte van +- 1500 liter.Beide
gevuld met kiezel 2 a 10 mm en een drainagebuis van 150mm de cocos er af.De planten staan gewoon met de voeten in de kiezel voor de rest gebruik ik niets.En of het werkt ??? Ik heb GEEN problemen met nitriet, amoniak , enz... noch groen water.
En het moeras is een wildernis van planten.Ik heb alle denkbare moerasplanten
Een twee systeem bestaat eruit dat de bottendrains verbonden zijn met een zelf gemaakte pomp die ik denk +- 15000 liter verplaatst in een vat gevuld met ajuinzakjes (zonder de ajuin natuurlijk)welke de waterval bediend en in het tweede moeras terecht komt.Ik test mijn water elke week en als je wil kan ik mijn log een emailen en kan je zien dat het echt werkt (alleen een moeras).Het technische gedeelte bestaat er dus uit dat ik 2 pompen heb +- 22000 liter per uur 2 moerassen een waterval en 2 vaten gevuld met zakjes.
Hopenlijk kun je je er iets van maken Gerrit
want iets opschrijven of uitleggen is totaal anders
Jean-Paul
Er zijn voor en tegenstanders wat betreft een moerasfilter. Ik ben bij de laatsten als het een koivijver betreft...
Een moeras is een broedplaat voor parasieten en dat probleem trachten we juist te vermijden in onze vijvers.
Er zijn echter nog vele vijverliefhebbers die werken met een filterzone met moerasplanten. De goede opstelling van zo'n filter is een conische bodem met bodemafvoer, daarboven komt een rooster waarop een laag bodemsubstraat is voorzien (bv. argexkorrels). Onder het rooster hangen zuurstofsteentjes om de groeilaag te beluchten.
Wat gebeurt er nu?
De moerasplanten gaan zich met hun wortels vasthechten in de groeilaag, wat een dichtslibben van dit medium kan veroorzaken. Door deze groeilaag onder het rooster te beluchten ontstaan er zuurstofkanalen waardoor aërobe (van zuustof levende) micro-organismen zich kunnen nestelen in de groeilaag.
De zuurstofsteentjes mogen niet op de conische bodem rusten, want anders zouden ze het vuil opwoelen dat daar bezinkt (afgestorven wortels en stof). Door regelmatig de bodemdrainage onder het rooster te bedienen wordt het slib afgevoerd naar de riool.
Zo'n filter heeft een langere levensduur dan bv. een kiezelbed met beluchting. Daarbij is kiezel of grind een verouderde filtermedia. Het is bewezen dat bv. op 1 kubieke meter flocor vijftig maal meer nitrificerende bacteriën kunnen groeien dan op dezelfde hoeveelheid kiezel of grind. Daarbij is het verwijderen van enkele vierkante meter kiezel geen sinecure is. Storten gaat gemakkelijk, maar deze zware laag verwijderen is wat anders! Ze stinkt, ziet zwart en weegt als lood.
Denk dus maar driemaal na voor u zich aan zulk systeem waagt...
Met vriendelijke groeten,
Edwig
Halo
Ik wil ook even op deze materie in gaan. Ik denk dat ik mij mag rekenen tot de neutrale zone. Toch moet ik vermelden dat ik mensen ken die na het aanlegen van een moerasfilter zeer goede resultaten hebben, ook al hadden zij al een zeer uitgebreid filtersysteem. Zij hadden nog zuiverder water, vonden zij zelf, en ik kan dit bevestigen. Zelf wil ik zover gaan dat ik beweer dat deze mensen hun water minder snel moeten verversen, omdat de nitraten door de planten worden opgenomen. Ik spreek in dit geval dus van een koi vijver. Mijn vijver heeft 20.000 Liter en een moerasfilter met lava, dat werk zeer goed. Ik was zelfs bij die sukkelaars die ook van de overstroming last had. Resultaat was bruin water. Op 10 dagen was alles weer helder. Ook moet ik vermelden dat ik Penac-W heb toegevoegd. Waarschijnlijk heeft dit ook geholpen. Ik wil maar zegen, een moerasfilter is goed en helpt en slipt niet dicht indien aangelegd met goed filtermateriaal. Sorry Edwig, dat ik u niet volledig volg, maar die mythe over broedplaats voor parasieten en probleem, is dat niet wat overdreven. In wat wordt een Koi gekweekt? In een moddervijver, en zijn daar dan geen ziektes te vinden. En parasieten zijn die niet overal. Als een vis in goede conditie is kan hij veel, heel veel verdragen. Ik merk zelf dat een koi vijver met een moerasfilter meer op komt, samen met een goede filter. Met alle respect voor u hoor, Edwig. We mogen de moerasfilter niet volledig afbreken, maar hij moet zeker goed aangelegd zijn.
Als handelaar in vijvers, en 10 jaar ervaring, heb ik veel zien komen en gaan, maar een moerasfilter was er altijd. Toch mag men de goede bio-filter niet afbreken.
En nu is er ook de Ozon filter voor koi vijvers. Dat is nu de toekomst, beweerd men.
Groeten
------------------
Eric Buedts
Ik heb geen koi-vijver, maar een 'gewone' siervijver van ongeveer 4000 ltr inhoud. Alleen ik had nog geen mooie oever. Ik heb namelijk allemaal bielsen langs de rand en een uitsparing voor mijn waterval (zoals beschreven in het Forum bij Algemeen, aanleg vijver met Yves Anthoons), daaromheen heb ik alleen een paar varens staan en dat wil ik eens veranderen.
Is het substraat van Ubbink er geschikt voor? Dit omdat ik dit substraat overal in de vijver heb liggen.
En hoe leg ik hem dan het beste aan???(diepte, vorm, welke (mooie) planten)
[This message has been edited by Gerrit Roosdom (edited 22 April 1999).]
Mijn moerasfilter is gevuld met lava, en daarin zijn planten gezet. Deze is 50 cm diep. In het diepste punt is in een spiraal de darm gelegd. De pomp zuigt het water aan uit die moerasfilter en pomp het naar de andere kant van de vijver. Maar je kan het water ook andersom later lopen(pompen). Je legt de moerasfilter iets hoger dan de vijver, je pompt het water dan in het diepste punt van de moerasfilter, waardoor het water door de lava omhoog moet en zo weer in de vijver loopt. De koren grote van mijn lava is 8/16 mm.
Ik adviseer mijn mensen altijd 10% te nemen van hun vijverinhoud als zij alleen met een moerasfilter willen werken. Voorbeeld; als uw vijver 10.000 liter zou hebben, dan mag uw moerasfilter 1000 liter bezitten. Dit is een richtlijn, je moet er ook de plaats voor hebben natuurlijk.
Groeten
------------------
Eric Buedts
Allemaal bedankt
Ozon gebruiken op de vijver, lijkt me nog wel even te gaan duren totdat de apparatuur goedkoper zal worden, en zeker veiliger en juister te gebruiken zal zijn door de gewone vijverliefhebber.
Er kleven mijns inziens nog te veel bezwaren aan het gebruik van ozon. 
Een van de moeilijkheden is het juist doseren van ozon aan het water, natuurlijk is ozon te schakelen aan de redoxpotentiaal zodat een en ander beter te doseren is, maar dan nog springen de prijzen de pan uit voor een ozoninstallatie op een redelijke grote vijver. De nodige symposiums en cursussen die gegeven worden over het op de vijver gebruiken van ozon hebben mij nog niet kunnen overtuigen van het gevaarloos gebruiken van het uiterst agressieve ozon.
Een en ander wordt op den duur ook voor de vijverliefhebber te technisch, onbeheersbaar en gevaarlijk.
Ozon is geen speelgoed, het is zelfs uiterst gevaarlijk voor mens en dier. Waarmee ik trouwens hier niet wil zeggen, dat ozon geen goed zou kunnen doen bij ziektekiemen bestrijding in een quarantaine afdeling,
waarna de vissen na behandeling, terug worden geplaatst in een normale omgeving.
In quarantaine kan ozon mits juist gedoseert, zeker nuttig zijn.
In de zeewaterbrance wordt er al jaren te pas, en te onpas mee gewerkt, waardoor zeewatervissen bijna in een steriele omgeving vertoeven. Bij verkoop aan de liefhebber wordt de steriele omgeving daarna ingeruild voor de omgeving bij de liefhebber thuis. En daarin schuilt het gevaar ook bij de koi leveranciers, die straks steriele omgevingsfactor vissen afleveren aan koi liefhebbers met hun gewone vijverwater. De vissen zullen dan veel vatbaarder zijn voor allerlei ziekten.
Ik hoop, wanneer de handel ozon gaat gebruiken dat ze op tijd de vissen overwennen vanuit hun steriele omgeving, naar de voor de vijverliefhebber natuurlijkere omgeving, zodat na al de problemen waar vijverliefhebbers nu al mee te maken hebben, er niet nog een probleem bij komt. Dit zou voor de handel in koi zeker niet in hun voordeel werken.
------------------
Fishy
Antwoord voor Eric Buedts
De moddervijvers in Japan worden constant bevoorraad met water uit het Niigatagebergte. Doordat dit water zijn weg zoekt langs zijn weg naar beneden wordt het verrijkt met mineralen. Dit water dat dus constant in de vijver stroomt, maar ook constant wordt afgevoerd is van uitzonderlijke kwaliteit omdat, tot hier toe, nog bijna geen industrie in het Niigata District te vinden is.
Na enkele jaren dienst wordt elke vijver leeggepompt, dat kan na één jaar zijn, of na een paar jaar, naargelang het vissenbestand dat aanwezig was. De vijver wordt vervolgens geschraapt en ontsmet en eventueel van een nieuwe kleilaag voorzien. Elk steentje wordt van de vijvervloer afgeraapt, zodat de vissen hun niet kunnen kwetsen. Tenslotte gaat de vijver weer in gebruik voor een andere oogst koi.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat wat wij 'moddervijvers' noemen in principe een verkeerde benaming is. Het zijn wel doordachte en goed onderhouden kweekvijvers met een open systeem. Deze vijvers vergelijken met een kleine, gesloten koivijver in Europa is wat vergezocht. Onze vijvers hebben daarbij nog het nadeel dat we ze meestal overbevolken.
Wat betreft het risico van parasieten...
Ik wil zeker geen eindeloze discusie op gang brengen, maar ik denk wel dat iedere vijverliefhebber zoveel mogelijk de risico's van ziekten wil vermijden. Ik ben zeker niet tegen een moerasfilter als daarbij het ecologisch evenwicht in de vijver gerespecteert wordt. Meestal is dit niet het geval en is het vissenbestand zo groot dat van een ecologische balans geen sprake meer is. Daarom kan de filtering niet 100 % natuurlijk gebeuren en zijn mechanische filtering en waterverversingen nodig.
In een kleine natuurvijver met enkele goudwindes zal een natuurlijk evenwicht bereikt kunnen worden. In een kleine natuurvijver met karpers (goudvissen zijn ook karperachtigen) is dit een ander paar mouwen. Karpers zijn grondelaars en verwoesten meestal het plantenbestand als ze niet genoeg bijgevoerd worden.Daarbij zijn de fecaliën en de urine van grote karpers (zoals koi) zo bezwarend voor het vijverwater dat een doorgedreven filtering noodzakelijk is op een gesloten systeem. Zelfs een moeras zal op een paar jaar tijd een stille dood sterven omdat de vervuiling te groot is. En... waar vervuiling optreed ontwikkelen zich parasieten en kwaadaardige bacteriën.
Laat ons besluiten met het delima waar de meeste vijverliefhebbers mee af te rekenen hebben:
Kiezen voor een natuurvijver met een laag vissenbestand en een natuurlijke zuivering of een vijver met grote vissen en een doorgedreven filterinstallatie.
Edwig
Antwoord voor Fishy
Zoals met alle nieuwe producten en materialen zal een deel van de vijverliefhebbers als pionier moeten fungeren om deze uit te testen. Wat u aanhaalde wat betreft de 'steriele omgeving' waar de vissen op dat ogenblik in verkeren, moet ik u overschot van gelijk geven. Waarschijnlijk is de gulden middenweg hier weer de beste. Een goed filtersysteem samen met een laag vissenbestand moet voldoende zijn.
Edwig
Extra vraagje: de moerasfilter zoals uitgelegd op de site van Frank Reding voldoet duidelijk prima. Kan dergelijk geheel (vijver + moerasfilter) gebruikt worden bij vijvers met goudwindes en ritsen, maar waarbij dan maar een uurtje per dag de pomp wordt aangezet? Of sterven er dan ook bacterien af in de wortels van de moerasplanten, analoog aan een biologische filter?
Bij vijvers met goudwinden en ritsen is het gebruik van zo'n moerasfilter geen probleem.
De pomp zou altijd moeten werken omdat:
a) Deze zorgt voor een goede doorstroming zodat er geen blokkering kan optreden in het filtermedium.
b) Er een constante zuivering wordt uitgevoerd.
c) Nitrificerende bacteriën houden van stromend (dus zuurstofrijk) water omdat ze hun energie uit deze zuurstof opnemen.
Ed
Beste Edwig Boeykens, ...
Deze thread is al een tijdje geleden maar als koi-hobbyist met een klein koi-vijvertje vroeg ik me toch nog het volgende af:
Hoe denk je dan over een apart plantenfilter na het filter, en dus fysiek afgescheiden van de vijver, waarachter een UV-lamp is geschakeld (tegen evt. parasiten afkomstig van planten) ???? Of is een UV niet parasiet-werend genoeg ??? Ben erg benieuwd naar je mening.. Alvast bedankt ...
p.s. Dag Fishy !!
Bedankt voor de uitleg, Ed.
Ik ga dan ook van start met een systeem als Frank Reding. Om te kunnen bepalen welke pomphuis ik moet aanschaffen, zal eerst de pomp moeten gekend zijn, om de correcte afmetingen te kennen (deze moet in het centrale pomphuis binnen de kokoswikkelingen zakken).
Welk zijn de regels om de doorpompfrequentie te bepalen aub? Ik veronderstel dat dit gerelateerd is aan visbezetting en grootte van het moeras? Om wat concreter te zijn: de vijver wordt een L-vorm met benen van de L elk 8m lang, 2 tot 3m breed, diepste punt 1.2m. Volume zal 10 a 15 kuub zijn. Moerasvijver dus een 25% hiervan. Neem een 10tal goudwindes als belasting.
Het is tevens erg onduidelijk om in een tweede stap (eens de verversfrequentie en dus het gewenste debiet gekend) de uiteindelijke pomp te kunnen selecteren, daar ik de stromingsweerstand van dergelijke filter (zoals Frank heeft) niet kan inschatten, en dus ook niet het resulterende reele debiet.
Antwoord voor Becker.
ik heb pas een antwoord per post verstuurd naar een hobbyist die met ongeveer hetzelfde probleem zat. Hij werkt met een greenmachine en wil, doordat hij de aankoop van enkele koi overweegt, een moerasfilter als extra aansluiten op de lijn van de greenmachine.
Ik raad hem dit af omdat de winst van de moerasfilter teniet zal gedaan worden door de extra vervuiling van de greenmachine, waardoor de micro-organismen het teveel aan afbraakstoffen niet kunnen verwerken.
Als oplossing stelde ik hem voor om de twee systemen van elkaar los te koppelen. De greenmachine wordt gevoed door een onderwaterpomp. De moerasfilter krijgt een aparte pomp, waarbij het water door een U.V. stroomt vooraleer in het moeras uit te monden. Het water stroomt dan via een kleine waterval terug naar de vijver. in de winter kan hij deze laatste lijn stopzetten, daardoor treed er minder afkoeling op (van de waterval). De greenmachine wordt goed beschermt tegen de koude en blijft doordraaien, anders zouden de nitrificerende bacteriën afsterven. Op de terugkeer van het gezuiverde water (van de greenmachine) wordt een elleboog van 90° geplaatst, waardoor het water niet in aanraking komt met de koude lucht, maar rechtstreeks onder water terugkeerd.
In principe werkt deze jongen dus met een dubbele filter wanneer de vervuiling het grootst is (de uitscheiding van fecaliën en urine door voedselgebruik van de vissen). In de winter, wanneer de vissen niet meer eten, wordt de filter enkel gezuiverd door de greenmachine.
met vriendelijke groeten,
Ed
Antwoord voor Herm.
Het is zeer moeilijk om de juiste krachtbron te selecteren voor de filter. Denk maar aan: het aantal bochten en de lengte van de leidingen, de vervuilingsgraad van de pompfilter, de remming op de pomp, enz.
In principe moet u kiezen voor de pomp die de constructeur van de filter aanraad. vergeet daarbij dit belangrijk gegeven niet: de leidingen die aangesloten worden op de ingang en de uitgang van de pomp moeten gelijk of groter zijn en werk nooit met dichtgeknepen leidingen. De pomp zal door beide voorgaande opmerkingen afgeremd worden, ze kan dus niet op haar volle capaciteit werken maar het stroomverbruik zal wel hezelfde blijven.
In principe wordt algemeen aangenomen dat de vijverinhoud om de drie à vier uur langs de filter moet passeren. Kijk dus naar de debietopgave van de pomp. Indien die vermeld dat de pomp op die bepaalde oppomphoogte een debiet geeft van 9.000 liter per uur, dan komt u uit op een waterverplaatsing van 27.000 liter op drie uur. Is uw vijver kleiner van volume en zijn de leidingen kort en zonder teveel bochten, dan zit u goed.
Ed
Bedankt, Edwig Boeykens !!