Graag wat info over beluchten.
Wanneer beluchten?
Hoeveel beluchten?Max capaciteit?
Nu heb ik mij laten vertellen als je je vijver belucht dat men de Co2 verdrijft,is dat zo?
Heb een silenta 4000L outdoor luchtpomp staan met 6 luchtsteentjes voor een vijver van +-20000L.
2 luchtsteentjes in de zelfgemaakte vortex,1 in de voorfilter van de europondfilter,3 in de vijver zelf.
Al deze steentjes kan ik apart regelen.
Momenteel zijn ze allemaal geregeld op een fijne luchtbellenstroom.
Mijn waterwaardes:PH 8,KH 7,GH 8
Originally posted by ivesd
Graag wat info over beluchten.
1. Wanneer beluchten?
2. Hoeveel beluchten?Max capaciteit?
3. Nu heb ik mij laten vertellen als je je vijver belucht dat men de Co2 verdrijft,is dat zo?
Heb een silenta 4000L outdoor luchtpomp staan met 6 luchtsteentjes voor een vijver van +-20000L.
2 luchtsteentjes in de zelfgemaakte vortex,1 in de voorfilter van de europondfilter,3 in de vijver zelf.
Al deze steentjes kan ik apart regelen.
Momenteel zijn ze allemaal geregeld op een fijne luchtbellenstroom.
Mijn waterwaardes:PH 8,KH 7,GH 8
1. ik belucht enkel als het echt warm is, sommigen beluchten constant. Ik heb wel 2 "watervalletjes" zodat dit toch continu enige vorm van beluchting is. In een vijver met veel onderwaterplanten schakel je best de beluchting s'nachts op over dag zijn de planten vele betere zuurstofleveranciers.
2. Is er een max. capaciteit? Je moet er natuurlijk geen bellenbad van maken maar ik ben eerder voorstander van een lichte beluchting, in mijn vijver dan toch. Hangt natuurlijk van veel factoren af in een Quarantaine zou ik bvb wel zeker beluchten. Mocht je er de kans toe hebben kan je het zuurstofgehalte meten en kijken welke waarde je hebt. Als die hoger is dan 8mg/l zit je meer dan goed. De grootste factor is watertemperatuur. hoe warmer het water hoe minder zuurstof het kan bevatten dus belucht je best wat meer.
3. dat klopt inderdaad, je ph zal dan ook wat aan de hogere kant komen te liggen.
Ik vraag mij af of die luchtbol in je vortex niet storend is voor de goede werking?
Nog een tip : koppel je mogelijkheid tot beluchting aan vuilverwijdering en maak een eiwitafschuimer. op de artikelpagina staat er een artikel hoe dit kan.
mvg, Timpie
De beluchting in de vortex verstoort inderdaad de draaibeweging. Het vuil moet door z'n zwaarte en de draaibeweging een weg naar onder vinden. Een luchtsteen kan dit verstoren. Gebruik de luchtsteen dan beter voor Tim's tip.
Vijvers die belucht worden zullen inderdaad de neiging hebben een hogere pH waarde aan te nemen. Het hangt gewoon af welke soort beluchting je gebruikt. Ik gebruik een druppelfilter als beluchting en mijn pH gaat nooit hoger dan 7,5. en het gaat om een zeer intense beluchting want de druppelfilter staat altijd aan. Beluchten en de invloed op pH enz samen met waterplanten of algen is eigenlijk vrij complex. Belucht zeker in de nacht en onder de morgen als je veel waterplanten of algen zou hebben.
Hoe warmer het water hoe minder zuurstof het kan hebben
Nu heb ik gehoord dat er bij overbeluchting gasblaasjes in de kieuwen van de koi kunnen ontstaan ?
Zelf heb ik een koiflow 60 (3600l p/u).
4 hi-oxy 50mm stenen in het biologisch gedeelte v.h. filter
6 hi-oxy 50mm stenen in de hoek v.d. vijver op 20cm diepte.
Alle materialen van superfish.
temperatuur is nu ca. 20°c
Bij lagere temperaturen hang ik geleidelijk meer stenen in de lucht/boven het water. Dit om de luchtpomp te ontlasten.
In de winter 6°c 2 stenen in het filter en 1 in de vijver.
Kan deze beluchtingswijze kwaad ook ivm die gasblaasjes?
groet
Johan
Hoi Johan,
daar heb je een punt..
Hier kan je er bvb meer over lezen :
https://www.pondlibrary.com/ned/forum/showthread.php?s=&threadid=862&highlight=gasblaasjesziekte
mvg, Timpie
En dit zou een foto moeten zijn van de ziekte