Forum
Ik ben nu erg druk bezig om mij voor te bereiden om in mijn huis een zeewateraquarium neer te gaan zetten. Hier komt best veel technieck bij kijken. En ook een eiwitafschuimer.
Ik weet dat er voor de vijver ook eiwitafschuimers zijn. Zou het ook mogelijk wezen om een vijver alleen met een eiwitafschuimer en bijv. een UV-lamp te laten filteren?
Graag jullie reactie's
Wanneer er schuim op het water verschijnt, en dat gebeurt meestal aan de uitgang van de filter of onderaan de waterval, betekent dit meestal dat er een teveel aan eiwitten is die niet worden afgebroken door de filter. In principe moet men dan eerst de werking van de filter controleren. Is hij niet vervuild? Is hij groot genoeg? Is de doorstroming voldoende? Is er genoeg beluchting voorzien voor de nitrificerende bacteriën?
Vervolgens gaan we eens na wat de voedingsgewoonten zijn. Geeft u niet te veel eten aan de vissen? Bouwt u de gegeven hoeveelheid af bij temperatuursdaling? Geeft u lichter verteerbaar voedsel (wheatgerm) bij koudere temperaturen?
Samengevat zijn een slecht werkende of vervuilde filter en teveel eten de twee grootste oorzaken van schuimvorming.De filter enten met een bacteriecultuur en minder eten geven lossen meestal het probleem op.
Een eiwitafschuimer is een suplementaire filter die het oppervlakte van het water afschuimt. De oppervlaktefilm van water bezit een spanningsveld waarin allerhande bacteriën gevangen worden (helaas ook de goede) Het toestel zal deze film filteren. Voor vijvers is een eiwitafschuimer dus een hulpmiddel, maar hij kan nooit de biologische filter vervangen. In feite heeft een goed werkende filter geen eiwitafschuimer als extra nodig.
Prettige feesten,
Edwig
Beste Edwig,
ik moet uw antwoord grotendeels bijtreden : een eiwitafschuimer is een bijkomende filtering.
Maar wat een eiwitafschuimer vooral doet is, de niet in water oplosbare aminozuren ( eiwitten ) afdrijven. Dit kan met een conventionele biofilter niet bereikt worden.
Het beste is wel de om oppervlakte water door de afschuimer te pompen daar hier zich de meeste aminozuren bevinden.
Bovendien kunnen aminozuren voedingstoffen zijn voor schadelijke bacteriën. Door deze te elimineren wordt de waterkwaliteit ontegensprekelijk beter.
Een bijkomend voordeel van de afschuimer is, dat hij ook een mechanische filtering heeft door klein zweefvuil af te voeren.
Zoals u merkt ben ik een sterke voorstander hiervan, maar of ie onmisbaar is, zou ik niet durven stellen.
met vriendelijke groeten
Jan Dejonghe.