The Pond Library

Vraag en Antwoord

Notifications
Clear all

filter

3 Posts
2 Users
0 Reactions
1,894 Views
dieter
(@dieter)
Trusted Member
Topic starter  

dag
ik heb een driekamerfilter met in de eerste kamer borstels tweede kamer van die geribbelde ringen derde kamer ook van die ringen(of noemd dit flokkor)met aan de bovenkant drie lagen mousse. nu had ik gedacht om voor het filter een klein vat of een stapelbak te plaatsen met langs boven de toevoer in het midden een rooster en langs onder de uitloop . op het rooster zou ik filterwatten leggen om het zweefvuil uit het water te filteren, ik denk dat dit beter filtert dan borstels. ik zou dan de drie kamers van het filter kunnen vullen met japanse matten. zou dit een goed idee zijn
groetjes rené

Webmaster
(@webmaster)
Noble Member Admin

De geribbelde ringen zijn inderdaad flocors. Japanse matten zijn zeker beter, ze hebben een groter aanhechtingsoppervlakte voor de bacteriën. Flocors hebben dan het voordeel dat ze eigenlijk nooit kunnen dichtslippen maar bieden minder aanhechtingsoppervlakte.

Japanse matten ziet u in filtersystemen altijd verticaal geplaatst staan met openingen maar volgens onze bacteriën man Henri Ringer doe je er beter aan ze horizontaal te leggen. Zo moet het water er echt doorheen stromen.

Een heel goede vervanger voor de Japanse matten zijn de matala matten. Het grote voordeel van deze matten is dat ze verkrijgbaar zijn in vier verschillende maten dichtheid. Zo kunt u bijvoorbeeld de tweede kamer voorzien met de twee grofste matten en de derde kamer met de twee fijnste of u kunt ervoor kiezen om per kamer alle matdichtheden te voorzien.

Filterwatten zullen inderdaad misschien nog kleiner zweefvuil tegenhouden maar er zijn enkele opmerkingen. Filterwatten kunt u moeilijker reinigen en na een paar keer moet u ze vervangen plus het feit dat ze meer vuil vangen u ook alerter zult moeten zijn zodat het filter niet overloopt en u zult dan ook regelmatiger moeten reinigen.

ReplyQuote
dieter
(@dieter)
Trusted Member
Topic starter  

verleden jaar had ik nog een zelfgemaakt filter, van een vat,van 200l . boven het filtermedia lagen 2 lagen filterwatte die regelmatig vernieuwd werd dit heeft nooit vestopt. had wel een uitloop voorzien bovenaan,moest het gebeuren dat het vat vol kwam te staan,die uitmonde in het moeras
de filterwatte moet ik niet kopen, zou een beetje duur uitvallen,
die kan ik meebrengen van op het werk hadden er verleden jaar ongeveer 500.000kg nieuw afval. ik heb wel een nieuwe rol aangekocht van 22m*2,20m toen ik mijn vijver aanlegde om onder de rubberfolie te leggen. het is niet de zelfde watte die ze verkopen in zakjes voor het aquariumfilter, maar heb al 6 kamerfilters zien staan met 1 kamer gevuld van die watten, vind het wel goed spul
vele groetjes

ReplyQuote

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.