Hallo allen,
ik ben redelijk nieuw in de koiwereld.
op het moment heb ik een vijvertje van een kleine 1500 liter met 2 x 35 cm koi.
deze draait perfect en heb niks te klagen
maar zoals zo vaak beschreven is het koi virus besmettelijk en is de vijver altijd te klein, daarom wil ik nu een grotere vijver gaan maken en dan direct goed.
de vijver die ik wil maken word ongeveer 5mx3m en 2m diep
er moeten 2 drains en 1 wandskimmer inkomen
echter heb ik 1 probleem:
het filter 🙂
ik heb slechts een beperkte ruimte en een starters budget
de ruimte die ik beschikbaar heb voor het filter is ongeveer 2 x 2.5 meter en ik zat zelf te denken aan 4 vortexen aan mekaar te maken met 2 uitgaande pompen van 10.000 liter en een +- 100 w uv
maar er word zoveel aangeboden dat ik door het bomen het bos niet meer zien en ben zeer benieuwd naar de verschillende meningen van de kenners
wellicht dat jullie me kunnen overtuigen van een bepaald filter type
meerkamer of vortex..
alvast vriendelijk bedankt
mvg, Ruben
Hallo Ruben
Alleen aan votrxen heb je niet genoeg, je zal ook anderre filtermediums moeten hebben , voor je fijne vuil , voor het omzetten van de uitwerpselen etc etc, dus een meerkamer filter kan een goede keus zijn
Voor de kleine beurs ook prima zelf te bouwen
Gr Cobuus
Wat Rubenverhaaf wellicht bedoelt is gewoon 4 ronde vaten in het vierkant plaatsen. De eerste is de vortex (leeg vat) en de andere drie vaten kunnen dan met filtermedia gevuld worden. Deze filters worden ook wel klaverblad filters genoemd.
Zoiets gelijk dit maar dan in het vierkant en dichter bij elkaar aangesloten.
Er bestaan ook zo van die voorgemaakte klaverblad systemen maar die zijn meestal nogal klein. Het gaat toch om een vijver van 30 kuub.
Beter is om bij een handelaar te gaan die zelf z'n vortexen maakt. Koop je vier van dergelijk vaten en plaats ze zelf in klaverblad formaat. Laat het eerste vat leeg (de vortex) en vul de andere drie met materialen naar wens (japanse mat,...)
Lijkt me meteen een heel erg goed idee.
Ben zelf ook voorstander van ronde vaten.
Er zijn nog compactere filtersystemen zoals de Nexus van Evolution Aqua:
http://www.evolutionaqua.com/acatalog/The_New_Nexus_310-210.html
Deze werken enkel op het systeem van bewegend bed als filtermedia, hier kunnen dus geen filtermaterialen zoals Japanse mat of dergelijke in gestoken worden.
En het kan nog compacter door middel van bubble bead filters.
Dit was ik nog even vergeten melden.
Met uw vijvermaten van 5x3m is 1 bodemdrain voldoende. Maak de bodem eventueel wat meer conischer. Hoe minder bodemdrains hoe beter.
Ik heb zelf 3 regentonnen gebruikt om een fiter van te bouwen, 2 maal japanse mat , en 1maal vol met lava, werkt al ruim 15 jaar prima
Gr Cobuus
Helemaal eens met wat hierboven vermeld wordt.
Je geeft aan dat de ruimte en budget voor het filter beperkt is.
Mijn advies is:
Probeer de ruimte optimaal te benutten en investeer eerst in je filter en pas hier je vijver op aan. Filter is immers het hart van je vijver en als je vijver te groot is voor je filter krijg je gegarandeerd problemen.
Wat je zou kunnen doen is je filter put in de afmetingen die je noemt ongeveer 1,5 meter diep uitgraven en opmetselen.
in een gat van 2 x 2,5 meter kun je best een ruim filter kwijt. Ik denk dan aan 3 x 500 liter regenton zoals ze bij de kranenbroek verkrijgbaar zijn. Deze zijn ongeveer 1 meter in doorsnee en je kunt ze in een hoek plaatsen. dus 2 naast elkaar en de derde haaks erop. zo gebruik je de ruimte optimaal. de vaten kosten ongeveer 35 euro per stuk en voor circa 60 euro heb je 9 110mm doorvoeren. dit zijn er 3 per vat. een invoer een uitvoer en een afvoer voor vuil.
Op deze manier heb je 1500 liter filterinhoud. De eerste zou ik vullen met borstels. Er gaan in zo'n vat 60 borstels van 10cm doorsnee, dit is een effectief voorfilter maar als je veel draadalgen hebt wel veel schoonmaak werk.
tweede vat kun je vullen met japanse matten, er gaat zo'n 5,5 m2 in.
derde vat zou ik dan een bewegend bed van maken. Met 200 liter bioflow. Op de ingaande en uitgaande aansluiting moet je dan een geperforeerde pijp monteren om de bioflow in het vat te houden. een afvoer is niet per se nodig omdat er veel lucht in komt zal er weinig vuil in blijven zitten, het vuil is sowieso in de eerste twee vaten al ver eruitgefilterd.
Dan zou je een 15m3/uur pomp kunnen monteren. dat is een hele nette doorstroming in dit filter, een 70l/m luchtpomp op het bwb en met een 75 watt uv lamp is je filter compleet.
Dit geheel zou ik voeden vanaf één bodemdrain, niet twee want bij twee wordt de flow verdeelt en heb je een zuiging van 7,5 m3/uur per drain, dat is te weinig daar kan veel vuil in de leiding gaan ophopen.
Als je verder ook even goed nadenkt over hoe en waar je je retour leiding legt naar de vijver toe dan kun je veel weerstand beperken door weinig bochten te gebruiken.
Een skimmer zou ik apart laten lopen, bv door naast de vijver een plantenstrook aan te leggen, over twee zijkanten van de vijver ernaast een strook van 40 cm breed en 40 cm diep. Monteer je skimmer in een 110mm doorvoer in de vijverwand zodat ie direct in de plantenbak komt en aan het einde van je plantenbak een pomp die het de vijver in pompt bv 5m3/uur.
Bij elkaar is dit geheel perfect geschikt voor een 15 tot 25m3 vijver met een gemiddelde bezetting.
onderaan de pagina in de link zie je de vaten die ik bedoel:
Hoi,
wat me opvalt met mensen die de vijver willen vergroten, dat men de kosten voor de vijververgroting voor lief neemt, maar dat men vervolgens op het filtersysteem gaat beknibbelen.
Zie en hoor dit steeds weer.
Het is gewoon verkeerd. Maak dan de vijver iets kleiner en besteed het uitbespaarde geld dan aan het filtersysteem. Lijkt me beter, want elke gezonde vijver staat en valt met de waterkwaliteit. En aangezien een koivijver het meest belastend is, moet het filtersysteem optimaal zijn, met overcapaciteit.
Waarom overcapaciteit?? Gewoon omdat men dan de pieken die men eventueel krijgt makkelijker kan opvangen.
Bv tijdens het paaien zal de ammonia en nitriet gehalt omhoog gaan. En dan heb je meestal hogere temperaturen, en dus kan je filter het makkelijker verwerken.
Ziektes e.d. komen vaak door slechte waterkwaliteit, dus je waterkwaliteit moet gewoon 100% zijn.
Hokie
niks aan toe te voegen