Forum
Ik weet dat er al veel geschreven is over filters e.d. maar waar het mij om gaat is een simpel advies. Ik heb een vijver van circa 10.000 liter en gebruik een tonfilter van velda in combinatie met een apart uv filter. Heb een pomp van 4800 ltr./uur. Maar vijverwater is helder.
Het filter staat buiten (naast) de vijver en bevindt zich onder het waterniveau. Nu is het zo dat het deksel van het filter al voor de 2de keer lek is (het is een schroefdeksel en in het bovendeel van het deksel bevindt zich een rand die scheurtjes vertoont). Dat deksel is dus niet solide. Het kan zijn dat dit komt omdat dit filter eigenlijk boven het waterniveau zou moeten staan.
Ik heb in het verleden wel een drukfilter gebruikt maar mijn water kreeg ik daar niet helder mee dus gaan mijn gedachten weer uit naar zo'n zelfde soort (moeras?)filter.
Ik zoek dus eigenlijk een goed filter wat onder het waterniveau kan worden opgesteld.
Een complicerende factor is ook dat hij in een bak moet kunnen van 60 cm H x57 cm B x
42 cm L. Weet iemand een merk filter dat aan mijn verwachtingen zou kunnen voldoen?
Drukfilter voor onder het waterniveau zijn niet echt gemaakt voor vijvers van 10.000 liters . Wat is het visbestand zijn er planten in de vijver ?
Bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor dat ook een drukfilter niet erg geschikt was voor mijn vijver. In ieder geval kreeg ik hem er niet helder mee. In mijn eerste bericht schreef ik overigens (moeras?)filter. Ik bedoelde eigenlijk (oever?)filter, maar dat terzijde.
Het visbestand is een x aantal shubunkins, windes, stekelbaarsen en sarassa's. Heb ook planten in de vijver zoals waterlelies, glanzend fonteinkruid en nog enkele waarvan ik de naam niet weet. Ben de hele dag druk geweest met het oplossen van het probleem.
Gelukkig kon ik een nieuw deksel krijgen wat ik er direct op heb gezet. Om het werkelijke
probleem op te lossen heb ik de bak, waarin het filter stond, uitgegraven en hoger geplaatst.
Het deksel van het filter bevindt zich nu zo'n 15 cm boven het waterniveau. Het filter helemaal op de over plaatsen vind ik niet mooi dus dit is een tussenoplossing.Hopelijk dat de druk op het deksel nu minder is en hij zich nu goed houdt.
je moet zien dat de uitvoer van de filter hoger staat dan de vijver
Tommeke;25593 wrote: je moet zien dat de uitvoer van de filter hoger staat dan de vijver
Thanks. De uitvoer van het filter is nu iets hoger dan het vijverwater dus ik heb goede hoop.
ton1;25594 wrote: Thanks. De uitvoer van het filter is nu iets hoger dan het vijverwater dus ik heb goede hoop.
Sorry, ik realiseer me nu pas dat de uitloop zich onderaan het filter bevindt. De invoer zit bovenaan het filter en die bevindt zich zoals hiervoor omschreven.
Toch blijf ik goede hoop houden omdat:
- ik gekeken heb naar de gebruiksaanwijzing van de Velda filtertank (die uitdrukking gebruiken ze zelf) en aldaar wordt beschreven dat het filter inderdaad beneden het
vijverniveau kan worden geplaatst (invoer filter ongeveer gelijk aan vijverniveau)
- ik voorheen (toen het filter dieper lag) zag dat het deksel bol stond (wat kennelijk op extra druk wees). Nu zie ik dat niet meer.