Forum
Ik beschik over een vijver met een inhoud van ongeveer 20000 liter, waterval, moeras, filter en oxydators (met ongeveer 25 vissen, geen koi). Mijn filter heeft de hele winter voortdurend aangelegen.
Mijn vraag is moet de filter gereinigd worden? Indien ja, wanneer?
Moet deze reiniging grondig gebeuren, d.w.z. moeten alle filtermateriaal uit de filter gehaald worden en gereinigd worden?
Dank bij voorbaat voor een antwoord.
Filters moeten gereinigd worden, uiteraard maar onthoudt heel goed wat ik nu ga zeggen:
"Vuile filters werken het best"
Straffe taal hé. Maar het is de waarheid.
Reining NOOIT maar dan ook NOOIT een filter te grondig en zeker niet alle filtermateriaal uit de filter gaan halen en schoon gaan speoeln met lekker vesr leidingswater. Mag je echt niet doen.
Ik weet nu natuurlijk niet wat voor filter je hebt maar een goede filter bestaat uit verschillende compartimenten.
Het eerste compartiment moet in principe vaak gereinigd worden omdat dit het mechanische deel is van de filter. Maar de compartimenten daarachter zijn de biologische compartimenten. Hier geldt de regel, hoe minder kuizen hoe beter tenzij het filtermateriaal zou dichtslippen uiteraard. Dit is heel belangrijk omdat hier zich de heel nuttige bacteriën bevinden die de afbraakprocessen in het water gaan op zich nemen. Wanneer we deze filtermaterialen nu gaan speoelen met vers leidingswater gaan we in één opgenblik alle bacteriën doden waar een heel vijverseizoen is aan gekweekt. Wanneer het filtermateriaal dichtslipt maak je dit best wat schoon met vijverwater maar overdrijf zeker niet met schoonmaken hé.
Op deze site onder filters zal u meer informatie vinden over het juiste onderhoud.