Hallo allen,
ik ben redelijk nieuw in de koiwereld.
op het moment heb ik een vijvertje van een kleine 1500 liter met 2 x 35 cm koi.
deze draait perfect en heb niks te klagen
maar zoals zo vaak beschreven is het koi virus besmettelijk en is de vijver altijd te klein, daarom wil ik nu een grotere vijver gaan maken en dan direct goed.
de vijver die ik wil maken word ongeveer 5mx3m en 2m diep
er moeten 2 drains en 1 wandskimmer inkomen
echter heb ik 1 probleem:
het filter 🙂
ik heb slechts een beperkte ruimte en een starters budget
de ruimte die ik beschikbaar heb voor het filter is ongeveer 2 x 2.5 meter en ik zat zelf te denken aan 4 vortexen aan mekaar te maken met 2 uitgaande pompen van 10.000 liter en een +- 100 w uv
maar er word zoveel aangeboden dat ik door het bomen het bos niet meer zien en ben zeer benieuwd naar de verschillende meningen van de kenners
wellicht dat jullie me kunnen overtuigen van een bepaald filter type
meerkamer of vortex..
alvast vriendelijk bedankt
mvg, Ruben
Hallo Ruben
Alleen aan votrxen heb je niet genoeg, je zal ook anderre filtermediums moeten hebben , voor je fijne vuil , voor het omzetten van de uitwerpselen etc etc, dus een meerkamer filter kan een goede keus zijn
Voor de kleine beurs ook prima zelf te bouwen
Gr Cobuus
Wat Rubenverhaaf wellicht bedoelt is gewoon 4 ronde vaten in het vierkant plaatsen. De eerste is de vortex (leeg vat) en de andere drie vaten kunnen dan met filtermedia gevuld worden. Deze filters worden ook wel klaverblad filters genoemd.
Zoiets gelijk dit maar dan in het vierkant en dichter bij elkaar aangesloten.
Er bestaan ook zo van die voorgemaakte klaverblad systemen maar die zijn meestal nogal klein. Het gaat toch om een vijver van 30 kuub.
Beter is om bij een handelaar te gaan die zelf z'n vortexen maakt. Koop je vier van dergelijk vaten en plaats ze zelf in klaverblad formaat. Laat het eerste vat leeg (de vortex) en vul de andere drie met materialen naar wens (japanse mat,...)