Forum
In mijn vijver heb ik één 110mm bodemdrain op een bodemafmeting van 170x230. Op advies van een koizaak heb ik ivm het goed kunnen leggen van de folie de bodem vlak gehouden. "De drain zou dan gemakkelijk nog het vuil ook uit de hoeken wegzuigen" !. Ik wist da je de bodem schuin moet laten toelopen naar de drain om alles te kunnen wegzuigen, echter toch het advies van de "expert" opgevolgd.
Er wordt door mijn drain nu wel afval weggezogen, echter ik zie toch redelijk veel vuil/stront liggen wat niet wordt weggezogen.
Vraag: hoeveel ruimte (cm) dien je minimaal tussen de drainschotel en de bodem te laten om een optimale zuiging te genereren en toch de benodigde toevoer van water naar het filter te behouden?
groet
Johan
Oei de bodem vlak houden en een bodemdrain steken rijmt niet echt. Logisch dat je vuil aan de kanten blijft liggen. Met een conische bodem (dus schuinaflopen naar de bodemdrain) vindt het vuil z'n weg gewoon veel beter.
Als je een bodemdrain koopt is die normaal standaard van een kap met buis voorzien om erop te plaatsen. Er is me niet echt iets bekend of de ruimte een rol zou kunnen spelen.
Spijtig van die vlakke bodem, je kan misschien nog met een borstel met lange steel het vuil naar de drain keren?
Opening niet te klein houden +/- 5 a 6 cm lijkt me ideaal, moeten toch bladeren doorkunnen.
Bij mij komen er zelfs zuurstofplanten en stenen en in het begin vissen mee door als ik m'n filter terug laat vollopen.
Succes....Ron.....
Er kan ook veel liggen aan de kracht van de pomp misschien is die te licht, heb zelf een gemetselde quarantainebak in een schuur met vlakke bodem en bodemdrain met 14 kuub inhoud en heb hier geen enkel probleem mee.
Er kan altijd wel wat op de bodem liggen maar wordt geleidelijk toch naar de drain gezogen.
Ook de vissen zelf zorgen voor turbulentie op de bodem waardoor de troep in beweging komt en alsnog wordt afgezogen.
Mijn advies probeer eens een zwaardere pomp,
Ria
Ik heb vandaag zelfs een grote dode kikker langs de bodemdrain in m'n filter gekregen. Dus opening mag zeker niet te klein zijn.
De pomp achteraan het filter is een Aquamax 10.000.
Groetjes........Ron.....