The Pond Library

Vraag en Antwoord

filter probleem

Lid
Topic starter

k heb vorig jaar een vijver gebouwd van ongeveer 14m3
ik zal als het me lukt ook zo even een paar foto's bij voegen
ik heb een meer kamer filter er naast gebouwd
4 bakken van 60 liter en deze zijn gevuld met Japanse matten
maar nu krijg ik mijn water dus niet helder
moet je bij het opstarten van een filter bacteriën bij voegen?
of bouwt zich dat ook vanzelf op ?
zal hier van ook foto's bij voegen als me dat lukt
dit sisteem is pomp gevoed
en ik heb op dit moment 10 kleinen goud visjes er in zitten
wat op zich niet veel is
ik weet dat me filter inhoud wat aan de kleinen kant is
maar ik zou met zo weinig vis toch wel me vijver helder moeten krijgen ?
wat doe ik verkeerd?
ik heb foto's van hoe het er nu uit ziet maar krijg ze niet bij ze zijn te groot:(

Lid

Hallo Basman
10 goudvisjes is zeker niet veel als je het water test wat zijn dan de waardes
Is de vijver gevuld met leiding water, heb je planten in de vijver
zo ja heb je de dode resten weggehaald ?
Kan er zand in het water komen ?
Heb je de mogelijkheid om het water door een panty te laten lopen
vanaf het filter naar de vijver
Het opstarten met bacterien zou ik nog even mee wachten tot de temperatuur stijgt
Je zou maar test eerst het water een eetlepel Maerl vijverkalk per 1000 liter water kunnen toevoegen zal langzaam werken
verder zou je stro kunnen gebruiken bij het filteren om de veertien dagen vervangen
Ververs je af en toe water ?

Lid
Topic starter

Hallo Basman
10 goudvisjes is zeker niet veel als je het water test wat zijn dan de waardes

de waardes van mijn water weet ik niet ? nog niet laaten testen

Is de vijver gevuld met leiding water, heb je planten in de vijver
zo ja heb je de dode resten weggehaald ?

ja de vijver is gevuld met lijding water maar er staan geen planten in en zijn ook geen doden resten in

Kan er zand in het water komen ?

nee is een rand langs de vijver van 40 cm hoog of zo dus denk het niet

Heb je de mogelijkheid om het water door een panty te laten lopen
vanaf het filter naar de vijver

ja dat kan ik eens probeeren maar dat is iets voor een tijdelijke op lossing niet ?

Het opstarten met bacterien zou ik nog even mee wachten tot de temperatuur stijgt
Je zou maar test eerst het water een eetlepel Maerl vijverkalk per 1000 liter water kunnen toevoegen zal langzaam werken

ja maar had ik in het begin bakterien moeten toe voegen of is dit ijgeluk niet nodig en bouwd dit zig zelf op ?

waar voor is die Maerl vijverkalk dan ?

verder zou je stro kunnen gebruiken bij het filteren om de veertien dagen vervangen

he stro wat doet dat dan ? is dat beter als japanse matten dan ?
dit snap ik niet zo goed ?

Ververs je af en toe water ?

nee ijgeluk niet maar als je een maal een goed even wicht hebt hoeft dat tog niet meer tog ?

Lid
Topic starter

sorry het sneeuwt hier maar toch een foto van mijn filter bakken misschien niet zoon duidelijke foto ?

Bijgevoegde bestanden

Lid
Topic starter

hier nog een foto van de vijver ik heb daar een pijl gezet waar een lijding naar onder loopt je ziet ongeveer nog 25 tot 30 cm nog en hij is 1.80 lang ongeveer

Bijgevoegde bestanden

Lid
Topic starter

hier een foto van de rest van de vijver dit was in de zomer toen had ik wat planten er in gedaan maar die planten vond ik niet mooi en ze werden niet groen dus heb ik ze weer er uit gehaald het liefst heb ik geen planten in de vijver

Bijgevoegde bestanden

Lid

Hallo Basman
Ik zou eerst toch maar eens het water laten testen misscien heb je trouwens hier nog wat aan gaat over algen daar heb je geen last van
maar dit is wel van toepassing
http://www.koieagle.nl/content.php?article.150
Die panty is een tijdelijke oplossing het stro moet je niet als vervanging zien maar ook tijdelijk
Bij het opstarten van een vijver zou ik dus bacterieen gebruiken het is niet zo dat je je gelijk zorgen moet maken geduld met het water is ook een schone zaak
Daar je dus geen planten: zuurstofplanten enz. in de vijver hebt duurt het wat langer Het verversen is bij 10 goudvissen normaal niet wekelijks nodig (daarom even testen)Het regelmatig verversen gebeurd bij koi vijvers

Lid
Topic starter

ja oke maar wat doet dat stro dan ?
en ja me vijver loopt tog al van begin van vorige zomer dus al een tijdje je zou tog verwachten dat het water weer helderder werd?
kan ik daar wat aan doen ?

Het stro zal ook het een enander uit het water filteren
door het toevoegen van Maerl vijverkalk kun je het ook bevorderen tevens goed voor de slijmlaag vanje vissen
Groet,Gerrit
www.koieagle.nl

Lid
Topic starter

ik heb op dit moment geen uv of zo er tussen hangen zou dit helpen ?
en welk wattage moet ik dan denken bij 14m3 ? rond de 55 wat niet ? maar nu had ik op http://www.koipagina.nl/scripts/zelfbouw_detail.asp?id=7
gezien hoe je zelf een 18 wat uv kan bouwen zou ik hier ook gewoon een 55 wat in kunnen zetten ? met andere smoor spoel en zo of krijg ik dan last van over verhitting ? of zo ?

Lid

Is je water groen ?
Zo ja dan zit er zweefalg in het water en is een uv-lamp de oplossing.
In jouw geval zal een 55W voldoen.

Lid
Topic starter

niet echt groen maar ook niet stroebel
ik zal kijken of ik even een foto van het water kan maaken in een glas mischien kunnen jullie dan beter zeggen wat ik er aan kan doen?
maar in een glas is het gewoon helder water maar ik kan niet dieper kijken dan zoon 30 cm in de vijver

Lid
Topic starter

de foto zo als je ziet lijkt het water in het glas helder maar als je in de vijver kijkt kun je maar tot 30 sm diepte kijken terwijl hij 1,80 diep is

Bijgevoegde bestanden

Lid

Foto is niet echt helder, doch ik denk dat het zweefalgen zijn

Lid

Hallo Basman
Wat de Rie zegt is dus heel goed mogelijk Een UV lamp filteren door de panty en stro en maerl toevoegen
Maar toch eerst je water testen

Lid
Topic starter

oke water testen waar kan ik dat het besten laaten doen dan en wat kost dit ?

Lid

Laten doen? Ik raad je aan zelf een testkoffertje aan te schaffen. Je zult toch regelmatig je waterwaardes willen weten in de opstartfase of veranderfase van je vijver. Ik heb zelf een koffertje van Sera kostte 50 euri en is redelijk nauwkeurig. Je kunt hier PH KH GH Ammonia, nitriet, nitraat, fosfaat, koper, ijzer etc mee meten.

Als redelijk tot goed bekend staande testsetjes zijn die van Tetra, Sera en Mercks.

Joop

Lid
Topic starter

zou een 30 wat uv ijgeluk ook al voldoen ?
en wat is het verschil en de voor en de na delen tussen
tl en pl ?

Lid

Meestal wordt door de fabrikant 2W/1000L water voorzien maar in de praktijk is dat dikwijls te weinig.
Wanneer de vijver voor een groot deel van de dag in de zon gelegen is en daarbij nog een tamelijk hoge visbezetting heeft is de 2W absoluut te weinig. Ik adviseer dan 4W/1000L.
In alle andere gevallen is 3W/1000L voldoende.
Met 55W/1000L zit jij er ergens tussenin.
Je kan altijd eerst proberen met een lamp van 30W. Maar stel dat die te weinig is kan je later nog altijd een lamp van 25W bijplaatsen.
Vergeet echter niet dat dat duurder uitkomt en dat de doorstroming,wanneer je 2 lampen plaatst,ook zal verkleinen.

oke dan ga ik eerst eens kijken voor een uv lamp

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.