The Pond Library

Vraag en Antwoord

Bio- uv

Lid
Topic starter

Hoi

Ik ben op zoek naar meer info over bio-UV. :confused::confused:
Is er iemand die deze reeds gebruikt en wat zijn de resultaten? :confused:
Weet er iemand een website waar deze beschreven staat? :confused:
m.v.g
Robbirt

Lid Admin

http://www.bio-uv.com/

Ik heb zelf ook wat Nederlandstalige informatie en wat tabellen met gegevens die ik nog wel even zal moeten inscannen Robbirt of ik kan je hier meteen een samenvatting geven:

Bio-uv's zijn een soort van high intensity uv lampen.
Ze hebben een output van 25000 Microwatt en een minimale blootstelling van 2 seconden. Zo zouden ze niet alleen zweefalgen doden maar ook vele schadelijke bacteriën en virussen waaronder Aeromonas, Pseudomoras en Legionella.

Ze zitten in een 150mm behuizing waardoor een hoge doorstroming bekomen kan worden en een gegarandeerde contacttijd van minimum 2 seconden (afh. van het model)

De lampen zelf zouden een levensduur van 8000 branduren hebben. Da's 333,33 dagen om precies te zijn. Een gans jaar dus.

Eigenaardig is dat je een bio-uv niet kiest naar de vijverinhoud die je hebt maar naar de pomp capasiteit.

Een overzichtje:

BIO UV10 - 38 watt - aanbevolen doorstroming 7 kuub per uur
BIO UV20 - 59 watt - aanbevolen doorstroming 14 kuub per uur
BIO UV30 - 75 watt - aanbevolen doorstroming 23 kuub per uur
BIO UV40 - 108 watt - aanbevolen doorstroming 32 kuub per uur

Aansluitmaten 63 mm, behalve voor de 108 watt lamp, die is 75 mm.

Lid

Wat is het verschil tussen UV en Bio-UV?

Lid Admin

Lamp is sterker, zou langer meegaan 8000 branduren) en de bouw is anders. Uitgevoerd in RVS en grotere aansluitmaten. (betere doorstroming en minder weerstandsverliezen)

Lid

Het heeft dus niks te maken met de werking die gebaseerd is op een bepaalde lichtfrequentie die de algen vernietigd, maar alleen met een verbeterde versie van hetzelfde principe. Of begrijp ik het verkeerd?

The Pond Library

Als tuinliefhebber is een waterpartij zoals een vijver of waterornament essentieel om je tuin echt compleet te maken. Een vijver wordt pas echt tot leven gebracht met waterplanten, vijvervissen en waterdieren. En voor liefhebbers van prachtig gekleurde gekleurde koi, staan bekend als koi keepers.

Op de "Nieuw hier? Start hier!" pagina vind je een volledig overzicht van de meest interessante en populaire artikelen op de website.

De Vijvers en Koi Kennisbank bevat uitgebreide achtergrondinformatie over alle aspecten van de tuinvijver en de koi-hobby. Hier vind je basiskennis en uitleg over alle begrippen.