The Pond Library

Forum

Meldingen
Alles wissen

filter

9 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,462 Bekeken
(@opperkoi)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

Ik ben nieuw op dit forum en wil volgend jaar een vijver aanleggen.
Ik ben er nog niet uit welk type filter ik zal aanschaffen.
Graag jullie mening over Oase Biotec Screenmatic 36.
Heeft er iemand ervaring mee?

Citeren
(@pietje)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

eerst en vooral is er de vraag welk soort vijver het gaat worden:

plantenvijver
visvijer
koivijver

?

BeantwoordenCiteren
(@opperkoi)
New Member
Topic starter  

De vijver die ik zou willen maken is een vijver van ongeveer 25 m3.
In het gedeelte waar de vissen zitten zou ik de planten beperken omdat ik er ook enkele koi's in zou willen zetten, een 7-tal goudwindes en misschien nog enkele andere.
Maar ik zou wel een aparte zone willen voorzien voor een plantenfilter
(ongeveer een 5 m2)

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member

als je koi wil gaan houden zou ik eerder kiezen voor een meerkamerfilter voorafgegaan van een voorfilter dan voor oase.

BeantwoordenCiteren
(@opperkoi)
New Member
Topic starter  

Bedankt voor de reactie Pietje.
Ik ga me eens bevragen over meerkamerfilters.
Dan had ik nog een vraag.
Vind je een bodemdrain aangewezen voor die paar koi's die ik wil houden.
Ik zie op het forum dat er sommige mensen zijn die zelfs een beluchte bodemdrain hebben. Hoe werkt dat en heeft iemand daar ervaring mee.
Wat zijn de voordelen daarvan?
Graag reactie.

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member

een bodemdrain is altijd aangewezen vind ik, al is het maar voor de esthetiek. Je ziet immers zo geen pomp en darmen liggen in de vijver. Bovendien wordt het vuil niet vermalen vooraleer het anar de filter wordt gestuurd.

Een beluchte bodemdrain is een bodemdrain waarvan de bovenkant een luchtmembraan is. Via een buisje die naast de afvoerbuis van de bodemdrain loopt ga je naar een luchtpomp die je daar op aansluit. Het nut van een beluchte bodemdrain is dat je een stroom in het water creëert naar je bodemdrain toe. Als het ware een extra aanzuigng van vuil.

BeantwoordenCiteren
(@optiplex)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

opperkoi wrote: Ik ben nieuw op dit forum en wil volgend jaar een vijver aanleggen.
Ik ben er nog niet uit welk type filter ik zal aanschaffen.
Graag jullie mening over Oase Biotec Screenmatic 36.
Heeft er iemand ervaring mee?

Ik heb een vijver van 25m³ water, max diepte 1m, 12 volw goudwindes, 3 shubinkin, 1 zonnebaars, maar wel een 50-tal jonge visjes van allerlei grootte. Ben ZEER tevreden over oase (1 minuut werk / dag!), in combinatie met UV-bitron (die ik van 22.00 tot 07.00 u laat draaien, heb reeds 2 seizoenen dezelfde UV-lamp trouwens!).

BeantwoordenCiteren
(@pietje)
Noble Member

optiplex wrote: Ik heb een vijver van 25m³ water, max diepte 1m, 12 volw goudwindes, 3 shubinkin, 1 zonnebaars, maar wel een 50-tal jonge visjes van allerlei grootte. Ben ZEER tevreden over oase (1 minuut werk / dag!), in combinatie met UV-bitron (die ik van 22.00 tot 07.00 u laat draaien, heb reeds 2 seizoenen dezelfde UV-lamp trouwens!).

en geen koi ... idd dan is oase een perfecte filter. Bitron vind ik persoonlijk weggesmeten geld, er zijn even goede, zo niet betere uv lampen op de markt voor een veeeeeeeeeel lagere prijs. Die Bitron "past" dan wel op uw filter, maar daar zo veel meer geld voor geven, mij niet gezien.

maar das persoonlijk natuurlijk

BeantwoordenCiteren
(@opperkoi)
New Member
Topic starter  

Ik ben vandaag bij een handelaar geweest, wat uitleg gaan vragen over filters.
Heeft me de voordelen en nadelen uitgelegt, en heeft me een andres gegeven waar ik mocht gaan kijken . deze persoon had een meerkamerfilter en de inhoud van de koi vijver was 30 m3 , kraakhelder water, 17 grote koi's zatten erop .
Nu moet ik ook wel zeggen dat ik vorige zaterdag ook ben gaan kijken die een biotec sreenmatic 36 had, moet er wel bijzeggen dat er ook koi's opzaten , ik heb ze wel niet geteld maar toch zeker 17 koi's en grote goudwindes . En het water was eveneens kraakhelder. Deze inhoud van deze vijver was 23 m3.

Bedankt voor de reacties die ik al gekregen heb en hopelijk nog zal krijgen.

BeantwoordenCiteren

Deel:

The Pond Library

Als tuinliefhebber maak je een tuin pas echt compleet met een waterpartij in de vorm van een vijver of water ornament. Een vijver maak je pas echt af met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. De liefhebbers van prachtig gekleurde koi noemen we koi keepers.

De Nieuw hier? Start hier! pagina geeft je een compleet overzicht van de interessantste en meest populaire artikels op de site

De Vijvers en Koi Kennisbank zit boordevol achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en koi hobby. Dit is de basiskennis en uitleg over alle begrippen.

Wat wil je weten?

Heb je een specifieke vraag of vind je geen antwoord op je vraag via deze site dan help ik je graag een oplossing te zoeken.