Forum
ik heb een vijver van 5000 liter Ik gebruik voor mijn vijver een dompelpomp met een capaciteit van 6.000 l/u. Gekoppeld aan een filterbak. Nu hoor ik dat dit soort pompen het slechtste is wat je kan gebruiken. Wie kan mij hierover iets vertellen?
Veel mensen en dan vooral mensen die beginnen met de vijver hobby hebben vlug de neiging om een dompelpomp, ook vuilwaterpomp genoemd aan te schaffen om in hun vijver te plaatsen. Dompelpompen zijn een stuk goedkoper dan speciale vijverpompen, zo lijkt het toch maar er zijn heel wat nadelen.
Een dompelpomp is niet geschikt om 24 uur op 24 te draaien. Een pomp die een vijverfilter moet bevoorraden moet nu éénmaal langdurig werken. Dompelpompen kunnen enkel en alleen gebruikt worden voor snelle klussen zoals een vijver, garage, zwembad enz leeg te pompen.
Dompelpompen zijn ook een heel stuk duurder wat elektriciteitsverbruik betreft. Een dompelpomp met een bepaald debiet vb 10000 liter per uur, stel daartegenover een speciale vijverpomp van Oase bijvoorbeeld eveneens met een debiet van 10000 liter per uur. Gegarandeerd dat de dompelpomp heel wat meer Watt aan boord heeft dan de vijverpomp. Vergelijk de technische gegevens van beide pomptypes maar eens op de verpakking of in de catalogus.
Een goedkopere dompelpomp is na een korte periode al heel wat duurder dan een vijverpomp, niet zozeer de kostprijs van het apparaat maar het verbruik is dé bepalende factor. Elke pomp zal je vele malen meer kosten aan elektriciteit dan de eigenlijke kostprijs van het toestel.
[This message has been edited by Webmaster (edited 08 September 2000).]
Oase aqua max 10000 --> 9.000 Liter/uur met een verbruik van 110Watt
Dompelpomp --> 9.000 Liter/uur
gemiddeld zo'n verbruik tussen de 400 en 600Watt afhankelijk van het type.
Grondwater pompen zelfs nog meer...
Voorbeeld:
Verschil dus van zo'n 400watt/uur= 24uurx400Watt= 9,6 KiloWatt/dag.
Dit gaat je dus een hoop geld kosten.
Het is echter wel zo als je met veel meters pijp en een stuk hoogte verschil zit dan haal je never nooit niet 9.000 liter met een Oase pomp.(aquamax10000 max 3.4meter)
Terwijl je met een dompelpomp zo 10 meter hoogte verschil kunt overbruggen.
Maar ja, wie heeft zijn filter 10 meter hoger staan als zijn vijver ?